پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          03 مهر 1392 - 25 September 2013


دلایل خالی ماندن ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی

دبیر اتحادیه موسسات غیرانتفاعی با اشاره به خالی ماندن ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی، گفت: عدم حمایت منطقی وزارت علوم از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی یکی دیگر از دلایل خالی ماندن ظرفیت غیرانتفاعی‌هاست.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی آهون منش در اجلاس روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیر دولتی، با بیان اینکه این اطمینان را می‌دهم که در دانشگاه‌های غیرانتفاعی در چارچوب نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری کار می‌کنند، گفت: اگر انتقادی است به منظور خاصی نیست و انتظار داریم که از روی لطف با ما برخورد کنید.

وی همچنین با ابراز امیدواری از رای اعتماد مجلس به دکتر توفیقی، اظهارکرد: امیدواریم که با رای اعتماد مجلس نظام آموزش عالی بتواند از خدمات دکتر توفیقی در این حوزه استفاه کند.

آهون منش همچنین درباره دلایل خالی ماندن ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی، گفت: یکی از این دلایل پذیرش دانشجو در تمام مقاطع کاردانی و کارشناسی به تعداد خارج از عرف در دانشگاه آزاد و همچنین رشد غیر منطقی و خارج از عرف پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های پیام نور است که هر دو این دانشگاه‌ها از حمایت‌های قانونی و تریبون‌های عمومی مثل تلویزیون و ... برای تبلیغ برخوردار است.

دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با طرح دو سوال در باره دانشگاه پیام نور، تصریح کرد: باید مشخص شود که پیام نور دانشگاه حضوری است یا غیرحضوری و حتی اگر نیمه حضوری هم باشد فرقی نمی‌کند و باید تعریف خاصی از آن شکل بگیرد هرچند که دکتر نادری منش در صحبت‌های خود گفته است که اساسنامه دانشگاه پیام نور به گونه‌ای است که همه کار می‌تواند، انجام دهد که این جای تامل دارد.

وی افزود: از سوی دیگر باید مشخص شود که دانشگاه پیام نور دولتی است یا غیر دولتی. البته دکتر نادری منش گفته است که «حدود 82 درصد دانشجویان دانشگاه‌های کشور برای تحصیل پول می‌پردازند و قسمت اعظم آموزش عالی در دست غیردولتی‌هاست»، بنابراین دانشگاه‌های پیام نور، دوره‌های شبانه، دانشگاه آزاد و ... نیز غیر دولتی محسوب می‌شوند.

آهون منش با اشاره به اعتبارات دولتی دانشگاه پیام نور، تصریح کرد: دانشگاه پیام نور794.7 میلیارد تومان اعتبار عمرانی و 57.5 میلیارد تومان اعتبار جاری دارد که این ارقام به غیر از کمک‌های بخش‌های دیگر به این دانشگاه است، بنابراین درخواست ما این است که با توجه به اینکه ما هم غیردولتی هستیم و زیر چتر آنها کار می‌کنیم به ما توجه شود و نمی‌گوییم به اندازه آنها بلکه اگر به اندازه 20 درصد از آنها نیز به ما کمک شود راضی هستیم.

دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم دانشگاه آزاد یا پیام نور را ببندید، تصریح کرد: این بدخواهی است که بگوییم به آنها کمک نکنید، بلکه حرف ما این است که به ما هم کمک کنید، دانشگاه آزاد نجف آباد بدون داشتن یک مربی 110 نفر فوق لیسانس حسابداری گرفته است و زمانی که از رییس دانشگاه می‌پرسیم، می‌گوید که اشتباه شده، این تعداد را به ما داده‌اند و ما نمی‌توانیم برگردانیم. خواهش من این است که از این اشتباه‌ها در مورد ما هم انجام دهید و در رفتار با دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی استانداردهای یکسان در نظر بگیرید.

وی همچنین اعلام تکمیل ظرفیت‌های مکرر از سوی دانشگاه‌های آزاد و پیام نور را یکی دیگر از دلایل جذب بیشتر دانشجو در این دانشگاه‌ها دانست و گفت: در حال حاضر نسبت استاندارد استاد به دانشجو در دانشگاه‌های غیر انتفاعی یک به 40 و در دانشگاه پیام نور یک به 350 است که ما در حال حاضر به طور میانگین یک به 60 هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های غیر انتفاعی معمولا از لحاظ دانشجویان ورودی کیفیت خوبی ندارند، گفت: اما طبق آمار وزارت علوم پس از آنکه چهار سال در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، در آزمون سراسری کارشناسی ارشد بعد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های سراسری در رده دوم قرار می‌گیرند.

وی همچنین با بیان اینکه دانشگاه غیرانتفاعی از سویی به دولت کمک می‌کند، اظهارکرد: دانشگاه غیرانتفاعی بیش از 400 هزار دانشجو، 4000 عضو هیات علمی تمام وقت، 10 هزار عضو هیات علمی پاره وقت و 8000 کارمند دارد که این امر باعث اشتغال زایی و کمک به دولت می‌شود.

آهون منش همچنین از وزارت علوم خواست که با اتحادیه غیر انتفاعی‌ها تعامل داشته باشد و تصریح کرد: توجه بیشتر به امور مذهبی و فرهنگی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی،‌ رعایت عدالت آموزشی و توسعه متوازن، برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها به صورت یکپارچه با شرایط مساوی، محدود کردن ظرفیت پذیرش دانشجویی حضوری در دانشگاه‌های پیام نور و بازگرداندن آنها به فرایند آموزش از راه دور،‌ حضور نماینده غیرانتفاعی‌ها در کارگروه‌های وزارت علوم، توجه به آمایش آموزش عالی، پیش‌بینی تبصره‌های لازم در قانون بودجه برای استفاده از تسهیلات دراز مدت و کم بهره به منظور کمک به زیر ساخت‌های دانشگاه‌های غیر انتفاعی از جمله درخواست ما از وزرات علوم است.

وی افزود: همچنین ایجاد سازمان یا حوزه معاونت برای غیرانتفاعی‌ها، تخصیص سهمیه بیشتری از بورسیه‌های دکتری به غیر انتفاعی‌ها،‌توجه جدی به منطقی شدن شهریه‌ها بر اساس نرخ حقیقی تورم، کاهش تعداد دانشجویان کارشناسی در بخش دولتی و واگذاری آنها به دانشگاه‌های غیر دولتی و پرداخت یارانه‌های غذای دانشجویی که از دیماه سال گذشته پرداخت نشده است از دیگر درخواست‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی از وزارت علوم است.

تگ ها دلایل خالی ماندن ظرفیت دانشگاه‌ها ظرفیت دانشگاههای غیرانتفاعی ظرفیت دانشگاههای غیردولتی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی