پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          30 بهمن 1392 - 19 February 2014

غارنوردی ورزشی که هنوز در ابتدای راه است/ اجرای مانور نجات در غار بر گنبد دانشگاه بوعلی


پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری مهر: غارنوردی برخلاف تمام ورزش ها نه تنها یک ورزش انفرادی نیست بلکه یک ورزش کاملا گروهی است که غارشناسی، زمین شناسی، جانور شناسی و نقشه برداری را بطور یکجا در خود نهفته دارد و فعالان این حرفه علاوه بر بنیه قوی باید به علم آن نیز آشنا باشند و می توان گفت غارنوردی ورزشی است که هنوز در ابتدای راه است.
در حاشیه برگزاری کنگره غارنوردی در دانشگاه بوعلی سینا همدان گروهی از غارنوردان استان البرز مانوری را در سالن این دانشگاه برای دانشجویان انجام دادند که هدف از اجرای این مانور آشنایی با امداد و نجات در غار و اینکه در غار چگونه به فرد مصدوم کمک رسانی می شود، انجام گرفت و اینکه کار نجات در غار کاری فراتر از نجات در کوهستان است چرا که محدودیت کار و نور وجود دارد.
این مانور که توسط گروهی از غارنوردان انجام شد مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت و غارنوردان با تعجب و شگفتی دانشجویان مانور امداد و نجات را انجام دادند.
در این راستا با مسئول تیم غارنوردی استان البرز و مسئول اجرای مانور امداد و نجات به گفتگو نشستیم.
حسین بوئینی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برای انجام یک امداد خوب در غار تیم باید مدام تمرین داشته باشد تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد چراکه در غار محدودیت کار، محدودیت نور و معلق بودن وجود دارد و لذا در راستای گسترش دید مردم برای نجات در غار این مانور را اجرا و نمایش دادیم تا بدانند مانور نجات در غار چیست.

مسئول بخش غارنوردی استان البرز افزود: غارنوردی یک ورزش نوپا در ایران است و خوشبختانه با دید باز ریاست جدید فدراسیون، جلسات و اتاق فکرها در فدراسیون تشکیل می شود و راهکارهایی را در نظر می گیریم که بتوانیم حداقل این ورزش را رو به جلو هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه ایرانیان امسال توانستند یک غار بالای هزار متر را پیمایش کنند و توانایی های خود را ببینند، عنوان داشت: یکی از برنامه ها داشتن امداد مستقل است که این کار در حال انجام است و در حال حاضر برای سال 2014 برنامه ریزی های مستمری شده تا بتوانیم چند تیم مستقل را تشکیل و یک غارنوردی ایمن داشته باشیم.

بوئینی با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف مطبوعات نقش مهمی دارند، گفت: روسای کمیته های غارشناسی و هیئت ها باید غار نوردهای کشور را درک کنند که البته در هیئت ها این موضوع خیلی کمتر دیده می شود اما امیدواریم در آینده هیئت ها غارنوردان را از بطن خود ببینند و نه به عنوان یک بخش سوخته به آنها نگاه کنند.

مسئول بخش غارنوردی استان البرز بیان داشت: غارنودی تنها یک ورزش نیست بلکه غارشناسی، زمین شناسی، جانور شناسی و نقشه برداری است و تمامی این طبقات در یک ورزش خوابیده است و نفری که غارنوردی انجام می دهد واقعا باید تمام این موارد را بداند و شاخه به شاخه پیش رود و وقتی که وارد آن شد باید از علم زمین شناسی و نقشه برداری نیز سررشته داشته باشد تا بتواند یک غار نوردی ایمن انجام دهد.

وی ابراز داشت: همچنین در بحث نجات و تشکیل تیم ها، غارنوردی برخلاف تمام ورزش ها یک ورزش انفرادی نیست بلکه یک ورزش کاملا گروهی است و امیدواریم که کشور ایران نیز با همت دوستان و کسانی که دلسوز غارنوردی هستند و می خواهند این رشته پیشرفت کند از کانال درست حرکت کنند .
در ادامه یکی از غارنوردان حاضر در اجرای این مانور گفت: غارنوردی شاخه ای از کوهنوردی است که دارای دوره های مقدماتی و پیشرفته است و همچنین مربی گری درجه سه نیز دارد که باید در این راستا غارنوردان دوره های آموزشی خود را بگذرانند تا بتوانند یک غارنوردی ایمن را انجام دهند.

اصغر سعیدیان اظهار داشت: جایگاه غارنوردان در ایران بسیار خوب است و امسال غارنوردان ایرانی صعود مشترکی در غاری در ترکیه که دارای عمق بالایی بود انجام دادند و توانستند تا عمق 1196 متری بروند که این نشان دهنده توانایی بالای غارنوردان ایرانی است.

وی افزود: در رشته غارنوردی برای تامین تجهیزات بودجه هایی لازم است چراکه تجهیزات این رشته بسیار سنگین و گرانبها است که در این راستا باید تمهیدانی اندیشیده شود.

سعیدیان با بیان اینکه از سال 79 کوهنوردی را شروع کرده ام و هر سال به هیمالیا می روم، عنوان داشت: باید توجه داشت که همدان بهترین هیمالیا نوردان را داشته و دارد و جایگاه خوبی در ایران دارد.

دبیر فدراسیون کوهنوردی نیز اضافه کرد: از بدو تاسیس فدراسیون از سال 1323 فعالیت های غارنوردی نیز در آن شکل گرفت و با توجه به اینکه حیطه فعالیت های فدراسیون طبیعت است، دیواره نوردی، یخ نوردی، پیمایش دره ها، جنگل ها، کویر و غارها در حیطه های تخصصی فدراسیون به صورت عملیاتی اجرا می شود.

هادی صابری ابراز داشت: فدراسیون کوهنوردی از سال 1375 فعالیت های علمی و فنی رشته غارنوردی را به صورت کامل از کشورهای پیش رو مانند فرانسه، اتریش و لهستان وارد ایران کرد و در حال حاضر نیز آمادگی کامل دارد که در خدمت همه نهادها و ارگان هایی باشد که در واقع به نوعی برای تحقیقات پژوهشی خود نیاز به پیمایش غارها  دارند.

وی با بیان اینکه فدراسیون کوهنوردی برنامه های آموزشی بسیاری در راستای غارنوردی دارد، اذعان داشت: شاید بیش از 10 هزار غارنورد در ایران وجود دارد که به صورت جسته و گریخته فعالیت می کنند و همچنین حدود 300 تا 400 نفر آنها نیز به صورت حرفه ای غارنوردی را انجام می دهند.

دبیر فدراسیون کوهنوردی اظهار داشت: فدراسیون غارنودردان را تحت پوشش کامل آموزشی قرار می دهد و آموزش هایی از قبیل نقشه برداری از غار، پیمایش غار، غواصی غار را در دستور کار خود دارد.

صابری افزود: فدراسیون کوهنوردی فعال ترین سایت در ایران بین فدارسیون های دیگر  است و همینطور بیشترین وبلاگ های تخصصی ایران را کوهنوردان دارند.

وی بیان داشت: یخ نودری، کوهنوردی، سنگ نوردی و غار نوردی همگی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در صعودهای ورزشی افرادی که می خواهند در طبیعت سنگ نوردی یا غار نوردی کنند حتما باید تمرینات خود را در سالن های سنگ نوردی انجام دهند، بنابراین همه اینها به نوعی به یکدیگر ارتباط دارند و تکنیک ها تقریبا یکسان است.

دبیر فدراسیون کوهنوردی در پایان سخنانش گفت: فعالیت بانوان در کوهنوردی و زیر مجموعه های آن بسیار خوب است و ایران دارای بانوان غارنورد خوبی است که از توانایی های بالایی برخوردار هستند.




تگ ها غارنوردی ورزشی که هنوز در ابتدای راه است/ اجرای مانور نجات در غار بر گنبد دانشگاه بوعلی غارنوردی ورزشی که هنوز در ابتدای غارنوردی ورزشی که هنوز در ابتدای راه است/ در غار بر گنبد دانشگاه بوعلی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی