پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          10 آبان 1390 - 01 November 2011

دانشجو: اصالت ايرانی در دانشگاه‌ ها ديده نمی‌شود



وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري با تاكيد بر اينكه در افق 1404بايد هويت ايراني، اسلامي و انقلابي داشته باشيم، گفت: اگر در هر زمينه‌اي رتبه نخست را به دست آوريم اما هويت خود را از دست دهيم به اعتقاد بنده به مقصد اصلي نرسيده‌ايم.

به گزارش ایسنا، كامران دانشجو در اولين همايش ملي آموزش در ايران 1404، با بيان اينكه دانشگاه يك پديده وارداتي است كه در زمان رضاخان به ايران آمد، اظهار كرد: در زمان ديكتاتوري رضاخان غرب‌ستايي در بين مسئولان بود و پديده وارداتي دانشگاه نيز وارد ايران شد و در واقع دانشگاه كپي‌برداري شد و در حال حاضر نيز در كشورمان افرادي داريم كه نگاهشان به غرب است و احساس مي‌كنند قله‌ها را غرب بايد تعيين كند.

وي تصريح كرد: زماني كه دانشگاه كپي‌برداري شده به ايران آمد، كسي به اين فكر نيفتاد كه آن را منطبق با فرهنگ، عرف و آداب و رسوم ايراني، حد و حدود شرعي و فرهنگ خانواده ايراني منطبق كند و در واقع ما يك مقلد محض در محتوا، ظواهر و مناسبات شديم.

وي با اشاره به درس علوم انساني كه جزو اصلي‌ترين علوم است، گفت: علوم انساني هدف و راه رسيدن به هدف را مشخص مي‌كند ولي متاسفانه در محتوا و ظواهر ما مقلد محض شديم و علوم انساني ما ترجمه آنها شد.

دانشجو با بيان اينكه هنگامي كه بحث ظواهر مي‌شود عده‌اي خواسته و ناخواسته بحث را به سمت پوشش سوق مي‌دهند، تصريح كرد: اين در حاليست كه در فرهنگ ما واژگاني همچون حياء، وقار، حجاب گفتار، حجاب نگاه و رفتار وجود دارد كه در كلمه و ماهيت غربي‌ها چيزي به معناي غيرت، حياء و ... وجود ندارد.

وي با بيان اينكه قبل از انقلاب خواسته مسئولان باعث شد آموزش عالي دانشگاه‌هاي ما مقلد محض شود تصريح كرد: بر اين اساس چيدمان و طراحي كلاس‌ها، آموزش، محيط آموزشي و پژوهشي كپي‌برداري و مقلد محض از دانشگاه‌هاي غربي شد.

وي با طرح سوالي مبني بر اينكه چرا بعد از انقلاب با وجود اينكه همه دولت‌ها داراي مسئولاني مسلمان بودند و نگاهشان نگران آينده عملي اسلام بود، اما دانشگاه بومي نشد، گفت: آداب و رسوم و اجتماع ايراني ـ اسلامي با يكديگر همسان و همخوان نشد و با خلق و خوي اسلامي تطبيق داده نشد.

وي افزود: 50 سال مسايلي را كه در جامعه ما ناهنجاري بود هنجار جلوه داده‌اند حالا اگر كسي بخواهد با دانشگاه تقلبي كه به ما ارائه داده‌اند، مخالفت كند سخت است، آيا شأن دانشگاه اين است كه يك نفر صحبت كند و دانشجويان كف و سوت بزنند و يا هوو كنند؟

در دانشگاه‌هاي كشور اصالت ايراني ديده نمي‌شود

وي با بيان اينكه در دانشگاه‌هاي كشور اصالت ايراني ديده نمي‌شود و هيچ مناسبتي با فرهنگ ايراني ـ اسلامي ندارد، ‌تاكيد كرد: در واقع چه در محتوا و چه در ظواهر اصالت ايراني ـ اسلامي ديده نمي‌شود.

وي در ادامه گفت: شايد فناوري بومي شده اما هنوز دانش بومي نشده است چرا كه مسير علم مسير اسلامي نيست.

دانشجو با اشاره به گفته حضرت امام (ره) مبني بر اينكه اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه نيز اصلاح مي‌شود، گفت: مبدأ تحولات دانشگاه است، نمي‌شود محتوا و مناسبات و سبك غربي در دانشگاه باشد و در جامعه انتظار داشت كه اينگونه نباشد و در واقع بايد درون دانشگاه هويت انقلابي و اسلامي نهادينه شود و دانشگاه نيز بايد از نظر محتوا و ظاهر متحول شود.

وزير علوم با بيان اينكه دانشگاه هم بايد در صحنه نظر و هم عمل متحول شود، تصريح كرد: اين چالشي است كه پيش روي دانشگاه‌هاي ما است و بايد به اين مورد رسيدگي كرد و در واقع هركس در اين حوزه حركت كند بداند كه در فضاي جديدي قدم مي‌گذارد كه عده‌اي مخالف هستند اما بايد با خدا معامله كرد.

تگ ها دانشجو اصالت ايرانی دانشگاه‌ ها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی