پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          15 امرداد 1392 - 06 August 2013


اعلام رتبه بندی 5 دانشگاه برتر ایران در نظام رتبه بندی سایماگو

رتبه 5 دانشگاه اول جمهوری اسلامی ایران در سال 2013 میلادی در نظام رتبه بندی سایماگو اعلام شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای و سرپرست ISC گفت: سایماگو نظامی است که دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی جهان را بر اساس عملکرد پژوهشی در قالب مقالاتی که در نشریات معتبر بین المللی چاپ می‌شود، ارزیابی و رتبه بندی می‌کند، البته ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها بر اساس مقالات علمی توسط ترکیه تحت عنوان «رتبه بندی آکادمیک بر اساس عملکرد پژوهشی» و رتبه بندی لایدن در هلند نیز صورت می‌گیرد ولی هر کدام از این 3 نظام با روش‌های مختلف خاص خود عمل رتبه بندی را انجام می‌دهند.

سرپرست ISC با بیان اینکه سایماگو جدیدترین رتبه بندی سال 2013 میلادی را اعلام کرده است، اظهار داشت: این رتبه بندی، مقالات علمی دانشمندان و پژوهشگران در بازه زمانی 2011 – 2007 را پردازش کرده است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به عمده شاخص‌های مورد توجه در این رتبه بندی گفت: در این رتبه بندی به شاخص برونداد یعنی تعداد کل مدارک منتشر شده در نشریات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس، شاخص همکاری بین المللی که حاکی از سهم تولیدات علمی یک موسسه است، شاخص تاثیر نرمال سازی شده یعنی ارتباط بین میانگین تاثیر علمی یک موسسه و میانگین جهانی، شاخص انتشارات با کیفیت بالا که نشان دهنده سهم آن قسمت از تولیداتی است که دانشگاه در پرنفوذترین نشریات علمی دنیا منتشر می‌کند و شاخص تخصص که نشان دهنده میزان تمرکز یا پراکندگی موضوعی تولیدات علمی یک موسسه است، توجه شده است.

مهراد گفت: همچنین از شاخص‌های دیگر این رتبه بندی می‌توان به شاخص های شاخص نرخ برتری که نشان دهنده آن میزان از تولیدات علمی یک موسسه به درصد است که در مجموعه 10 درصد برتر از پراستناد ترین مقالات در رشته های علمی مرتبط با آنان قرار گرفته‌اند، اشاره کرد.

به گفته وی، شاخص رهبری علمی نیز که نشان دهنده تعداد مقالاتی است که در آن‌ها نویسنده مسئول به موسسه مورد نظر تعلق دارد، در این رتبه بندی مورد توجه قرار گرفته است.

مسئول رتبه بندی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران افزود: بر اساس این شاخص‌های رتبه بندی، رتبه 5 دانشگاه اول جمهوری اسلامی ایران در سال 2013 میلادی و در بازه زمانی مورد نظر به ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

سرپرست ISC ادامه داد: رتبه این دانشگاه‌ها در سطح بین المللی به ترتیب 89، 234، 366، 461 و 513 است که با توجه به رتبه بندی بیش از 2000 دانشگاه در این نظام رتبه بندی جایگاه درخور توجهی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: رتبه منطقه‌ای این 5 دانشگاه نخست جمهوری اسلامی ایران عبارت است از( 1، 3، 6، 9 و 13) که این رتبه‌ها نیز جایگاهی بسیار رفیع و ارزشمند است.

مهراد خاطرنشان کرد: وقتی رتبه‌های ملی، منطقه ای و بین المللی این 5 دانشگاه را در سال 2012 میلادی و در بازه زمانی 2010 – 2006 مقایسه می‌کنیم، نتایج درخشانی به دست می‌آید به این معنی که هر 5 دانشگاه در حالیکه جایگاه خود را از نظر ملی حفظ کرده اند، اما دانشگاه آزاد در سطح منطقه از رتبه دو به رتبه یک، دانشگاه تهران از رتبه 5 به رتبه سه، دانشگاه علوم پزشکی تهران از رتبه 7 به رتبه 6، دانشگاه صنعتی شریف از رتبه 10 به رتبه 9 و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از رتبه 16 به رتبه 13 ارتقا یافته‌اند.

وی اضافه کرد: این ارتقا نشان دهنده شکل گیری برنامه‌های استراتژیک آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت دیگر، آماری که از تولید علم ایران توسط نظام‌های استنادی گزارش می‌شود که تا به حال به طور مستمر رو به افزایش است با نتایج این رتبه بندی تائید می‌شود.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: رتبه‌های ششم تا دهم در سال 2013 میلادی اختصاص به دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارد. رتبه منطقه‌ای این 5 دانشگاه برتر در همین سال به ترتیب 17،20، 24، 31 و 32 است.

سرپرست ISC افزود: مقایسه عملکرد این 5 دانشگاه از نظر رتبه منطقه‌ای با سال 2012 میلادی و در فاصله سال های 2010-2006 به استثنای دانشگاه تربیت مدرس و علم و صنعت ایران که در هر دو سال رتبه یکسانی دارند، ارتقاء رتبه دانشگاه‌های شیراز از 33 به 24، فردوسی مشهد از 40 به 31 و شهید بهشتی از 44 به 32 را به وضوح نشان می‌دهد.

مهراد ادامه داد: دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 2013 میلادی در مقام 11 رتبه بندی دانشگاه‌های ایران قرار گرفته است در حالیکه رتبه این دانشگاه در سال 2012 بر اساس شاخص‌های اعلام شده در نظام سایماگو رتبه 9 بود.

به گفته وی، رتبه‌های 12 تا 20 کشور در این رتبه بندی در سال 2013 به ترتیب به دانشگاه‌های شهید بهشتی (12)، خواجه نصیرالدین طوسی(13)، تبریز (14)، علوم پزشکی شیراز (15)، علوم پزشکی تبریز (16)، پیام نور (17)، علوم پزشکی اصفهان (18)، دانشگاه اصفهان (19) و علوم پزشکی مشهد (20) تعلق دارد. رتبه‌های منطقه ای این دانشگاه‌های برتر ایران در بین صدها دانشگاه بزرگ و کوچک منطقه به ترتیب 33، 39، 43، 46، 50، 59، 60، 62، 64 و 74 است.

سرپرست ISC  خاطر نشان کرد: برنامه‌های راهبردی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است، برنامه پنج ساله پنجم ، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور و حتی معیارها و شاخص های رتبه بندی ISC به عنوان نقشه راه عمل می کند. حضور موفق دانشگاه‌ها در عرصه‌های تولید علم و نظام های رتبه بندی، اجرای موفقیت آمیز سیاست های راهبردی در حوزه های علم و فناوری را می‌نمایاند.

مهراد افزود: دولت یازدهم خدمت را در حالی آغاز می‌کند که حرکت‌های علمی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی به دلیل تحریم‌ها متوقف نشده و نمود آن را می‌توانیم در رشد دانش‌های استراتژیک مانند فناوری نانو، بیوتکنولوژی، فناور‌ های اطلاعاتی، سلول‌های بنیادی، فناوری هسته‌ای، داروسازی، صنایع نظامی، انرژی‌های نو و نیز تولید مقالات علمی که روندی صعودی دارند مشاهده کنیم. رشد تحقیقات علمی تنها به رشته‌های یاد شده محدود نمی‌شود بلکه پیشرفت‌های حاصل در علوم مهندسی، فیزیک، شیمی، پزشکی، ریاضیات، محیط زیست و اکولوژی نیز در خور توجه است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: سیاست‌های حاکم بر توسعه علمی کشور از سوی برنامه ریزان آموزش عالی و تحقیقات علمی در وزارت علوم با جدیت پیگیری می‌شود و جامعه دانشگاهی اکنون جامعه ای است متحرک و پویا که تعداد دانشجویان آن نیز رو به افزایش است.

مهراد افزود: گرچه سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی در سال‌های گذشته با توجه به پیشرفت‌های علمی حاضر افزایش پیدا نکرده است، امیدواریم دولت یازدهم و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به این موضوع با اهمیت توجه ویژه ای داشته باشد تا رشد علمی ایران در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور فراگیر و کروی باشد.

تگ ها جایگاه دانشگاه های ایران در نظام رتبه بندی سایماگو نظام رتبه بندی سایماگو شرایط نظام رتبه بندی سایماگو

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی