پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          29 بهمن 1392 - 18 February 2014

 معضل تازه اروپا - بی‌تعادلی در رشد دانشجویان خارجی

تعداد دانشجویان خارجی در جهان به ویژه در کشورهای اروپایی همچنان رو به افزایش است و این روند باعث شده کشورهای اروپایی به تنهایی میزبان بیش از نیمی از جمعیت پنج میلیونی دانشجویان خارجی جهان باشند.

پرتال دانشگاهی کشور به نقل از (ایسنا)، اکثر قریب به اتفاق دانشجویان خارجی، یعنی چیزی حدود 90 درصد که به کشورهای اروپایی قدم می‌گذارند از خود قاره اروپا و از این تعداد نیز سه چهارم از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.

کشورهایی که کمترین میزان خطرپذیری در جابه‌جایی و خروجی دانشجویان را دارند شامل آمریکا،‌ انگلیس، ژاپن و استرالیا هستند اما در میان کشورهای اروپایی نوعی بی‌تعادلی چشمگیر در این زمینه مشاهده می‌شود چرا که در بین کشورهای اروپایی تنها 10 کشور واردکننده دانشجو هستند در حالی که 22 کشور صادرکننده دانشجویان انتقالی به حساب می‌آیند و در این 22 کشور نیز بیشتر دانشجویان برای تحصیل به سایر کشورهای اروپایی می‌روند و در مقابل، دانشجویان کمتری به دانشگاه‌های خود این کشورها وارد می‌شوند.

در انگلیس شمار دانشجویان خارجی 150 هزار نفر بیش از دانشجویان بومی است. در واقع به ازای هر دانشجویی که از انگلیس خارج می‌شود،‌ 19 دانشجوی اروپایی به این کشور وارد می‌شوند. سایر کشورهایی که بیشترین واردات دانشجوی خارجی را دارند شامل اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، هلند و سوئیس هستند.

کشورهای اصلی صادرکننده دانشجو در اروپا نیز شامل ترکیه، رومانی، قبرس و اسلواکی هستند که در مجموع بیش از 100 هزار دانشجوی آنها برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند. این عدم تعادل طی دهه اخیر شدت بیشتری یافته که تاکنون هیچ نشانی از کاهش در آن مشاهده نمی‌شود. این ناهماهنگی در شمار دانشجویان خارجی در کشورهایی که کمترین میزان دریافت شهریه را دارند، مانند کشورهای اتریش، بلژیک، دانمارک،‌ هلند و سوئیس بیشتر به چشم می‌خورد.

طی یک دوره 10 ساله از سال 2002 تا 2012 میلادی شمار دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های دولتی کشورهای اروپایی 150 درصد افزایش یافت که کشورهای اصلی صادرکننده دانشجو آلمان، ایتالیا، ترکیه، بوسنی و هرزه گوین و مجارستان بودند و بدین ترتیب بیش از نیمی از دانشجویان خارجی که در کشورهای مختلف اروپایی به تحصیل می‌پردازند عمدتا از این کشورها هستند.





تگ ها معضل تازه اروپا بی‌تعادلی در رشد دانشجویان خارجی بی‌تعادلی در رشد دانشجویان خارجی معضل تازه اروپا

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی