80 درصد فارغالتحصيلان دانشگاهِی بيكارند
پرتال دانشگاهی کشور : معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان مازندران گفت: حدود 80 درصد فارغالتحصيلان دانشگاهي در رشتههاي مختلف بيكارند و اين عامل سبب شد مهارتآموزي در دستور كار آموزش و پرورش قرار گيرد.
مصطفي عابدي امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس از ساري با بيان اينكه سال تحصيلي آينده تمركز آموزش و پرورش در كيفيتبخشي بر هنرستانهاي فني و حرفهاي و كار و دانش استان است، بيان داشت: 32 رشته فني و حرفه اي و كشاورزي و حدود 100 رشته كاردانش براي تحصيل دانشآموزان مقطع متوسطه استان فعال است.
وي افزود: موضوع هدايت تحصيلي و انتظاراتي كه درباره مجلس شوراي اسلامي از ما دارد سوقدادن دانشآموزان به سمت مهارتآموزي است كه در اين بخش تحصيل دانشآموزان به رشتههاي فني و حرفهاي و كارودانش تاثير زيادي در اشتغالزايي اين اقشار دارد.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان مازندران با اشاره به اينكه اگر زمينه اشتغال مولد و پايدار دانشآموزان در دوران تحصيلي فراهم شود آمار بيكاري كاهش مييابد، تصريح كرد: براي پايين آوردن سن ازدواج دولت و مجلس توجه ويژهاي به انتخاب رشته تحصيلي دانشآموزان دارد كه در اين بخش رشتههاي مهارتآموزي متنوعي براي دانشآموزان مقاطع متوسطه در نظر گرفته شده است.
معاون آموزش متوسطه ادارهكل آموزش و پرورش استان مازندران اظهار داشت: حدود 80 درصد فارغالتحصيلان دانشگاهي در رشتههاي مختلف بيكار هستند و اين عامل سبب شد مهارتآموزي و توجه آموزش توام با توليد در دستور كار وزارت آموزش و پرورش قرار گيرد.
وي افزود: دانشآموزان در دوران تحصيل در مقابل هر توليدي كه در رشتههاي مختلف فني و حرفهاي، كار و دانش و كشاورزي داشته باشند هزينه مالي دريافت ميكنند تا اعتباربخشي ويژهاي به هنرستانها داده شود.
عابدي يادآور شد: آموزش و پرورش توجه ويژهاي به تجهيز امكانات هنرستانها دارد كه در اين باره دوره آموزشي مهارتي را براي طرح اوقات فراغت دانشآموزان مقطع راهنمايي و متوسطه را به صورت آزاد در هنرستانها در نظر گرفته است.
وي از برگزاري همايش جشنواره شناسايي كارآفرينان در رشتههاي مهارتي دانشآموزان در مازندران خبر داد و اظهار داشت: جشنواره شناسايي، معرفي و تجليل از فارغ التحصيلان و كارآفريناني كه در شاخههاي مهارتي تحصيلي اقدام به فعاليت مضاعف در توليد و اشتغالزايي داشتهاند برگزار ميشود.
معاون آموزش متوسطه ادارهكل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان كرد: توجه به اهداف تحول بنيادين آموزش و پرورش و آموزش توام با تربيت براي دانشآموزان در ساعتهاي درسي بايد مورد توجه معلمان و مسئولان مدارس قرار گيرد.
وي بر نقش آموزش و پرورش در مهندسي اجتماعي تاكيد كرد و بيان داشت: فعاليتهاي طراحي شده از سوي مديران بايد با هدف جامعهپذيري دانشآموزان كه در اجتماع داراي مهارت باشد، توجه شود.