پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          02 دی 1391 - 22 December 2012



سنتهای حوزوی در دانشگاه‌ها حتما باید تقویت شود


رئیس مجلس شورای اسلامی با تشریح ویژگیهای سنت‌های حوزوی گفت: باید در روش دروس و تحصیلات در رشته‌های دانشگاهی تغییراتی ایجاد شود و اقتباسی از روش‌های حوزه‌های علمیه صورت گیرد.

پرتال دانشگاه به نقل از  گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم روند رو به رشد مراکز علمی و آموزش عالی را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر نیروهای انسانی متخصص بر مبنای برنامه‌ریزی صحیح در این مراکز پرورش یابند توان ملی کشور بالا می‌رود اما برنامه ریزی‌های آموزشی متناسب با نیازها صورت نگرفته است.

وی بروز این مشکلات را مربوط به ساختارهای کشور و نبود تعامل با جامعه عنوان کردو افزود: باید میان نظام آموزشی و نیازهای جامعه تناسب برقرار باشد تا دانشجویان دغدغه یافتن شغل نداشته باشند.

به گفته لاریجانی از طرح نقشه جامع علمی محقق شود بسیاری از مشکلات آموزشی کشور حل می‌شود.

محوری‌شدن پژوهش‌ها به خوبی انجام نشده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با ذکر مشکلاتی که در بخش ساختارها و عدم توسعه موسسات تحقیق و توسعه وجود دارد اظهار کرد: سیاست‌های کلی نظام در اصل ۴۴ لایحه‌ای را تصویب کرد که مسائل کشور به وضع طبیعی برگردد اگرچه در مقام اجرا چنان نشد که منجر به رقابت بیشتر شود.

لاریجانی بر لزوم ریشه‌یابی در ایرادهای نظام آموزشی تاکید کرد و گفت: این مشکلات باید ریشه یابی شود تا توازن میان نیازها و بخش‌های آموزشی ایجاد شود و زمینه‌های رشد واقعی کشور فراهم شود.

به اعتقاد رئیس مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته بودجه پژوهش در کشور رشد قابل توجهی داشته اما فعالیت‌ها برای محوری شدن پژوهش مفید نیست.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن هفته حوزه و دانشگاه، شهیدان بهشتی، مطهری و مفتح را نماد وحدت حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: این افراد زحمات بسیاری کشیدند تا این دو قشر گران بها را با هم پیوند دهند، چنانچه امام راحل نیز فرمودند اگر رفاقت و همدلی بین دو قشر ایجاد شود سعادت کشور تامین خواهد شد.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های مبنایی حوزه‌های علمیه، آموزش اجتهادی است. البته این رویکرد در دانشگاه‌ها به شدت حوزه نیست بنابراین کسانی که از حوزه به دانشگاه می‌روند از نظر علمی بسیار برجسته‌تر معرفی می‌شوند.

اقتباس دانشگاه‌ها از حوزه‌های علمیه

به گفته لاریجانی روش تحقیق در حوزه‌های علمیه به گونه‌ای است که فرد ممهز به علوم مختلف می‌شود به خاطر اینکه در حوزه‌های علمیه تلاش می‌شود که منظومه فطری عالمان و دانشمندان درج شود اما در دانشگاه‌ها به پاس کردن واحدها می‌گذرد. از این رو این نکته در حوزه‌های علمیه باید قابل اقتباس باشد و در دانشگاه‌ها نیز سنت‌های حوزوی تقویت شود.

وی ادامه داد: بر این اساس باید در روش دروس و تحصیلات در رشته‌های دانشگاهی تغییراتی ایجاد شود و اقتباسی از روش‌های حوزه‌های علمیه صورت گیرد.

وی روابط استاد و طلبه را یکی دیگر از ویژگیهای تحصیل در حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: این رابطه بسیار عمیق است و استادان حوزه برای طلبه‌ها وقت بسیاری می‌گذارند که در دانشگاه‌ها عمدتا چنین نیست و گاهی فاصله زیادی میان استاد و دانشجو ایجاد می‌شود. این امر مطلوب نیست.

نماینده مردم قم در خانه ملت اظهار کرد: ویژگی‌هایی که از نظر معنوی در حوزه‌های علمیه وجود دارد ساده نیست و از نظر تسری دادن و عرصه و ساحت این سیستم باید تلاش‌های زیادی برای تامین آن به کار برد.

وی با تاکید بر توجه به نیازهای کشور در پژوهش‌ها اظهار کرد: در حوزه دانشگاهی در سال‌های اخیر توجه زیادی به رشد مقالات و پژوهش‌ها شده است اما باید توجه کرد که اگر بخواهیم در مرزهای دانش حرکت کنیم باید به پژوهش به عنوان یک منبع درآمد نگاه نشود، بلکه باید به نیازهای کشور و به ارجاعات آنها توجه شود و قدرت مقالات را نشان دهد. اگر موضوع پژوهش متناسب با نیازها باشد هم قدرت علمی کشور را نشان می‌دهد و هم نیازهای جامعه را حل می‌کند.

تلفیق سنت‌های گذشته و دستاوردهای روز

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موازی‌بودن سیستم‌های علوم دقیقه تصریح کرد: این وحی منزل نیست که سیستمی با سیستم موضوعه یا متعارف را ایستا در نظر گیریم و تغییرات را در آن لحاظ نکنیم که غربی‌ها هم خود را متسلب در یک روش نکردند.

وی با بیان اینکه در علوم انسانی نباید فقط در یک سیستم متسلب شویم، اظهار کرد: اگر به نظام‌های مختلف برسیم می‌توانیم دستاوردهای بشیریت را ارتقا دهیم و باید در این مسیر دانشجویان و دانشگاهیان را سهیم کرده و با کمک آنها سیستم‌های نوینی را تاسیس کنیم.

لاریجانی در پایان گفت: امیدواریم مسیر تحولات علمی و پژوهشی با نگاهی نقادانه، علمی و بازگشت به سنت‌های گذشته باشد و تلفیق درستی از سنت‌های حوزوی گذشته و دستاوردهای روز صورت گیرد که این تلفیق می‌تواند جان تازه‌ای به سیستم آموزشی و علمی کشور بدمد.







تگ ها دانشگاه حوزه تقویت سنتهای حوزوی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی