پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          10 دی 1391 - 30 December 2012






آمار خروج نخبگان از کشور در طول سالهای اخیر


طبق گزارش بنیاد ملی نخبگان آمار ۳۳ درصدی خروج نخبگان کشور از کشور در طول سال‌های ۷۶ تا ۸۱ به میزان ۱۷ درصد در سال‌های ۸۲ تا ۸۶ رسیده است.


پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، به تازگی گزارشی آماری توسط بنیاد ملی نخبگان تهیه شده که در آن خروج نخبگان از کشور‏ مورد بررسی قرار گرفته است که در این گزارش‏، جامعه آماری 13 هزار و 500 نفری از کنکوری ها در دوره 15 ساله مورد بررسی قرار گرفته اند.

طبق این گزارش در سال‌های 76 تا 81 آمار خروج نخبگان 33 درصد بود در حالی که از سال 82 تا 86 آمار خروج نخبگان به 17 درصد کاهش یافته است.

یکی از برنامه‌های کلیدی بنیاد ملی نخبگان توجه به دانش‌آموزان با استعداد و تشویق آنان به فعالیت‌های علمی و پژوهشی است. جوانان ایرانی از با استعدادترین جوانان دنیا هستند و در طول 26 سال حضور ایران در المپیادهای علمی جهانی، کشورمان در تمامی رشته‌ها به طور متوسط بین 10 رتبه نخست دنیا قرار داشته است.

در سال‌های ابتدایی حضور ایران در المپیادهای علمی جهانی دانش آموزان، هیچگاه تصور نمی‌کردیم که پس از 26 سال حضور در این رقابت‌ها به چنان توانمندی علمی از سوی استعدادهای دانش آموزی برسیم که هر ساله در شش المپیاد جهانی ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، کامپیوتر و نجوم و اختر فیزیک افتخارآفرینی کنیم.

امروز که در دهه چهارم انقلاب اسلامی قرار داریم، بنیاد ملی نخبگان با هدف کشف و پرورش استعدادهای شکوفا شده که بالاترین سرمایه‌های انسانی کشور هستند، توجه خود را بر امر پرورش و آموزش از دوران دانش‌آموزی و تأمین تسهیلات و رفع نیازهای نخبگان‏، قرار داده است. باید در نظر داشت که با پرورش دانش آموزان، آینده کشور شاهد شکوفایی اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

*کاهش شیب خروج نخبگان از کشور

این گزارش در بررسی جامعه المپیادی‌های کشور که در حدود 4 هزار و 200 نفر را تشکیل می‌دهد نیز نشان می‌دهد از ابتدای حضور در این المپیادها تا پایان سال 81، خروج 40 درصدی را داشتیم ولی این آمار از سال 82 تا 86 به 23 درصد تقلیل پیدا کرده و این نشان دهنده کاهش شیب خروج نخبگان از کشور است.

در حال حاضر جمعیت تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان به سمت دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌رود و نوع تسهیلات نیز به طبع درخواست‌ها به سمت ارائه تسهیلات بیشتر برای دوره‌های تخصصی است و این نشان دهنده ماندگاری دانشجویان و نخبگان برای ادامه تحصیل در ایران است.

بر اساس فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، باید نخبگان را برای در دست گرفتن مدیریت تحولات کشور آماده کنیم. از این‌رو از وظایف بنیاد ملی نخبگان ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در نخبگان و نیز ایجاد فرصت‌های رشد استعدادهای برتر کشور است.





تگ ها نخبگان آمار خروج نخبگان از کشور

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی