پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          27 شهریور 1392 - 18 September 2013


آمار دانشجویان معتاد به اینترنت در دانشگاه های کشور

نتایج یک پژوهش در کشور حاکیست: دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی بیشترین اعتیاد به اینترنت را در بین دانشجویان شهر تهران دارند.

به گزارش نامه به نقل از ایسنا؛ اکنون بیش از چهار دهه از اختراع اینترنت و حدود بیست سال از استفاده همگانی از آن می‌گذرد و در همین مدت کوتاه شاهد رشد بسیار چشمگیر این پدیده بوده‌ایم.آمارها همچنین نشان می‌دهد که امروزه اینترنت بیش از تلویزیون و ماهواره وقت مردم را به خود اختصاص می‌دهد و دیگر لقب جعبه جادویی برازنده تلویزیون نیست.

اینترنت از سال 71 وارد ایران شد و از آن زمان تاکنون تعداد کاربران آن رشد چشمگیری داشته است بطوریکه در پایان سال 88 تعداد کاربران اینترنت در ایران را در حدود 10 تا 20 میلیون نفر تخمین زده‌اند و در دهه اخیر میزان استفاده از اینترنت در کشور رشد 2900 درصدی داشته است و در حال حاضر ایران از نظر تعداد کاربران اینترنت در بین کشورهای خاورمیانه رتبه اول را دارد.

به گفته پژوهشگران، بی‌تردید هر پیشرفت جدیدی در کنار مزایایی که دارد، می‌تواند مشکلاتی هم به همراه داشته باشد که اینترنت و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. با ظهور اینترنت مشکلات و آسیب‌های تازه‌ای هم پدیدار شده که برخی از آنها حتی جامعه جهانی را نیز نگران کرده است. برای مثال در چند سال گذشته ده‌ها جلد کتاب درباره آسیب‌های اینترنت به چاپ رسیده است و بسیاری از کشورها با اجرای طرح‌های تحقیقاتی ملی به بررسی آثار اینترنت پرداخته‌اند.

چند سالی است که بسیاری از کشورها برای درمان آسیب‌های اینترنتی اقدام به تاسیس مراکز تخصصی مشابه مراکز ترک اعتیاد به مواد مخدر کرده‌اند.

یکی از مهمترین مشکلاتی که اینترنت با خود همراه داشته اعتیاد به استفاده از آن است. اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال کنترل تکانه است که به استفاده بیش از حد از اینترنت اطلاق می‌شود. به نحوی که سایر فعالیت‌های اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به افت عملکرد او در حوزه‌های مختلف شغلی علمی، اجتماعی، حرفه‌ای، خانوادگی، اقتصادی و روانشناختی منجر می‌شود تا جایی که باعث نادیده انگاشته شدن روابط در دنیای واقعی و با دوستان و خانواده می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد نوجوانان و جوانان بیشترین قشر در معرض آسیب‌های اینترنت هستند و از آنجاکه ایران یکی از کشورهای جوان دنیاست، اهمیت اعتیاد به اینترنت در آن بیشتر می‌شود.

اعتیاد به اینترنت در جهان در حالی رو به فزونی است که امروزه در بسیاری از کشورهای غربی درمانگاه‌های تخصصی ترک اعتیاد به اینترنت دایر شده است. به عنوان مثال فقط در کشور آلمان 200 مرکز تخصصی ترک اعتیاد به اینترنت ایجاد شده است.

همچنین در حالی که تعداد معتادان مواد مخدر در ایران تا یک میلیون و 800 هزار نفر تخمین زده می‌شود بنا بر آمارهای جهانی می‌توان تخمین زد تعداد مبتلایان به اینترنت در ایران بیش از این رقم باشد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته میزان شیوع اینترنت در میان دانشجویان کمی بیشتر از کاربران عمومی است.

بر همین اساس پژوهشی در کشور با هدف بررسی میزان و تفاوت اعتیاد به اینترنت در بین 1500 دانشجوی دختر و پسر شش دانشگاه دولتی شهر تهران شامل دانشگاه‌های تهران، علامه، امیرکبیر، شریف، علم‌وصنعت و الزهرا انجام شده است.

نتایج تحقیق نشان داد که 8.9 درصد دانشجویان (9.5 درصد دختران و 8.3 درصد پسران دانشجو) به اینترنت معتادند.

در این پژوهش خانه با 54.2 درصد، دانشگاه با 36.5 درصد، کافی نت با 8.5 درصد و محل کار 0.8 درصد بیشترین و کمترین مکان استفاده از اینترنت توسط دانشجویان را تشکیل داده‌اند.

داده‌های این تحقیق بیانگر آن است که میانگین نمره اعتیاد به اینترنت دانشجویان پسر کمتر از میانگین نمره اعتیاد به اینترنت دانشجویان دختر است.

همچنین یافته‌های این پژوهش حاکیست: میانگین نمرات اعتیاد به اینترنت دانشجویان دختر خوابگاهی و غیرخوابگاهی بیشتر از دانشجویان پسر خوابگاهی و غیرخوابگاهی است.

نتایج نشان می‌دهد بین میزان اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان دختر و پسر خوابگاهی و غیرخوابگاهی تفاوتی معنی‌دار وجود دارد و به عبارتی میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر خوابگاهی و غیرخوابگاهی بیشتر از دانشجویان پسر خوابگاهی و غیرخوابگاهی است.

براساس نتایج این تحقیق، دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی بیشتر از سایر دانشجویان به اینترنت اعتیاد داشته و بعد از آن دانشجویان علوم انسانی، هنر و علوم پزشکی قرار دارند.

میزان اعتیاد به اینترنت دانشجویان دختر در همه رشته‌ها بیش از پسران بوده است.

این پژوهش تاکید دارد با توجه به عواقب متعدد اعتیاد به اینترنت از جمله عواقب فردی، خانوادگی، شغلی، تحصیلی، جسمی و روانی باید توجه جدی‌تری به این اختلال داشت زیرا تفاوت بسیار مهم اعتیاد به اینترنت با سایر اعتیادها در این است که هرگونه گرایش به سمت اعتیادهای دیگر اعم از کم یا زیاد نامطلوب است و نمی‌توان حد معینی برای مصرف آنها تعیین کرد اما استفاده درست از اینترنت نه تنها نامطلوب نیست بلکه جوانان و نوجوانان باید را ضمن آشنا کردن با آسیب‌های اینترنتی به استفاده هرچه بیشتر و کاربردی و مفید از آن نیز تشویق کرد. از این رو برای رسیدن به این هدف انجام تحقیقات بیشتر درباره علل گرایش به اعتیاد اینترنتی ضروری است.


تگ ها آمار دانشجویان معتاد به اینترنت در دانشگاه های کشور

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی