پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          10 اسفند 1392 - 01 March 2014



حلقه مفقوده در ارتباط دانشگاه و صنعت در گفت‌وگو با امید





دکتر محمدحسین امید در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در زمینه ارتباط با صنعت در گذشته خیلی بحث شده است، اظهار کرد: زمانی که ما می‌گوییم ارتباط دانشگاه با صنعت، منظور ارتباط با بخش‌های اجرایی کشور از جمله صنعت، کشاورزی و ... است.

وی با بیان اینکه این عدم ارتباط دلایل متعددی دارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است که بخش‌های اجرایی اعتماد لازم را به دانشگاه نداشته‌اند و با این ذهنیت که دانشگاه و دانشگاهیان همیشه در مسائل تئوری کار می‌کنند و در عمل ممکن است موفق نباشند به دانشگاه اعتماد نکرده‌اند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم افزود: از طرف دیگر دانشگاه هم نسبت به صنعت یک بدبینی داشته و معتقد بوده که صنعت هر کاری که می‌خواهد، می‌کند و فقط به طور حساب شده در برخی زمینه‌های خاص ممکن است بیاید و از دانشگاه کمک بگیرد که این عامل اصلی عدم تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه بوده است.

به گفته امید، نکته دوم اینکه دانشگاه با عنوان دانشگاه خود نتوانسته در پروژه‌های صنعت وارد شود وبخش صنعت مایل است که با افراد دانشگاه وارد کار شود، به عبارت دیگر صنعت علاقه دارد سراغ اشخاص بیاید، با او قرارداد بسته و کاری انجام دهد. در حالی که اگر صنعت دنبال دانشگاه می‌آمد و دانشگاه همه توان و ظرفیتش را وارد همکاری می‌کرد، موفق‌تر بودند.

وی با اشاره به فعالیت خوب برخی دانشگاه‌های کشور در زمینه ارتباط با صنعت، خاطر نشان کرد: خوشبختانه خیلی از دانشگاه‌های ما از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر و ... در سال‌های اخیر در این زمینه خیلی موفق بوده‌اند. اخیرا هم توسعه پارک‌های علم و فناوری به ویژه پارک‌هایی که در دل داشگاه‌ها هستند، باعث شده که به نوعی بتوانند نیاز صنعت را برآورده کنند.

سرپرست دانشگاه تهران زمینه‌های افزایش این ارتباط را در این دوره فراهم‌تر دانست و گفت: ما شاهد این بوده‌ایم که در سال‌های اخیر الزام دستگاه‌ها در این ارتباط تجربه خیلی موفق نبوده است، یعنی ما قوانینی داشتیم که دستگاه‌ها را ملزم می‌کرده که بخشی از اعتباراتشان را در ارتباط با دانشگاه‌ها صرف پژوهش کنند. اما این قوانین همیشه دور زده شده، چون اصل اعتماد متقابل وجود نداشته یا ضعیف بوده است.

امید ادامه داد: در حال حاضر نیز هم قانون برنامه پنجم و هم قانون بودجه 92 اجازه می‌دهد که دستگاه‌ها تا سه درصد اعتباراتشان را با دانشگاه قرارداد ببندند، ولی اصلا این تحقق پیدا نکرده است. به هر حال اگر این تفاهم و اعتماد و احترام متقابل ایجاد شود، شاید بهتر از این الزامات قانونی بتواند کارساز باشد.

وی با بیان اینکه تا به حال این الزامات کارساز نبوده است، تصریح کرد: ما دانشگاهیان باید دغدغه‌ها و خواسته‌های کسانی که در بازار کار هستند، را به رسمیت بشناسیم، آن‌ها هم باید به دانشگاه اعتماد کنند، چراکه به هر حال کارشناسان آن‌ها هم همین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم درباره قطع دسترسی به برخی از سایت‌ها و مجلات علمی به واسطه مشکلات مالی و اعتباری در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: دانشگاه‌ها چند سالی است که در خرید نشریات الکترونیکی با مشکل مواجه مشکل می‌شوند، چراکه این نشریات گران هستند؛ بنابراین به تبع همین موضوع کتابخانه‌ها و نشریات در کشور ما آسیب دیدند.

امید خاطر نشان کرد: زمانی هر نشریه معتبری که در دنیا بود، در دسترس ما بود. پنج سال پیش هر نشریه‌ای را که اراده کرده و لیست می‌دادیم، دانشگاه آن را برایمان تهیه می‌کرد، ولی الان این گونه نیست و تمام قرارداد‌ها محدود شده، بخشی‌اش لغو شده و متاسفانه خیلی اوضاع خوبی نداریم و امیدمان این است که سال آینده وضعیت‌مان از این بهتر شود.



پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی