پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          04 دی 1392 - 25 December 2013


دانشگاه فرهنگيان تا 3سال آينده توان تأمين معلم را ندارد

تربیت معلم؛ شاید وقتی دیگر

آموزش و پرورش اکنون در دبستان‌ها با کمبود ۶۰ هزار معلم دست و پنجه نرم می‌کند و در بقیه پایه‌ها هم افرادی غیرمتخصص در مدارس تدریس می‌کنند.


این درحالی است که دانشگاه فرهنگیان هم دست‌کم تا 3سال آینده توان تأمین معلم مورد نیاز را ندارد. 4سال است که مسئولان آموزش و پرورش تأکید می‌کند که تنها راه ورود به آموزش و پرورش دانشگاه تربیت معلم یا فرهنگیان است. دانشگاه تربیت معلم در همین مدت با فراز و فرود همراه بود تا اینکه مسئولان چاره را در این دیدند که نام دانشگاه را به «فرهنگیان» تغییر دهند شاید مشکلات حل شود.

برخی نگاه‌های غیرکارشناسی موجب شده تا دانشگاه تربیت معلم که تا چند سال پیش وظیفه تربیت نیروی متخصص برای آموزش و پرورش را بر عهده داشته است روز‌به روز تضعیف شود و با تغییر نام و ساختار در دوره فترت قرار گیرد. طی 2سال اخیر که پایه ششم ابتدایی ایجاد شده است به‌علت کمبود معلم، حتی سرایدار و راننده‌ها در دبستان‌ها تدریس می‌کنند و وزیر سابق آموزش و پرورش نیز از این موضوع حمایت کرد. حاجی‌بابایی اعتقاد داشت همه نیروهای آموزش و پرورش، آموزشی هستند و مانعی برای معلم شدن یک راننده یا خدمتگزار مدرسه که دارای مدرک لیسانس هستند، وجود ندارد.

مسئولان سابق آموزش و پرورش که همواره در سخن بر احیای مراکز تربیت معلم و جذب نیروهای مستعد و متخصص در آموزش و پرورش تأکید داشتند بارها اعلام کردند تنها راه جذب نیرو در این وزارتخانه از طریق مراکز تربیت معلم و آزمون استخدامی است. البته پس از راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان این شعار به تنها راه جذب و استخدام معلم در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان تغییر یافت.

از دارالمعلمین تا دانشگاه فرهنگیان

پس از تأسیس دارالفنون در سال 1229هجری شمسی و ایجاد و گسترش مدارس جدید نیاز به معلم برای تدریس در مدارس به‌ویژه معلمانی که با اصول تعلیم و تربیت جدید آشنا باشند به خوبی احساس می‌شد. سال 1297ایجاد مراکز تربیت معلم آغاز شد، دارالمعلمینِ مرکزی مدرسه‌ای دولتی و رایگان بود که وظیفه آن تأمین معلم برای مدارس ابتدایی و دوره اول متوسطه بود. سال 1312قانون تربیت معلم به تصویب رسید و سال 1313دانشسراها تاسیس شد.

بدین‌ترتیب دارالمعلمین و دارالمعلمات نیز تعطیل شدند. سال 1362اساسنامه مراکز تربیت معلم به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش رسید که در آن هدف از تاسیس مراکز تربیت معلم، تأمین و تربیت معلم مورد نیاز آموزش و پرورش در دوره‌های پیش از دبستان، دبستان و راهنمایی تحصیلی بیان شده است.

سال 1381اساسنامه جدید مراکز تربیت معلم به تصویب وزارت علوم رسید که اهداف مراکز تربیت معلم تأمین و تربیت بخشی از نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش و امکان ادامه تحصیل فرهنگیان بیان شده است. تا اینکه سال 1386تاسیس مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم(ص) تصویب شد و ازسال 89مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم(ص) در قالب تجمیع مراکز تربیت معلم و آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای فعالیت داشت. سال 90آموزشکده‌هاو دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش منفک و به وزارت علوم سپرده شد. همان سال تاسیس دانشگاه فرهنگیان در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. بدین‌ترتیب مقرر شد تا آموزش وپرورش نیروهای مورد نیاز خود را از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تأمین کند.

دانشگاه یا گاراژ آموزش و پرورش

برخی کارشناسان درباره موفقیت دانشگاه فرهنگیان تردید دارند. بهروز فتحی، یکی از این کارشناسان است که معتقد است دانشگاه فرهنگیان کارایی لازم برای تربیت نیروی متخصص برای آموزش و پرورش را ندارد. به گفته او تا چند سال آینده نمی‌توان از خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان در امر تعلیم و تربیت استفاده کرد و آموزش و پرورش تا زمان دانش‌آموختگی دانشجویان که سال پیش پذیرفته شده‌اند باید صبر کند. مسئولان آموزش و پرورش طی چند سال اخیر بر شاخه نشستند و بن بریده‌اند‌بدون اینکه به عاقبت کار خود بیندیشند و اکنون مسئولان جدید این وزارتخانه مجبور هستند نیروی مورد نیاز خود را از بین افراد غیرمتخصص و بدون تجربه و با نادیده گرفتن ضوابط جاری جذب کنند.

دانشگاه فرهنگیان پاتوق مسئولان پیشین

اواخر عمر دولت دهم بود که زمزمه‌های حضور مسئولان آموزش و پرورش به‌عنوان اعضای هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان به گوش رسید، حتی موضوع به حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش نیز تسری پیدا کرد. او در واکنش به این موضوع آن را رد نکرد اما گفت که عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی همدان است.

دانشگاه فرهنگیان پارکینگ آموزش و پرورش نیست، با این موضوع برخورد می‌کنیم، این دانشگاه یک مرکز علمی است که افراد بر حسب صلاحیت جذب می‌شوند، شاید این سخنان وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم اشار‌ه‌ای غیرمستقیم به موضوع حضور مسئولان دولت دهم در دانشگاه فرهنگیان باشد. علی‌اصغر فانی معتقد است که دانشگاه فرهنگیان 2وظیفه عمده بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش و تربیت معلم را بر عهده دارد، سال‌ها در این کشور اسیر کمیت‌گرایی‌ها هستیم، اما در دانشگاه فرهنگیان دنبال کمیت نیستیم و به کیفیت توجه داریم. او در آیین تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه فرهنگیان از سرپرست این دانشگاه خواست به‌شدت سختگیری کند تا هیچ نیروی انسانی بدون صلاحیتی وارد دانشگاه فرهنگیان نشود.

کمبود 60هزار معلم

بی توجهی مسئولان آموزش و پرورش به کارکرد دانشگاه تربیت معلم اکنون بروز کرده است، به گفته وزیر آموزش و پرورش60هزار معلم در دوره ابتدایی کمبود وجود دارد. دوره ابتدایی بیش از دوره‌ها‌ی دیگر مورد توجه مسئولان است و افراد غیرمتخصص نباید در این دوره تدریس کنند. این همه در حالی است که سال 91حدود 25هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شده اند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت این گروه 3سال آینده می‌توانند در مدارس تدریس کنند. البته باید به یک نکته توجه داشت که 25هزار نفرپذیرش شده‌اند و نیاز کنونی به معلم دست‌کم 60هزار نفر است.از طرفی بازنشستگی معلمان شیب تندتری نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده است و هر سال چند هزار نفر نیز بازنشسته می‌شوند و روند نیاز به معلم بیش از پیش احساس می‌شود.

تگ ها کمبود معلم دانشگاه فرهنگیان اخبار دانشگاهی آمار کمبود معلم کمبود معلم در مدارس

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی