پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          15 آبان 1392 - 06 November 2013


آمادگی دانشگاه ها در ایام محرم در سرتاسر کشور

با شروع ماه محرم حال و هوای دانشگاه‌ها هم رنگ و بوی عاشورایی می‌گیرد و با نصب کتیبه‌ها و سیا‌هی‌های مختلف بر در و دیوار سیاه‌پوش شهید کربلا می‌شوند.



در سرتاسر کشور عزاداری هیات‌ها و مساجد با شروع شب اول محرم آغاز می‌شود، در این میان دانشگاه‌ها هم با تدوین برنامه‌های مختلف سعی بر برگزاری هر چه باشکوه‌تر این ایام دارند تا با به تصویر کشیدن واقع کربلا یادآور این ایام برای دانشجویانشان باشند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اکثر دانشگاه‌های کشور و دانشجویان در این ایام با تشکیل هیئت عزاداری ، دستجات سینه‌زنی، توزیع غذای نذری و برپایی ایستگاه‌های صلواتی و... به سوگواری برای اباعبدالله الحسین(ع) می‌پردازند.

در دانشگاه تهران برنامه‌های سوگواری از امروز سه‌شنبه 14 آبان ماه در مسجد دانشگاه آغاز شده است. قرائت زیارت عاشورا، اقامه نماز و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان و مداحی حاج سعید حدادیان از جمله برنامه‌های مسجد دانشگاه است.

برنامه روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت 9 و 15 دقیقه با تلاوت قران آغاز می‌شود و با قرائت زیارت عاشورا، مداحی و سینه زنی، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، مداحی حاج سعید حدادیان، اقامه نماز ظهر و عصر در روزهای تاسوعا و عاشورا توسط حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه دارد.

برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سید مهدی سیدی مدیرکل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اقدامات دانشگاه در ماه محرم، گفت: دانشگاه امیرکبیر تا یازدهم محرم در مسجد دانشگاه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، پذیرای دانشجویان برای برگزاری مراسم اباعبدالله (ع) است.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) توسط دانشجویان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: کانون‌های دانشجویی جشنواره‌ای را با عنوان سوگواری محرم در نظر گرفته‌اند که در هر کدام از آنها برنامه‌ای با توجه به فعالیت مختص به کانون انجام می‌شود.

سیدی با بیان اینکه در ماه محرم دو تعزیه توسط دانشجویان برگزار خواهد شد، گفت: تشکل‌های دانشجویی مانند بسیج انجمن اسلامی هر کدام برنامه‌ای را برای ماه محرم در نظر گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی در ماه محرم ازجمله سخنرانی تا مسابقات کتابخوانی و همچنین خواندن زیارت عاشورا در این دانشگاه انجام می‌شود، گفت: قرائت زیارت عاشورا و ختم قرآن برای کارکنان در این ماه درنظرگرفته شده است و همچنین اعضای هیات علمی می‌توانند در این مراسم‌ها شرکت کنند.

مدیر کل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه فضای دانشگاه حال و هوای محرم را به خود گرفته است، گفت: از چند روز پیش دانشجویان فراخوانی با عنوان سیاه‌پوش کردن دانشگاه داده‌اند و طبق این فراخوان، تمام دانشگاه با نوارها و پارچه‌های مشکی پوشیده شده است.

سیدی با بیان اینکه دفتر دختران دانشگاه با عنوان ساختمان ققنوس فعالیت‌های ویژه‌ای را برای ماه محرم در نظر گرفته است، خاطر نشان کرد: دختران این ساختمان با جمع‌آوری نذورات در دهه اول محرم سه وعده غذا را برای 1000 نفر در دانشگاه در نظر گرفته‌اند که لازم به ذکر است این برنامه نذری در خوابگاه‌ها نیز اجرا می‌شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه در روز عاشورا، هیئت دسته‌روی دانشجویان به بیرون از دانشگاه می‌روند، اظهار کرد: در دهه دوم محرم نیز هیئت دسته‌روی دیگری ویژه کارکنان و هیات علمی دانشگاه به بیرون از دانشگاه می‌روند.

برگزاری مراسم سینه‌زنی در دهه اول محرم در دانشگاه‌ خواجه نصیر

از سوی دیگر سیاوش صالحی مدیر اجرایی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه دانشگاه خواجه‌ نصیر کاملا سیاه‌پوش شده است، گفت: دانشگاه برنامه‌های گوناگونی را برای ماه محرم در نظر گرفته است.

صالحی با بیان اینکه در طول ماه محرم هر روز زیارت عاشورا در تمام دانشکده‌ها برگزار می‌شود، اظهار کرد: پس از اقامه نماز ظهر و عصر سخنرانی برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه برنامه‌های ویژه‌ای برای سه خوابگاه شهید رضایی‌نژاد، عبدالله و فردوس در نظر گرفته شده است، گفت: سخنرانان ویژه‌ای برای این سه خوابگاه در نظر گرفته‌ایم که به صورت 24 ساعته در خوابگاه حضور دارند و دانشجویان می‌توانند تمام مسائل مربوط به محرم و سئوال‌های شرعی خود را با آنها مطرح کنند.

صالحی با بیان اینکه دانشگاه برنامه‌های گوناگونی را از جمله مراسم سینه‌زنی در دهه اول محرم در نظر گرفته است، اظهار کرد: روز هفتم محرم یک گروه دسته سینه‌زنی از ساختمان مرکزی به سمت دانشکده عمران، مکانیک، علوم و برق حرکت می‌کنند که در همان روز غذای نذری به این افراد تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه از سخنرانان بسیار عالم و آگاه دعوت به عمل آورده است، گفت: حاج آقا سیدی در دانشکده هوا و فضا، حاج آقا امیری در دانشکده عمران، حاج آقا عبادتی در دانشکده برق و همچنین حاج‌ آقا هارونیان در دانشکده مکانیک در دهه اول محرم حضور پیدا می‌کنند.

مدیر اجرایی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه سال‌های گذشته استقبال دانشجویان و اساتید از هیات عزاداری در ماه محرم در دانشگاه بسیار خوب بوده است، گفت: به طور یقین امسال نیز مانند سال‌های گذشته همکاری و مشارکت جامعه دانشگاهی خواجه نصیر در برگزاری این مراسم همچنان چشمگیر است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات دانشگاه، در اختیار گذاشتن سرویس برای دانشجویان خوابگاهی و رفتن به مهدیه تهران، دانشگاه امام صادق و بیت‌ رهبری در 10 شب اول محرم است.

برپایی نمایشگاه کتاب و مطبوعات فرهنگی ماه محرم در دانشگاه علم و صنعت

همچنین امیر هاشم‌پورمسنول برگزاری مراسم عزاراری محرم در دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه مراسم عزاداری در این دانشگاه به مدت 11 شب برپا می‌شود، به ایسنا گفت: با توجه به اینکه استقبال بسیار زیادی از مراسم محرم توسط دانشجویان و اساتید در سال‌های گذشته شده است، امسال نیز مانند سال‌های گذشته این مراسم را تا پایان شب یازدهم ادامه خواهیم داد.

وی افزود: در پنج شب اول محرم دانشگاه پذیرای حجت‌الاسلام قاسمیان است و همچنین در پنج شب دوم نیز مراسم سخنرانی توسط آیت‌الله صدیقی، امام جمعه تهران و با مداحی حمید رشدی برگزار می‌شود.

هاشم‌پور با اشاره به حاشیه مراسم عزاداری، اظهار کرد: علاوه بر مراسم سخنرانی و اقامه نماز، نمایشگاه کتاب و مطبوعات فرهنگی و همچنین مجموعه پوسترهای ضد آمریکایی توسط دانشجویان تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم توسط دانشجویان انجام می‌شود، اظهار کزد: با توجه به اینکه استفاده از مراسم عزاداری در دانشگاه علم و صنعت برای تمامی عموم آزاد است، اما با این حال نیز قشر عمده شرکت‌کنندگان دانشجویان و اساتید خود دانشگاه خواهند بود.

مسئول برگزاری مراسم محرم در دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه هیئت دانشگاه علم و صنعت توسط قشر عظیمی از دانشجویان و اساتید اداره می‌شود، گفت: این مسئله باعث ایجاد فضایی روحانی و موثر در دانشگاه شده است.

هاشم‌پور با بیان اینکه 200 نفر از دانشجویان در برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم در دانشگاه علم و صنعت فعالیت دارند، گفت: حضور دانشجویان و جامعه دانشگاهی در دانشگاه علم و صنعت در ماه محرم بسیار درخشان است؛ به طوری که در شب‌های آخر شاهد بیش از 3000 شرکت‌کننده از اساتید و دانشجویان هستیم.

مسئول برگزاری مراسم محرم در دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه تاکنون دانشگاه کمک‌های حمایتی و مالی خوبی برای برگزاری مراسم داشته است، اظهار کرد: مراسم ابا عبدالله (ع) به گونه‌ای است که حتی اگر حمایتی هم در آن وجود نداشته باشد، به صورت خودجوش تمام کارهای آن انجام می‌شود و خوشبختانه تاکنون مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

توزیع نذری در دانشگاه شهیدبهشتی و برپایی ایستگاه صلواتی

از طرف دیگر حجت‌الاسلام و المسلمین علی مولا‌ آقایی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی برنامه‌های گوناگونی برای ماه محرم در نظر گرفته است، اظهار کرد: هر روزه پس از برگزاری نماز ظهر و عشاء، سخنرانی توسط بهترین سخنرانان تهران در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در هفته دوم محرم در داخل و بیرون از دانشگاه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و علوم بهزیستی و همچنین مسجد نبی ولنجک، دسته عزاداری به بیرون دانشگاه فرستاده می‌شود، اظهار کرد: در داخل دانشگاه ایستگاه‌های صلواتی برای پذیرایی از دانشجویان و اساتید تدارک دیده شده است.

مولا آقایی با بیان اینکه مراسم عزاداری در ماه محرم در تمام دانشکده‌ها به صورت روزانه برگزار می‌شود، اظهار کرد: در طول ماه محرم هر روز زیارت عاشورا در مسجد دانشکده‌ها و همچنین پذیرایی صبحانه انجام می‌شود.

معاون نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی افزود: مراسم عزاداری در خوابگاه‌های دانشگاه نیز بعد از نماز مغرب و عشاء و هر روز صبح به همراه شام و صبحانه برگزار خواهد شد.

مولاآقایی با بیان اینکه هر سال استقبال دانشجویان از مراسم عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) بسیار بالا بوده است، خاطر نشان کرد: حدود 80 درصد دانشجویان در برگزاری مراسم نقش داشته‌اند و همچنین تاکنون حمایت‌های مالی و معنوی بسیاری از سوی دانشگاه برای برگزاری این مراسم شده‌ است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی گوناگونی در این ماه برای دانشجویان و اساتید در نظر گرفته شده است، گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دهه اول و دوم محرم برگزار می‌شود، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ است.

وی با بیان اینکه در روز اول محرم نذری‌ از طرف دانشجویان و دانشگاهیان به کل دانشگاه توزیع می‌شود، اظهار کرد: کل دانشگاه در طول ماه محرم سیاه‌پوش شده است و همچنین اجرای مراسم خاص عزاداری در مسجد دانشگاه و پذیرایی حدود 1500 در روز هشتم محرم برای دسته‌های عزاداری تنها بخشی از مراسم دانشگاه در ماه محرم است.

برنامه‌های ما محرم در دیگر دانشگاه‌ها

بر اساس این گزارش در دانشگاه الزهرا (س) بعد از برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر مداحی و سخنرانی توسط بهترین مداحان انجام می‌شود و همچنین از روز پنجم محرم، سالن تربیت‌بدنی دانشگاه الزهرا (س) از ساعت 11 تا 14 پذیرای دانشجویان و اساتید برای برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) است.

برنامه دانشگاه الزهرا (س) از شب اول محرم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، به اقامه و سخنرانی حاج آقا بیگی خواهد بود. همچنین از روز پنجم تا هشتم محرم به هزینه خود دانشگاه، دانشجویان پذیرایی خواهند کرد.

از سوی دیگر مراسم عزاداری محرم طبق روال سنوات گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان و مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت برگزار می‌شود.

طبق اطلاعیه روابط عمومی هیأت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در راستای امتثال امر ائمه معصومین و نیز تعظیم شعائر اسلامی هیأت میثاق با شهدا بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) طبق سنوات گذشته در نظر دارد، مراسم سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام را در جوار مزار شش شهید گمنام دفاع مقدس در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار کنند.

جهت استفاده هرچه بیشتر عزاداران اقداماتی نظیر غرفه‌های فرهنگی، هیأت نوجوانان عاشورایی و نیز مهدکودک حسینی در نظر گرفته شده است. دسته عزاداری روز تاسوعا و عاشورا از ساعت 9 صبح از محل مسجد دانشگاه به سمت میدان شهید تهرانی مقدم حرکت خواهد کرد.

همچنین با فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به همت هیات امنای نمازخانه سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و پایگاه بسیج کارکنان دانشگاه و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مراسم سوگواری با حضور مسئولان، اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان در دهه اول ماه محرم برگزار می شود.

برنامه‌های ماه محرم در دانشگاه شریف نیز از 25 آبان تا 7 آذر ماه با سخنرانی حجج اسلام و المسلمین صدیقی در پنج شب اول، قاسمیان در پنج شب دوم، ظهر تاسوعا و عاشورا و مشکوری سه شب پایانی) با مداحی حاج احمد عباسی و حاج احمد تقوایی ساعت 19:30 برگزار خواهد شد.

تگ ها دانشگاه ها در ایام محرم عزاداری های دانشگاهی در محرم ایام محرم در دانشگاهها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی