پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          18 شهریور 1392 - 09 September 2013


بیشترین دلایل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها

مسوول دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با اشاره به شاخص نسبت مشاور به دانشجو در دانشگاه‌های کشور، گفت: نسبت مشاور به دانشجو در کشور ایران یک به 500 است، در حالیکه این رقم در دانشگاه‌های آمریکا یک به 1600 است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حمید یعقوبی در نشستی خبری با بیان اینکه در 25 سال گذشته 101 فعالیت نوآورانه در مرکز مشاوره انجام داده‌ایم، گفت: 65 درصد این فعالیت‌ها مربوط به چهار سال اخیر بوده است و یک دوره رشد خوب نیز در سال‌های 82 تا 85 داشته‌ایم که 18 درصد فعالیت‌ها در آن دوران انجام شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 106 مرکز مشاوره دانشگاهی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، اظهارکرد: همچنین 262 شعبه خوابگاهی و دانشکده‌ای و 127 مرکز مشاوره در دانشگاه‌های غیرانتفاعی وجود دارد که مجموعا حدود 500 مرکز و شعبه مشاوره و سلامت در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی دایر است.

مسوول دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با بیان اینکه مراکز مشاوره دانشگاه‌ها به پنج منطقه تقسیم شده است، گفت: بیشترین شعب در منطقه یک و سه قرار دارند.

یعقوبی افزود: همچنین بیش از 1000 نفر مشاور و روانشناس در دانشگاه‌های دولتی مشغول خدمت هستند که 30 درصد آنها دکتری یا دانشجوی دکتری، 50 درصد کارشناسی ارشد و بقیه کارشناس یا پایین‌تر هستند که عموما فعالیت‌های اجرایی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه 80 درصد این افراد پاره‌ وقت و 20 درصد تمام وقت هستند، اظهارکرد: 30 درصد این متخصصان در منطقه یک مشغول به فعالیت هستند.

مسوول دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با بیان اینکه نسبت مشاور به دانشجو در دانشگاه‌های کشور یک به 500 است، تصریح کرد: این تقریبا یک شاخص خوب است، چرا که در آمریکا میزان این شاخص یک به 1600 است، اما با توجه به اینکه اکثر نیروهایمان پاره‌وقت هستند، این شاخص را می‌توان شاخص مناسبی دانست.

یعقوبی با بیان اینکه 145 هزار جلسه مشاوره‌ای در این مراکز برگزار شده است، گفت: بیش از 54 هزار جلسه در منطقه یک و بیش از 31 هزار جلسه در منطقه سه برگزار شده است، اما مناطق دو و پنج نیاز به فعالیت بیشتری دارند.

وی همچنین درباره بیشترین دلایل مراجعات دانشجویان به این مراکز، تصریح کرد: اکثر مراجعات به ترتیب مربوط به مراجعه تحصیلی و برنامه‌ریزی درسی، مشاوره ازدواج، اختلالات خلقی و اضطرابی و در نهایت مسائل زناشویی است، همچنین 60 درصد مراجعه‌کنندگان پسر هستند.

مسوول دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با بیان اینکه کارنامه سلامت طبق سنوات گذشته برای دانشجویان جدیدالورود تهیه خواهد شد، گفت: در سال جاری علاوه بر دانشجویان روزانه، کارشناسی و ارشد، دانشجویان شبانه و دکتری را نیز مورد تست سلامت قرار داده و برای آنها پرونده سلامت تشکیل می‌دهیم. این موضوع همچنین در دانشگاه‌های غیرانتفاعی که سرانه فرهنگی می‌گیرند نیز اتفاق می‌افتد.

یعقوبی با بیان اینکه قصد داریم شورای استانی مراکز مشاوره را راه‌اندازی کنیم، گفت: در برخی استان‌ها به اندازه یک منطقه مرکز آموزش عالی وجود دارد که این مراکز می‌توانند به هم کمک کنند.

وی افزود: از شروع سال تحصیلی جدید قصد داریم به 200 هزار شماره تلفن دانشجویان که از طریق کارنامه سلامت آنان در اختیار داریم، ماهیانه یک تا دو پیامک سلامت و بهداشتی ارسال کنیم.

مسوول دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با بیان اینکه تاکنون برای دانشجویان مقیم خارج از کشور کاری انجام نشده است، تصریح کرد: در حال تدوین شیوه‌نامه‌ای هستیم که بحث مشاوره را به دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور به ویژه در کشورهایی که دانشجوی ایرانی زیاد دارد، تعمیم دهیم.

تگ ها بیشترین دلیل مراجعه به مشاوره دانشگاهی مشاوره دانشگاهها آمار استقبال از مشاوره دانشگاهها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی