پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          07 دی 1392 - 28 December 2013


صرفه‌جویی ارزی 121 میلیون دلاری جهاد دانشگاهی برای کشور در سال گذشته



معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: این نهاد در سال گذشته موفق به صرفه‌جویی ارزی معادل 121 میلیون دلار برای کشور، حاصل از ارائه خدمات تخصصی پزشکی، طراحی و ساخت تجهیزات ویژه صنعتی و تولید مواد شیمیایی مورد نیاز پتروشیمی شده که این میزان نسبت به سال 90، 16 درصد رشد داشته است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از:
دکتر امین‌اسماعیلی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار پژوهشی ایسنا به تشریح عملکرد این نهاد در حوزه پژوهش و فناوری سال گذشته و معرفی اولویت‌های تحقیقاتی آینده پرداخت و در ابتدا با اشاره به گشایش ایجاد شده در فضای موجود کشور برای انجام فعالیتهای تحقیقاتی، فناورانه و اقتصادی گفت: مشکلات پیش روی دولت تدبیر و امید بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شود؛ اگر چه رییس جمهور در گزارش صد روزه خود برای پیشگیری از ایجاد یاس و ناامیدی در افکار عمومی از بیان بسیاری از مشکلات خودداری کرد، اما می‌توان درک کرد که به واسطه بی‌تدبیری‌ها در سالهای گذشته، حجم مشکلات سنگین و فراتر از گزارش‌هاست؛ پس باید دست به دامان متخصصان برای رفع مشکلات شد و از فرصت به وجود آمده نهایت بهره را برد.

وی از جمله مشکلات ایجاد شده به ویژه برای نهادهای عمومی کشور مانند جهاد دانشگاهی را کمبود شدید منابع مالی برای انجام تحقیقات کلان و تدوین و عرضه فناوری‌های مناسب به جامعه برشمرد و با تاکید بر انجام امور با صبر و حوصله افزود: مجموعه اتفاقات رخ داده و تحرکات دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی، جای امیدواری زیادی برای کل کشور از سویی و برای محققان و صنعتگران در جذب منابع مالی از سویی دیگر ایجاد کرده است تا بتوان آینده بهتری را برای صدور کالا و خدمات فناورانه ایران به دنیا پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

امین‌اسماعیلی در عین حال به یک سوی دیگر لغو تحریم‌ها در پی توافقات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: با وجود بازشدن فضای تبادل در حوزه علم و تکنولوژی باید سیاست اجرایی کشور حمایت از تولیدات داخل و کمک به تقویت و ارتقای اقتصادی کشور باشد در غیر این صورت، به شدت متضرر خواهیم شد. این روش دور از انتظاری در جهان نیست و همانگونه که کشورهایی مثل چین و کره جنوبی با تاکید بر دانش داخلی گام‌های بلندی در اقتصاد خود برداشتند، ما نیز می‌توانیم در کنار تقویت روابط خارجی، کشور خود را در زمینه محصولات و خدمات دانش بنیان مورد نیاز کشور خودکفا کنیم تا صرفا وارد کننده علم و تکنولوژی در جهان نباشیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ادامه به تشریح بخشهایی از عملکرد جهاد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری در سالهای گذشته پرداخت و با اشاره به این که این نهاد با بازنگری در فعالیتهای خود تلاش می‌کند نقطه عطفی را در فعالیتهایش شاهد و صعود دوباره‌ای داشته باشد، گفت: بازنگری در سیاستها و برنامه‌های جهاد انشگاهی از یک دهه پیش آغاز شده و تا کنون ادامه یافته و محور این بازنگری‌ها، رفع فوری، میان مدت و بلند مدت نیازهای علمی و تکنولوژی کشور بوده و تلاش شده در این بین، به برخی حوزه‌ها مثل نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت برق و الکترونیک، مواد معدنی، زیست فناوری، دانش و فناوری نانو، تکنولوژی فرهنگی، مطالعات انسانی و اجتماعی به عنوان حوزه‌های اصلی مورد نیاز کشور نگریسته شده؛ و فرآیند تولید دانش و فناوری این حوزه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد تا ضمن تولید علم و تدوین فناوری به خلق ثروت از دانش و فناوری دست یابد.

به گفته وی، جهاد دانشگاهی همواره به دنبال این نگاه به حوزه‌های اولویت‌دار کشور بوده و توانسته بسیاری از دانش‌ها، فناوری و تجهیزات مورد نیاز کشور دست یافته و به تولید محصولاتی مانند مولدهای برق، UPSها، طراحی دکل‌های حفاری نفت، طراحی و ساخت لوله‌های مغزی سیار چاه‌های نفتی، تبدیل نفت های سنگین به نفت سبک و ... بپردازد.

امین‌اسماعیلی، گفت: جهاد دانشگاهی همچنین در حوزه مواد معدنی گام‌های تحقیقاتی مهم برداشته تا کشور به سمت فرآوری مواد معدنی و نه صادرات مواد خام معدنی پیش رود.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته این نهاد در حوزه علوم انسانی مانند تحقیق در موضوع مهم ارتباط بین نسلی، برنامه‌ریزی برای نقش دولت در هدایت فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی، بررسی و تبیین ادبیات انقلاب اسلامی اشاره کرد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حوزه پژوهش و فناوری این نهاد، با دو هزار و 502 نفر نیروی انسانی (410 عضو هیات علمی و 2092 عضو کارشناس) مشغول به فعالیت بوده است.

وی در ادامه به ذکر ارقامی از منابع مالی جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: بودجه این نهاد در سال 91 حدود 500 میلیارد تومان بوده که 26 درصد آن توسط دولت و مابقی از محل قراردادهای تحقیقاتی با دستگاه‌های اجرایی یا ارائه خدمات تخصصی توسط پژوهشگران و متخصصان این نهاد تامین شده است.

امین‌اسماعیلی سهم تحقیق و پژوهش از کل بودجه جهاد دانشگاهی را نیز حدود 130 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که عمده منابع آن از طریق عقد و اجرای قراردادهای تخصصی تامین شده است.

وی گفت: جهاد دانشگاهی در سال 91، 1396 طرح پژوهشی را در دست اجرا داشته و در همین سال، 592 طرح پژوهشی را خاتمه داده است.

به گفته اسماعیلی، 602 طرح پژوهشی در سال 91 به مجموع طرح‌های پژوهشی‌های این نهاد اضافه شده است.

وی حجم ریالی طرح‌های تحقیقاتی در دست اجرای جهاد دانشگاهی در سال گذشته را 170 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان، نسبت به سال قبل از آن 2.2 درصد و از نظر تعداد قراردادها نیز پنج درصد کاهش داشته که این موضوع ناشی از رکود در بازار بوده است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی ما با گشایش‌های مالی ایجاد شده در دولت یازدهم، حجم فعالیتهای عمرانی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی نیز با توجه به بهبود منابع مالی کشور افزایش یافته و برآورد می‌کنیم در سال 93 شاهد رشد 50 درصدی در حجم قراردادهای منعقده جهاد دانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی باشیم.

امین‌اسماعیلی از برگزاری 219 سمینار و همایش علمی تخصصی، 458 کارگاه علمی و 151 نمایشگاه تخصصی – پژوهشی توسط واحدها، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی در سال 91 خبر داد.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با ایسنا اضافه کرد: در سال گذشته 49 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف علمی توسط حوزه پژوهشی این هاد تالیف، گردآوری و ترجمه شده وبه چاپ رسیده که نسبت به سال قبل از آن، 44 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود:‌ از مجموع 1341 عنوان مقاله تدوین شده توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی، 540 عنوان چاپ (276 عنوان در مجلات داخلی و 264 عنوان در مجلات خارجی) و 801 عنوان در گردهمایی‌ها و مجامع علمی مختلف ارائه شده است.

به گفته امین‌اسماعیلی بدین ترتیب، تعداد مقالات تهیه شده توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی، نشان دهنده رشد 1.5 درصدی نسبت به سال 90 است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در خصوص جذب دانشجویان دکتری پژوهش محور نیز گفت: این نهاد با دارا بودن سه پژوهشگاه و 24 پژوهشکده موفق به جذب یکصد و بیست و چهار دانشجوی دکتری پژوهش محور شده که البته به نظر می‌رسد برنامه وزارت علوم افزایش کیفیت جذب دانشجویان دکتری پژوهش محور و تصویب قوانین و مقررات روشن در این زمینه به جای افزایش کمی دانشجویان دکتری پژوهش محور است که بر همین اساس جهاد دانشگاهی نیز بر اساس برنامه مصوب جاری وزارت علوم حرکت خواهد کرد.

به گفته وی، تلاش حوزه‌های پژوهش و آموزش جهاد دانشگاهی آنست که با توجه به توانایی‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی این دانشجویان را با اجرای تحقیقات مورد نیاز کشور، آبدیده و مجرب تحویل کشور دهد.

تگ ها اخبار دانشگاهی اخبار روزانه دانشگاهها جهاد دانشگاهی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی