/نمايشگاه جامع وزارت علوم/ رييس دانشگاه زنجان خبرداد: توقف پذيرش دانشجوي نيمه حضوري در دانشگاه حذف مقاطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته دانشگاه تا ٢ سال آينده رييس دانشگاه زنجان با حضور در غرفه ايسنا در نمايشگاه جامع دستاوردهاي30 ساله وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از حذف مقاطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته طي 2 سال آينده و توقف جذب دانشجوي نيمه حضوري در دانشگاه خبر داد. دكتر نداف اسكويي در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از برنامه دانشگاه براي تهيه و تدوين برنامه راهبردي دانشگاه براي10 سال آينده با توجه به سند چشم انداز توسعه 20 ساله و برنامه 5 ساله پنجم و چهارم توسعه خبر داد. وي با تاكيد بر اينكه مجموعه دانشگاه بايد در زمينههاي مختلفي اقدام كند كه بتوانيم در افق 1404 از نظر علمي در منطقه به مقام اول دست يابيم، خاطر نشان كرد: برنامه گذشته دانشگاه با سند چشمانداز تطبيق زيادي نداشت بر اين اساس تلاش زيادي شد كه برنامهها در سالهاي باقي مانده با آن چيزي كه براي كشور ديده شده تطبيق داده شود. وي افزود: در اين راستا و براي مشاركت در توليد علم چارهاي جز حركت به سمت توسعه تحصيلات تكميلي نداريم. رييس دانشگاه زنجان با اشاره به توسعه تحصيلات تكميلي در دانشگاه، گفت: دانشگاه فضاي آموزشي را تا حد امكان در راستاي توسعه تحصيلات تكميلي توسعه داده است. وي با بيان اينكه طي 2 سال گذشته رشتههاي تحصيلات تكميلي دانشگاه از 25 به 50 رشته افزايش يافته است، اظهار كرد: بر اين اساس تعداد رشتهها در دوره تحصيلات تكميلي رشد 100 درصدي و همچنين تعداد دانشجويان رشد 250 درصدي داشته است. وي با بيان اينكه هر توسعهاي مشكلاتي را ايجاد ميكند، تصريح كرد: اين توسعهها نيازمند توسعه فضا و امكانات آموزشي است كه هرچند ما در حد توان به آن سمت حركت كردهايم اما كمبودهايي وجود دارد. دكتر نداف با اشاره به جذب اعضاي هيات علمي متخصص بنابر نياز دانشگاه اظهار كرد: فرم جذب اعضاي هيات علمي به صورت دائمي در سايت دانشگاه وجود دارد. وي از توقف جذب دانشجوي نيمه حضوري در دانشگاه زنجان خبر داد و افزود: پذيرش اين دانشجويان هرچند براي دانشگاه درآمد داشت اما مانع پيشرفت و تحقق ماموريت دانشگاه بود. دكتر نداف با اشاره به حذف مقاطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته طي 2 سال آينده خاطر نشان كرد: بنابراين پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي در حد لزوم انجام ميشود ولي توسعه دورههاي تحصيلات تكميلي در اولويت قرار دارد. وي نامناسب بودن توسعه پژوهشي را بزرگترين چالش دانشگاه عنوان كرد و افزود: اگر سالانه فقط در دانشگاه زنجان افزايش 20 درصدي در چاپ مقالات ISI داشته باشيم رشد بسيار مطلوبي در حوزه پژوهشي خواهيم داشت. رييس دانشگاه زنجان در خصوص آثار مطلوب برگزاري نمايشگاه جامع دستاوردهاي 30 ساله آموزش عالي، گفت: در اين نمايشگاه دستاوردهاي دانشگاهها در معرض ديد قرار گرفته است بر اين اساس دانشگاهها با پيشرفتهاي يكديگر آشنا و موجب ايجاد تعامل مناسب ميشود. وي با بيان اينكه در اين نمايشگاه دانشگاهها از دستاوردهاي يكديگر الگو ميگيرند، اظهار كرد: اين الگوبرداري موجب بروز نوآوري بيشتر و خلق ابتكارات ميشود. بنابراين اگر بتوانيم نوآوري را در جامعه به نحو مطلوب مديريت كنيم ميتوانيم بگوييم كه به شكوفايي دست يافتهايم. رييس دانشگاه زنجان با اشاره به تعداد 170 هزار دانشجو در اوايل انقلاب در كل كشور، گفت: امروز اين تعداد به 3 ميليون و 500 هزار نفر افزايش يافته است كه ازاين تعداد فقط 8 هزار و 500 دانشجو در دانشگاه زنجان مشغول به تحصيل هستند. وي با بيان اينكه تعداد رشتههاي دانشگاه زنجان از 2 رشته در اوايل انقلاب به 17 رشته افزايش يافته است، تصريح كرد: در حال حاضر تعداد دانشجويان استان 61 هزار نفر است كه با توجه به تعداد جمعيت 950 هزار نفري كل استان زنجان در واقع حدود 04/6 درصد جمعيت استان دانشجو هستند كه در مقايسه با درصد كشوري 5 درصد ميتوان گفت كه استان زنجان، استان دانشجويي است يعني 04/1 از متوسط كشوري جلوتر است. دكتر نداف اسكويي در خاتمه با تاكيد بر اينكه آموزش به تنهايي نميتواند موجب توليد فناوري شود، خاطر نشان كرد: بنابراين بايد آموزش، تحقيقات و فناوري با همديگر و در كنار يكديگر توسعه يابند.