پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          02 امرداد 1392 - 24 July 2013


وضعیت خصوصی سازی در 14 دانشگاه و  کند بودن واگذاری خوابگاه به بخش خصوصی

براساس برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌ها موظف شدند ، هر سال حداقل 20 درصد از امور خدمات رفاهی دانشجویی را به بخش خصوصی واگذار کنند، با وجود اینکه در سال سوم این برنامه قرارداریم هنوز هستند مدیران دانشگاه‌هایی که نتوانسته‌اند امور رفاهی و خدماتی خود را به بخش خصوصی واگذار کنند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از مهر، براساس برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌ها موظف شدند برای افزایش کارآیی در امور آموزش، پژوهش و فناوری، هر سال حداقل 20 درصد از امور خدمات رفاهی دانشجویی را به بخش خصوصی واگذار کنند.

از سه سال گذشته که این قانون ابلاغ شده واگذاری امور رفاهی به بخش خصوصی توسط دانشگاه ها آغاز شده و هر دانشگاه کم و بیش بخش هایی از خوابگاه‌‌ و سلف سرویس‌های دانشگاه را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

اما آنچه که قابل تامل است، عدم استقبال دانشگاه‌ها در واگذاری خوابگاه‌های دولتی به بخش خصوصی است بیشتر مسئولان دانشگاهی دلیل این امر را عدم استقبال بخش خصوصی برای پذیرش خوابگاه ها و یا نگرانی خود از وضعیت فرهنگی خوابگاه ها بعد از واگذاری اعلام می کنند برای همین ترجیح می دهند در این زمینه یا فعالیتی انجام ندهند و یا اینکه آن را به آخرین مرحله برای واگذاری موکول کنند این درحالی است که دانشگاه‌ها براساس برنامه پنجم توسعه تنها دو سال دیگر فرصت دارند که تمام امور رفاهی و خوابگاهی خود را به بخش خصوصی واگذار کنند.

آخرین وضعیت برون سپاری امور رفاهی برخی دانشگاه ها در سال گذشته
شمارهدانشگاهخوابگاهتغذیه
1صنعتی شریفواگذار نشدهتغذیه اساتید به صورت کامل، تغذیه دانشجویان به جز تهیه اقلام اولیه
2شهید بهشتیواگذار نشدهواگذاری تغذیه، تهیه اقلام اولیه با دانشگاه
3خوارزمیواگذار نشدهواگذاری سیتم تغذیه ، تهیه اقلام اولیه با دانشگاه
4الزهرا(س)واگذار نشدهواگذار نشده
5خواجه نصیرواگذار نشدهسلف واگذار شده
6یزدواگذار نشدهواگذاری سلف ، تهیه اقلام  اولیه با دانشگاه
7باهنر کرمانواگذار نشدهواگذاری سلف ، مدیریت و نظارت تهیه غذا با دانشگاه 
8اصفهانواگذاری مدیریت خوابگاه هاواگذاری 90 درصدی سلف
9لرستانواگذار نشدهواگذاری کامل تصدی گری تغذیه
10محقق اردبیلیواگذاری 60 درصد امور خوابگاهیواگذاری 100  درصد
11علامه طباطباییواگذار نشده-
12زنجانواگذار نشدهواگذاری درصدی از امور تغذیه
13فنی حرفه ایواگذار نشده60 درصد واگذار شده
14بوعلی سیناواگذار نشدهواگذاری سیستم تغذیه

 با بررسی وضعیت برون سپاری برخی دانشگاه‌ها مشخص می شود که دانشگاه‌ها بیشتر در امور مربوط به تغذیه فعالیت داشته و برون سپاری انجام داده اند و در زمینه خوابگاه ها هنوز نتوانسته اند فعالیت درخور توجی داشته باشند.

این درحالی است که دکتر محمود ملاباشی پیش از این در پاسخ به این سئوال مهر که تکلیف دانشگاه‌هایی که به دلیل عدم استقبال بخش خصوصی هنوز نتوانسته‌اند امور رفاهی خود را واگذار کنند چیست، گفت: مدیریت دانشگاه‌هایی که هنوز نتوانسته‌اند امور رفاهی و خدماتی خود را به بخش خصوصی واگذار کنند باید بیشتر فعالیت کنند.
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: با این همه تقاضای کار برای بیرون، مگر می شود بخش خصوصی تقاضایی نداشته باشد این که بخش خصوصی تقاضایی ندارد تا امور رفاهی و خدماتی به آن واگذار شود درست نیست، دانشگاه‌هایی که این مطلب را عنوان می کندد زیرساخت های لازم را آماده نکرده‌اند به نام اینکه پیمانکار استقبال نمی کند، تمام می کنند.
 
ملاباشی افزود: در مورد واگذاری خوابگاه‌ها قضیه متفاوت تر است چراکه ساختارخوابگاه‌ها با غذا فرق می کند اما به علت تشکیل تعاونی خوابگاه داران غیر دولتی قدم های بزرگی در این زمینه هم برداشته شده است.
 
وی افزود: اگر دولت به خوابگاه داران وام ارایه کند که اکنون درصد کارمزد و بهره آن مشخص شده و براساس آن 4 درصد کارمزد را وام گیرنده و بقیه را دولت می‌دهد می توان شاهد تحول بزرگی در زمینه خوابگاه‌های خصوصی تحت نظر دانشگاه‌ها باشیم.
 
ملاباشی افزود: شاید کند بودن واگذاری امور خوابگاهی به بخش خصوصی به دلیل نبود وام بوده که با فراهم شدن اسباب آن امیدوارم این مساله هم سرعت گیرد.
 
با توجه به صحبت های دکتر ملاباشی باید دید در سال تحصیلی جاری با توجه به فرصت دوساله، دانشگاه ها تا چه اندازه می توانند این مساله را پیش برند.

تگ ها خصوصی سازی دانشگاهها چگونگی واگذاری خوابگاه به بخش خصوصی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی