پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          17 امرداد 1392 - 08 August 2013



برگزاری اختتاميه دوازدهمين دوره اعتكاف دانشجويی در حرم رضوی


دوازدهمين دوره اعتكاف دانشجويی پس از سه روز خلوت‌نشينی دانشجويان مشهدي با خداوند شامگاه 16 مردادماه در جوار حرم مطهر رضوی پايان يافت.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، اعتكاف سه روزه دانشجويان دانشگاه‌های مشهد شامگاه، 16 مردادماه در ميان اشك و احساس دلتنگی معتكفان به پايان رسيد.

شب گذشته معتكفان جوان حريم رضوی با اشك ديدگان و احساس دلتنگی كوله بار سبك شده خود را جمع كردند و خود را به اجتماعی سپردند كه در آن نگاه داشتن ايمان همچون نگه داشتن خاری بر كف دست است.

حجت‌الاسلام سيد محمدمهدی ميرباقری، رئيس فرهنگستان علوم اسلامي قم كه مهمان وی‍ژه اين مراسم معنوی بود، در سخنانی با اشاره به دعای وداع با ماه مبارك امام سجاد(ع)، اين مسئله را مطرح كرد كه اگر كسی فرصت ماه رمضان را از دست داده است، چه بايد بكند، توجه دانشجويان را به مبحث امامت جلب كرد و گفت: امام صراط است، اگر بخواهيم به سمت خدا حركت كنيم تنها راه صراط بندگی، خداست.

وی افزود: خداوند متعال از ما عهد گرفته تا شيطان را عبادت نكنيم، فريبش را نخوريم و دلداده‌اش نشويم و در مقابل، خداوند را عبادت كنيم.

ميرباقری در تعريف صراط مستقيم، بيان كرد: اين صراط، انواع معرفتی است كه به قلب انسان وارد می شود و در تعريف ديگر، صراط وادی محبت است، البته اين گونه نيست كه به سمت خدا جاده ای كشيده شده باشد و نقشه آن هم آمده باشد، بلكه قرآن يك كتاب و نقشه راه است و نه امام، تنها برای اين است كه نقشه را به ما بدهد، لذا اگر اين گونه فكر كرديم، انتهاي آن استغناء از خدا، رسولش و امام است، در حالی كه امام خودش صراط است.

وی ادامه داد: انسان اگر ولايت را پذيرفت و حقانيت ولايت امام معصوم(ع) را فهميد، معرفت خدا را هم كسب می‌كند؛ غير اين، خداوند راهی نگذاشته است، شيطان هم اين را خوب می‌داند و از همين راه به انسان ضربه می‌زند.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامي قم تصريح كرد: به صراط مستقيم، كه صراط معرفت و محبت است بايد از دنيا ورود كنيم و در آخرت آن را ادامه دهيم زيرا ميانبری برای آن تعريف نشده، لذا صراطی كه از دنيا شروع می‌شود، خود امام معصوم(ع) است.

ميرباقری با بيان اينكه صراط درجاتی دارد و به هر درجه‌ای كه برسيم انواری از بهشت بر قلب ما وارد می‌شود، خاطر نشان كرد: اهل صراط انبياء، صديقان و شهدا هستند و نعمتی كه به آنها داده شده، ولايت است، لذا آنها مورد غضب قرار نمی‌گيرند و در ضلالت هم نيستند، به همين جهت اين افراد همان مصداق سوره «حمد» هستند.

وی با اشاره به اينكه دين، ولايت اميرالمومنين(ع) است و اكراهی هم در آن نيست، يادآور شد: عده‌ای روشن فكرمآب می‌گويند انسان مگر عقل ندارد، جواب اين است كه عقل برای فهم اسرار وادی ولايت است نه چون و چرا با ولی خدا.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامي قم با بيان اينكه ماه رمضان ماهی است كه درهای ولايت باز است و می‌توان به فيض جنت رسيد، همانگونه كه جهنم ولايت ائمه جور است، جنت هم ولايت اميرالمومنين(ع) است، ادامه داد: ماه رمضان، ماه سير در ولايت است كه اين سير سخت می‌باشد، بنابراين اگر بخواهيم در همه‌ درجات سير كنيم، نياز به شفاعت داريم، لذا اگر قرار بود با رياضت به جائی برسيم، شيطان قبل از ما به آن رسيده بود.

ميرباقری با اشاره به دعای وداع ماه رمضان توضيح می‌دهد: امام سجاد(ع) در اين دعا ابتدا ويژگی‌های ماه رمضان را بيان مي كنند زيرا يكی از بهترين راه‌ها برای بازگشتن به خود، ماه رمضان است.

وی تصريح كرد: امام سجاد(ع) می‌ فرمايند، فضيلت‌های خدا بی انتهاست، حضرت اينگونه به ما ياد می‌دهند كه اگر عيب از خودمان است، بايد اقرار كنيم كه نعمت ماه رمضان را ضايع كرده ايم، همچون كسی كه به ميهمانی دعوت شده اما دير می‌رسد، اگر عذرخواهی كند كه دير آمده چگونه است و اگر بگويد كه چرا سفره غذا را جمع كرديد، چگونه است و چه برداشتی از رفتار وی می‌شود.

و اينچنين اعتكاف رمضان المعظم دانشجويان در حريم كبريايی حضرت رضا(ع) كه از 27 ماه شريف رمضان آغاز شده بود، پايان گرفت و ساحل نشينان حضرت حق با كوله باری سبك از گناه و عصيان خود را به آغوش اجتماع سپردند.

تگ ها اعتکاف دانشجویی اخبار روزانه دانشگاه ها برگزاری اختتاميه دوازدهمين دوره اعتكاف دانشجويی در حرم رضوی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی