پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          28 شهریور 1392 - 19 September 2013


مدارک معادل دانشگاهی و نحوه ادامه تحصیل با مدرک معادل

مدیر کل دفتر آموزشهای غیردولتی وزارت علوم با اشاره به جزئیات ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل در مقاطع ارشد و دکتری، به شرایط تبدیل مدرک معادل به رسمی، اشاره کرد.



غلامعلی نادری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط ادامه تحصیل آن دسته از دانشجویانی که دارای مدرک معادل هستند با خاطرنشان ساختن یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 77، گفت: بر اساس مصوبه سال 77 شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارائه مدرک معادل ممنوع است و در صورتیکه دارندگان مدرک معادل در آزمونهای جامع ورودی دانشگاهها شرکت می کردند می توانستند در مقطع بالاتر ادامه تحصیل دهند که به این منظور، سه آزمون جامع برای آنان برگزار شد.

سال 77 یک خط قرمز برای دارندگان مدرک معادل

وی ضمن دسته بندی دارندگان مدرک معادل، به شرایط و ضوابط جدیدی که وزارت علوم به تازگی برای ادامه تحصیل این افراد تصویب کرده، اشاره کرد و افزود: برخی دارندگان مدرک معادل که از موسسات آموزش عالی متنوعی مدرک مذکور را دریافت کردند، نتوانستند در آزمون جامع شرکت کنند. بنابراین برای ارائه یک فرصت دیگر جهت ادامه تحصیل این افراد، تمهیداتی اندیشیده شد.

نادری ادامه داد: در صورتیکه برخی متقاضیان پیش از سال 77 در آزمون شرکت کرده و پذیرفته شده باشند امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند اما اگر اتمام درس و دریافت اصل مدرک برای عده ای به بعد از سال 77 موکول شده، مدرکشان معادل باقی می ماند ولی به این دلیل که پیش از سال مذکور پذیرفته شده اند، تحصیلشان منعی ندارد.

مدارک چه کسانی مورد تایید نیست

به گفته مدیر کل دفتر آموزشهای غیردولتی وزارت علوم، گروه سوم را آندسته از داوطلبانی تشکیل می دهند که بعد از سال 77 در آزمون شرکت کرده، پذیرفته شدند و مدرک معادل دریافت کردند اما نمی توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند و مدرکشان مورد تایید نیست.

نحوه ادامه تحصیل مدارک معادل کاردانی و کارشناسی

این مقام مسئول وزارت علوم با اشاره به آن دسته از افرادی که مدرک معادلشان مربوط به مقاطع کاردانی و کارشناسی است، اظهار داشت: افرادی هم که می توانند ادامه تحصیل دهند و مدرک معادل کاردانی و کارشناسی داشتند به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول: اگر  محل تحصیل و دروسی که گذرانده اند مورد تایید وزارت علوم باشد، می توانند در دوره های رسمی ورود به دانشگاه شرکت کرده و به مقطع بالاتر بروند اما ممکن است دانشگاههای آزاد یا پیام نور مانع تحصیل عده ای از این افراد شده باشند؛ بر اساس آیین نامه اعلام شده، تحصیل این دانشجویان نیز منعی ندارد اما نکته ای که وجود دارد این است که چنانچه در دانشگاههای دولتی یا آزاد و در مقطع ارشد قبول شوند، تحصیلشان منعی ندارد ولی مدرک معادلشان در مقطع کاردانی و کارشناسی تبدیل به مدرک رسمی نمی شود، در واقع مدرک جدید تحصیلی دریافت می کنند اما مدرک معادلشان به دوره رسمی تبدیل نمی شود.

ارائه 20 واحد جبرانی

وی درباره گروه دوم، اظهار داشت: گروه دوم، افرادی هستند که دوره های کاردانی و کارشناسی را گذرانده اند ولی محل تحصیلشان داری مجوز نیست اما دوره آنان دارای مجوز از شورای گسترش است، این افراد می توانند در آزمون ارشد شرکت کنند اما دانشگاه به این افراد 20 واحد جبرانی ارائه می دهد. همچنین نمره این 20 واحد نیز نباید از 12 کمتر باشد تا مشروطی تلقی نشوند.

شرایط عدم تغییر مدرک معادل

نادری درباره عده ای دیگر از دارندگان مدرک معادل، گفت: دارندگان مدرک معادل در مقطع کارشناسی ارشد در صورتیکه موسسه محل تحصیل و مواد درسی شان مورد تایید وزارت علوم باشد حق شرکت در ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز دولتی و دانشگاه آزاد را دارند و می توانند مدرک رسمی دریافت کنند اما مدرک معادلشان در ارشد، بدون تغییر باقی می ماند.

مدارک معادل دکتری  حد نصاب بگیرند

وی ادامه داد: گروهی دیگر از دارندگان مدرک معادل در مقطع کارشناسی ارشد که دوره شان از شورای گسترش مجوز ندارد اما برگزاری دوره های رسمی وزارت علوم را گذرانده اند، می توانند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند اما باید حد نصابی را در آزمون دکتری کسب کنند.

وی ادامه داد: یک سری از داوطلبان هستند که متقاضی ورود به مقطع دکتری هستند اما دوره آنان از شورای گسترش مجوز ندارد و دوره های رسمی را نیز طی نکرده اند این داوطلبان به هیچ عنوان امکان ادامه تحصیل ندارند.

مدیرکل دفتر آموزشهای غیردولتی وزارت علوم، با اشاره به کمیته ای که برای دارندگان مدرک معادل راه اندازی شده، گفت: گروهی که باید حد نصاب را بیاورند و 20 واحد جبرانی بگذرانند در کمیته ای سه نفره شامل سازمان سنجش برنامه ریزی آموزش عالی و گسترش، مورد بررسی قرار می گیرند تا حد نصاب لازم برای مقطع دکتری برایشان مشخص شود، همچنین تصمیم گیری درباره گذراندن 20 واحد جبرانی در این کمیته صورت می گیرد.


تگ ها مدارک معادل دانشگاهی نحوه ادامه تحصیل با مدرک معادل مدرک معادل مدرک معادل ارشد مدرک معادل کارشناسی مدرک معادل دکتری

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی