پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          18 مهر 1390 - 10 October 2011



صعود دانشگاه شریف در رتبه بندی دانشگاههای جهان/ تغییرات نظام رتبه بندی



رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به قرار گرفتن دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از 400 دانشگاه برتر جهان در نظام رتبه بندی "تایمز" گفت: جذب فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در سازمانها و شرکتهای ملی و بین‌المللی مهمترین عامل ارتقای این دانشگاه است.
جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شناخت دقیق شاخص‌های مورد استفاده در نظام رتبه بندی بین‌المللی تایمز می‌تواند دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور را در معرفی خود به جامعه علمی در سطح بین‌المللی یاری رساند.

وی گفت: تجربه نشان می دهد که یکی از نقاط ضعف دانشگاه‌ها نبود نظام ثبت آماری است، نداشتن آمار و گزارش نکردن واقعیت‌های هر دانشگاه آن گونه که در آمارهای بین‌المللی مشاهده می‌کنیم چهره نادرستی از عملکرد جمهوری اسلامی ایران به تصویر می‌کشد، در حالیکه فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی که در دانشگاه‌های بزرگ کشور صورت می‌گیرد ارزشمند و درخور توجه است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در سازمان‌ها و شرکت‌های ملی و بین‌المللی اظهار داشت: این همان شاخصی است که در شاخص آموزش با وزن 30 درصد در نظام رتبه بندی تایمز، معروفیت دانشگاه ها را از نظر استخدام فارغ ‌التحصیلان مورد توجه قرار می‌دهد.

وی افزود: همچنین همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور و در این مورد دانشگاه صنعتی شریف که مقالات خود را با مشارکت سایر دانشمندان در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان منتشر می‌کند، امتیازی است که نصیب دانشگاه می‌شود.

مهراد با اشاره به ادعای رتبه بندی تایمز مبنی بر انتخاب معیارها و شاخصهای کامل و فراگیر در روش شناسی رتبه بندی ، گفت: رتبه بندی تایمز ماموریت‌های اصلی دانشگاه‌‌های تراز اول جهان را از نظر پژوهشی، آموزشی، انتقال دانش و فعالیت‌های بین‌المللی مطالعه می‌کند و بزرگترین بررسی را در مورد شهرت و اعتبار جهانی دانشگاه‌ها به کار می‌گیرد و نظر متخصصان را دریافت می‌کند.

وی افزود: بیش از 17 هزار و 500 متخصص آموزش عالی در 137 کشور جهان اطلاعات رتبه بندی را دریافت کرده و سپس با شفافیت لازم برتری رشته‌هایی مانند هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و پزشکی به تصویر می‌کشد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری رتبه بندی سال 2011 را هشتمین دوره رتبه بندی تایمز برشمرد و گفت: با این حال این نظام روش جدیدی را در طول 10 ماه گذشته پیاده سازی کرده است که شامل کسب دیدگاه های بیش از 50 شخصیت برجسته از 15 کشور جهان است.

جداول رتبه بندی امسال از 13 شاخص عملکردی که در 5 گروه دسته بندی شده است استفاده می‌کند

ردیف      گروه شاخص عملکردی وزن و ارزش
1        آموزش محیط یادگیری 30 درصد
2 پژوهش حجم، درآمد و شهرت 30 درصد
3 استنادها  تاثیر پژوهش    30 درصد
4      درآمد            صنعتی نوآوری 2.5 درصد
5 چشم انداز بین‌المللی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهش 7.5 درصد
وی مهمترین اصلاحات در پروژه رتبه بندی تایمز را همکاری بیش از پیش جامعه علمی و دانشگاهی دانست و گفت: داده‌های مورد نیاز را در سطح موضوعات با دقت و صحت کافی فراهم آورده است و این اطلاعات باعث شده تا دانشگاه‌ها به خاطر داشتن رشته‌هایی که از برتری برخوردارند از شهرت و اعتبار لازم برخوردار باشند.

مهراد درباره تغییر دیگر در شاخصهای مورد نظر در رتبه بندی تایمز گفت: رتبه بندی تایمز شاخص بهره وری پژوهش را با احتساب کل تعداد مقالات منتشر شده یک دانشگاه نسبت به اعضای هیئت علمی آن نرمال سازی کرد که این یک تغییر مهم محسوب می‌شود به عنوان مثال، پژوهشگران در رشته‌های علوم زیستی و پزشکی که 2 یا 3 مقاله در سال منتشر می‌کنند در حالی که پژوهشگران رشته‌های هنر و علوم انسانی و علوم اجتماعی به طور متوسط کمتر از یک مقاله منتشر می‌کنند.

وی تغییر و نرمال سازی شاخص درمورد درآمد پژوهشی دانشگاه را موجب شفافیت لازم به حوزه‌های هنری، علوم انسانی و علوم اجتماعی دانست و گفت: این مسئله کمک می‌کند تا متوجه شویم که چرا مدرسه اقتصاد لندن در جدول مربوط به رشته های موضوعی از امتیاز بالاتری برخوردار است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: گام موثر دیگر این است که نظام رتبه بندی تایمز از پذیرش مقالات پژوهشی که به صورت نادر پراستنادترین است، در موسسات آموزشی و پژوهشی کوچکتر خودداری می‌کنند. چرا که به طور نمونه در رتبه بندی سال 2010 دیدیم که یک یا دو مقاله بسیار پراستناد به صورت غیر معقول در کل امتیازات تاثیر گذاشت و امتیازت را به نفع دانشگاه‌های کوچک تغییر داد. امسال با تغییر حداقل آستانه نشر از 50 مقاله به 200 مقاله و افزایش دوره گردآوری استنادها از 5 سال به 6 سال، تاثیر مقالاتی را که در نخستین سال نشر ممکن است تعداد بیشتری استناد دریافت کند، کاهش داد.

وی افزود: با وجود این، این شاخص مستقل از تعداد اعضای هیئت علمی یک دانشگاه عمل می‌کند و اجازه می‌دهد موسسات کوچکتر به اندازه موسسات بزرگتر از امتیاز لازم برخوردار شوند.

مهراد تغییر دیگری که در شاخص های رتبه بندی تایمز رخ داد را حذف شاخص درآمد عمومی پژوهشی برشمرد و گفت: در سال 2011 تغییر مهم دیگر حذف شاخص درآمد عمومی پژوهشی بود که از نبود داده‌‌های آماده قابل مقایسه بین کشورها صدمه می‌دید.




تگ ها صعود،دانشگاه شریف،رتبه بندی،دانشگاههای جهان،نظام رتبه بندی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی