پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          16 فروردین 1392 - 05 April 2013



جهاددانشگاهی ۹۱ و  ارائه پژوهش‌های کاربردی از درمان تا صنعت

جهاددانشگاهی با فعالیت مداوم در حوزه پژوهش و حتی آموزش به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور معرفی شد به طوریکه در سال 91 پژوهش‌هایی را در حوزه‌های مختلف کاربردی ارائه داد.

پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در پی فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) در روز 23 خرداد سال 59 مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، ستاد مزبور در جلسه روز 15 مردادماه همان سال به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تأسیس کرد.

جهاددانشگاهی با فعالیت مداوم در حوزه پژوهش و حتی آموزش به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور معرفی شد به طوریکه در سال 91 پژوهش‌هایی را در حوزه‌های مختلف کاربردی ارائه داده و یکی از نهادهای قابل اتکای نظام برای مقابله با تحریم‌ها بود.

جهاددانشگاهی در سال 91 در نمایشگاهی در هفته پژوهش 9 طرح پژوهشی کاربردی در حوزه‌های مختلف فناوری رونمایی کرد و در طول سال نیز طرح‌هایی را انجام داد.

* پودر باکتری‌های نفت با قابلیت شناسایی مناطق آلوده نفتی کشور

پیش از این در چندین پروژه عملیاتی، تکثیر باکتری‌های نفتی در محل آلودگی انجام داده شد؛ این کار، به امکانات آب و برق صنعتی و تجهیزات گرانقیمت نیاز دارد، ضمن این که هزینه‌های حمل و نقل آن نیز بالاست.

تولید تجاری این باکتری‌ها آغاز شد تا در صورت نیاز به استفاده‌ فوری از آن‌ها نمونه‌ کار آن در دسترس باشد.

پودر نفت‌خوار ترکیبی از چندین شویه باکتریایی مناطق مختلف ایران است که به صورت کنسرسیوم برای تجزیه‌ اجزای مختلف نفتی طراحی شده است.

پروژه‌ تولید این پودر از دی ماه سال گذشته آغاز شده و اکنون تولید آزمایشگاهی آن به نتیجه رسیده و قرار است برای تولید نیمه صنعتی این پودر با استفاده از امکانات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی اقداماتی انجام شود.

باکتری‌های شناسایی شده در سال گذشته توانستند بخش‌های وسیعی از مناطق آلوده نفتی کشور را که بیش از سه دهه ضایعات نفتی در آنها جمع شده و آلودگی زیست محیطی ایجاد کرده بود، کاملا پاکسازی و خاک آن را حاصلخیز کنند.

این طرح کامل کننده‌ طرح شناسایی باکتری‌های نفت‌خوار با استفاده از ریز جلبک‌هاست.

*  جلوگیری از بروز مشکلات قطعی برق در ادارات از طریق دستگاه UPS استاندارد

یو پی اس استاندارد دستگاهی است که می‌تواند به صورت آنلاین در مدار باشد و در صورت قطعی برق تجهیزات حساس در ادارات از بروز مشکل جلوگیری کند.

تجهیزات موجود در فرودگاه‌ها و بیمارستان‌ها با استفاده از یو پی اس از بروز مشکل ایمن می‌شوند.

طرح یو پی اس استاندارد از سوی جهاد دانشگاهی علم و صنعت انجام شد.

* پیشگیری از تولد کودکان مبتلا به تالاسمی

با دستیابی محققان پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی به تکنیک تشخیص پیش از لانه‌گزینی بیماری‌های تک‌ژنی نظیر تالاسمی، از تولد کودکان مبتلا به این بیماری از مرحله قبل از انتقال به رحم پیشگیری می‌شود.

اغلب کارهایی که به عنوان تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی جنین انجام داده شده برای بیمارانی بوده که دچار ناباروری بوده‌اند، تکنیک جدید ارائه شده خدمت جدیدی است که می‌تواند در مادرانی که باروری آنها طبیعی است ولی به لحاظ مشکل ژنتیکی در مادر و پدر ممکن است جنین دچار بیماری ژنتیکی شود، مورد استفاده قرار گیرد.

PGD اولین بار در دهه 1980 به عنوان روش جایگزینی برای تشخیص پیش از تولد و سقط احتمالی جنین مبتلا در زوج‌هایی که در معرض خطر بیماری‌های حاد ژنتیکی قرار دارند، ابداع شد.

تکنیک PGD نیازمند انجام IVF است تا بتوان جنین را پیش از کاشت در رحم از نظر بیماری‌های ژنتیکی ارزیابی کرد.

این کار نیاز به سقط را برطرف می‌کند، این فرآیند با ملاحظات اخلاقی و پزشکی همخوانی داشته و امکان انتخاب جنسیت را نیز فراهم می‌کند.

* طرح ملی تولید آنتی بادی مونوکلونال درمانی برای سرطان سینه

فاز سوم طرح ملی تولید آنتی بادی مونوکلونال درمانی برای سرطان پستان از سوی محققان جهاددانشگاهی آغاز شد.

پس از آغاز این طرح انجام مطالعات سم شناسی و ارزیابی عملکرد آنتی بادی کایمریک تولید شده آغاز می‌شود.

این طرح با هدف تولید انبوه آنتی بادی کایمریک ضد HER و بررسی سم شناسی آنتی بادی کایمریک ضد HER2 انجام می‌شود.

همچنین ایجاد تومور سرطان پستان انسانی در موش UNDE و درمان سرطان پستان انسانی در موش UNDE با آنتی بادی کایمریک ضد HER2 از اهداف دیگر این طرح است.

طرح ملی تولید آنتی بادی درمانی برای سرطان پستان در پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا انجام شده است.

* تدوین دانش فنی کود شیمیایی اوره فسفیت برای جلوگیری از مشکلات تخریب خاک کشور

طرح تدوین دانش فنی کود شیمیایی اوره فسفیت در مقیاس پایلوت از سوی محققان جهاددانشگاهی صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، با توجه به تخریب خاک کشور و افزایش میزان قلیایی آن به واسطه مصرف چند دهه اوره در کشور تدوین دانش فنی کود شیمیایی اوره فسفیت ضروری است.

این محصول شامل ترکیبات قابل جذب برای تأمین ازت و فسفات است.

کود شیمیایی اوره فسفیت برای خاک مشکلی ایجاد نمی‌کند و به علت حلالیت بالا در خاک انباشت فسفات ایجاد نمی‌کند.

این طرح از سوی پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی با همکاری سازمان گسترش و نوسازی ایران انجام شده است.

* دستگاه تولید نشاء صیفی و گیاهان دارویی به صورت مکانیزه

استفاده از دستگاه مکانیزه تولید نشاء هم به تولید محصول سرعت می‌بخشد و هم خسارت را به حداقل می‌رساند.

این دستگاه هر ساعت قادر به تولید 360 سینی نشاء گیاه است.

* نیروگاه هیبریدی

نیروگاه هیبریدی 32 کیلوواتی شهدای جهاددانشگاهی واحد آذربایجان شرقی نیز در مرکز درمان ناباروری آذربایجان به بهره‌برداری رسید.

این فناوری موجب کاهش قیمت تولید برق می شود.

در بیشتر نقاط کشور، به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی می‌توان برای تولید برق از این توربین‌ها استفاده کرد زیرا این توربین‌ها با وزش نسیم 5/2 متر بر ثانیه نیز کار می‌کنند.

استفاده از این نیروگاه‌ها در روستاهای کمتر از 20 خانوار بسیار مقرون به صرفه است.

* فرستنده‌های 10 کیلووات اف ام رادیویی

تمامی مراحل مطالعه، طراحی، نمونه‌سازی، ساخت و تولید این محصول به دست اعضای هیئت علمی و پژوهشگران جوان این نهاد، بدون کمک شرکت‌های خارجی یا کپی‌برداری از محصولات مشابه ساخته شده است.

با کسب دانش ساخت فرستنده‌های پرقدرت رادیویی و مطالعه و تحقیق آخرین فناوری‌های موجود در عرصه برودکست با ساخت و ترکیب توان چهار آمپلی فایر پرقدرت 3 کیلو واتی در یک کمباینر یا جمع‌کننده قدرت که با روشی نوآورانه و ابداعی توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر، ساخته شد، برای اولین بار، کشور به دانش و توان ساخت فرستنده‌های 10 کیلو وات با خنک‌کنندگی پیشرفته مایع خنک، دست یافت.

از طریق این طرح از خرید محصولات خارجی که به دلیل تحریم‌ها تامین آن‌ها غیر ممکن بود، بی‌نیاز شدیم.

* دستیابی ایران به فناوری ترمیم قلب با سلول‌های بنیادی

ایران در زمینه دستاوردهای علمی و پزشکی همپای علم روز دنیا به پیشرفت‌های قابل ملاحظه و چشمگیری دست یافته است تا حدی که اگر تا چند سال قبل، بیماران برای مداوا و معالجه مخارج زیادی را صرف درمان در خارج از کشور می‌کردند امروزه بیشتر فعالیت‌های درمانی و پزشکی در ایران به ‌راحتی امکان‌پذیر شده است.

پژوهشگاه رویان، موفق به خلق ایده‌ای جدید برای درمان بیماران قلبی شد و در زمینه سلول‌های درمانی، کاری بی‌نظیر انجام داد.

پیش از این تصور می‌شد که سلول‌های قلبی، سلول‌هایی هستند که خاصیت ترمیم و بازسازی ندارند اما به تازگی محققان متوجه شدند که داخل خود قلب، سلول‌هایی از نوع سلول‌های بنیادی وجود دارد که می‌توانند وظیفه ترمیم را به‌خوبی انجام دهند ولی فعالیت این سلول‌ها فقط تا حدی است که یک انسان عمر طبیعی داشته باشد و تقریبا هر چهارپنج سال یک‌ بار تمام سلول‌ها تجدید می‌شوند اما اگر حادثه‌ای غیرطبیعی مثل سکته قلبی برای فردی اتفاق بیفتد و تعدادی از سلول‌ها از بین بروند، جایگزینی برای سلول‌های از دست رفته وجود ندارد زیرا سلول‌های بنیادی آن مناطق که وظیفه بازسازی و ترمیم را بر عهده دارند نیز از بین رفته‌اند به همین دلیل بود که بحث استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم قلب به‌وجود آمد.

استفاده از سلول‌درمانی به این منظور ابتدا روی موش انجام و مشخص شد که در قلب موش این بازسازی با موفقیت انجام شد. انجام سلول‌درمانی برای بیماران قلبی، در پژوهشگاه رویان به دو طریق انجام شد یکی برای بیمارانی که دچار سکته حاد قلبی شدند و دیگر برای بیمارانی که نارسایی قلبی دارند.

اگر بیمار نامزد عمل قلب باشد تزریق سلول‌های بنیادی داخل عضله قلب انجام می‌شود و اگر چنین نباشد از طریق آنژیوگرافی و داخل عروق کرونر، سلول‌های بنیادی تزریق می‌شود.

* تولید قلمه گیاهان دارویی در مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گیاهان دارویی

مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به منظور توسعه کاشت گیاهان دارویی اقدام به تولید قلمه گیاهان دارویی به لیمو، استویا و رزماری کرده است.

مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با همکاری دانشگاه ایلام اقدام به تولید قلمه گیاهان دارویی به لیمو، استویا و رزماری در سطح 150 متر در گلخانه دانشگاه ایلام کرده است.

قلمه تولیدی این گیاهان برای کاشت به زمین اصلی انتقال داده می‌شود.

دستیابی به فناوری تولید فرستنده‌های رادیویی، جداسازی فرآورده میکروبی جمع‌کننده نفت در سطح محیط آبی، ساخت مجموعه تجهیزات آزمایشگاهی فشارقوی برای نخستین بار در خاورمیانه، افزونه سیمان حفاری و طرح‌های دیگری در حوزه‌های پژوهشی و فناوری از جمله اقدامات جهاددانشگاهی در سال 91 بود.

تگ ها جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی در سال 91 پژوهش های کاربردی بررسی پژوهش های کاربردی از درمان تا صنعت

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی