پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          13 اسفند 1392 - 04 March 2014


سرپرست دانشگاه تهران: استقرار صندوق‌ رای در دانشگاه برای انتخاب رییس کذب است




 سرپرست دانشگاه تهران با رد گزینه‌های مطرح شده برای ریاست این دانشگاه در برخی رسانه‌ها‌، تاکید کرد که تا امروز از سوی وزارت علوم و دانشگاه هیچ صحبتی با کسی نشده است.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد حسین امید در نشستی خبری با بیان اینکه قرار است تعیین رییس دانشگاه تهران با نظر مشورتی اساتید و بر اساس نظر دانشگاهیان این دانشگاه انجام شود، گفت: تا امروز نه با کسی قراری گذاشته شده و نه از کسی برنامه‌ای خواسته شده است. بنابراین دلیل اینکه امروز من در سمت سرپرستی دانشگاه تهران هستم این است که ببینیم نظر دانشگاهیان این دانشگاه چه است؟

وی با اشاره به نحوه انتخاب رئیس این دانشگاه اظهار کرد: قرار است ساز و کاری از طریق شوراهایی که تشکیل شده تعریف و بر اساس آن مشخص شود نظر دانشگاهیان چگونه در تعیین رئیس لحاظ شود.

سرپرست دانشگاه تهران افزود: تا امروز به نتیجه مشخصی درباره این ساز و کار نرسیده‌ایم و برخی بحث‌ها که درباره برگزاری انتخابات و قرار گرفتن صندوق‌های رای در دانشگاه تهران مطرح می‌شود صحت ندارد.

امید با بیان اینکه تا وقتی سرپرست دانشگاه تهران هستم تمامی امور مربوط به دانشگاه را پیگیری می‌کنم گفت: قصد تغییر و تحولات عمده ندارم چرا که اعتقادی نیز به این موضوع ندارم اما در حد ضرورت امور دانشگاه پیگیری خواهد شد.

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه این دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد و نماد آموزش عالی کشور است، گفت: دانشگاه تهران در جامعه و دیگر دانشگاه‌ها الگوسازی می‌کند و همواره نیز مورد عنایت خاص مقام معظم رهبری بوده است. بنابراین تلاش ما این است که هر قدمی که بر می داریم ضمن اینکه در راه رضای خدا باشد در راستای فرمایشات و توصیه‌های مقام معظم رهبری نیز باشد.

امید با بیان اینکه دانشگاه تهران پیشرفت‌های خوبی در 10 سال اخیر در توسعه علم و فناوری داشته است، اظهار کرد: به دلیل این حساسیت‌ها و اهمیت دانشگاه تهران، تغییر و تحولات این دانشگاه مورد توجه همه است و همه اعم از مسوولان، مردم و دانشگاهیان به عملکرد این دانشگاه توجه ویژه دارند.

وی با تشکر از زحمات شبانه روزی شش ساله فرهاد رهبر در سمت ریاست دانشگاه، تصریح کرد: در این سالها پیشرفتهای خوبی را در دانشگاه تهران شاهد بودیم و ضمن اینکه آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای دکتر رهبر دارم امیدوارم در موقعیت‌های دیگری که برای وی وجود دارد موفق باشد و خدمات خود را به نظام ارائه دهد.

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه در دوره جدید وزارت علوم تغییرات روسای دانشگاه‌ها با نظر دکتر فرجی دانا، وزیر علوم با شیوه جدیدی دنبال شد، گفت: بنای وزیرعلوم این است که روسای مراکز آموزشی و پژوهشی دوره‌های مدیریتی خود را به پایان برسانند و تغییرات حداقل باشد که همین گونه نیز بوده است.

امید افزود: از مجموع بیش از200 پست مدیریتی در دانشگاه‌ها، ‌پژوهشگاه‌ها و ... تعداد جابجایی‌ها حدود 30 مورد بوده است. بنابراین این سیاست کلی وزارت علوم است که بجز در مواردی که ضرورت ایجاب می‌کرده، روسای مراکز دوره خود را به پایان برسانند.

وی با بیان اینکه در دانشگاه تهران نظر دانشگاهیان در انتخاب رئیس جدید لحاظ می‌شود، تصریح کرد: نظر وزیرعلوم این است که انتخاب روسای دانشگاه‌ها سیاسی نباشد، بلکه مدیران علمی و اجرایی در رأس دانشگاه‌ها قرار گیرند تا آنها را در جهتی سوق دهند که در افق 1404 از نظر علمی، کشور ایران رتبه اول را در منطقه پیدا کند.

معاون اداری و مالی وزیر علوم با بیان اینکه جایگاه علمی کشور در نظام‌های رتبه بندی خیلی خوب نیست، اظهار کرد: هرچند که برخی از دانشگاه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند؛ اما آنچه که مقبول دانشگاهیان و شایسته نظام جمهوری اسلامی است این گونه نبوده و لازمه ارتقای این جایگاه حمایت مسوولان و همت دانشگاهیان است.

امید خاطرنشان کرد: در فرایند تغییر مدیریت دانشگاه‌ها نگاه بر این است که مدیرانی منصوب شوند که این خواسته نظام را برآورده کنند. بنابراین لازمه آن بازگشت دانشگاه به محیط علمی و تولید کننده علم است.

وی با تاکید بر اینکه جریانات سیاسی باید از دانشگاه دور شوند، تصریح کرد: البته این موضوع به این معنی نیست که دانشگاهیان نباید علاقه به مسائل سیاسی داشته باشند یا در آنها شرکت کنند، بلکه نباید تنش‌های سیاسی جامعه به داخل دانشگاه کشیده شود.

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه نقش دانشگاهیان باید در انتخاب روسای دانشگاه‌هایشان موثرتر باشد، گفت: البته در35 سال پس از انقلاب نیز این موضوع به نوعی لحاظ می‌شده، اما در حال حاضر بنا بر این است که این موضوع پررنگ تر شود.

امید با بیان اینکه در چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها گمانه زنی‌هایی درباره رئیس دانشگاه تهران صورت گرفته است، تاکید کرد: این گمانه زنی‌ها واقعیت نیست و قرار است در دانشگاه تهران نظر مشورتی اساتید گرفته شود و وزیرعلوم بر اساس این نظرات فردی را که مناسب است انتخاب کند.

وی افزود: در این زمینه قرار است ساز و کاری تعریف شود که نظر دانشگاهیان برای انتخاب رئیس چگونه گرفته شود که در تلاشیم این ساز و کار تا پیش از پایان سال 92 مشخص شود، اما انتخاب رئیس و گزینه‌های پیشنهادی و فرآیندهای بعدی احتمالا به سال آینده موکول خواهد شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران همیشه الگوساز بوده است، تصریح کرد: تلاش ما این است که بهترین شیوه انتخاب شود تا برای بقیه دانشگاه‌ها نیز این فرآیند الگوسازی شود.

سرپرست دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است فردی که برای رئیس دانشگاه تهران انتخاب می‌شود از بین دانشگاهیان همین دانشگاه خواهد بود.

امید در خصوص اینکه گفته می‌شود از مراجع ذیصلاح برای دو گزینه ریاست دانشگاه تهران استعلام گرفته شده است، اظهار کرد: این نوع حرف‌ها و نظرات در سطح جامعه زیاد است، اما از زمانی که من به دانشگاه تهران آمدم چنین اتفاقی صورت نگرفته و برای هیچ کس استعلامی انجام نشده و نخواهد شد.

وی درباره اینکه گفته سده است که در سالهای گذشته نسبت به ریاست دانشگاه تهران ابراز تمایل کرده است، تاکید کرد: من چنین ابراز تمایلی نکردم چرا که سرباز جمهوری اسلامی هستم و هرکجا که دستور داده شود در آنجا خدمت خواهم کرد. بنابراین برایم فرقی نمی‌کند که در کجا خدمت کنم و در نهایت آنچه که خواست دانشگاه و نظر وزیر است انجام خواهد شد.

وی افزود: من در این زمینه ترجیحی ندارم و بنای من از آمدن به دانشگاه تهران این موضوع نبوده است.

سرپرست دانشگاه تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره استعفای ساداتی نژاد معاون اداری و مالی دانشگاه تهران گفت: تا این لحظه با استعفای هیچ فردی موافقت نکرده‌ام اما هر زمانی که لازم باشد این کار را خواهم کرد.

وی همچنین درباره دانشجوهای اخراجی و اساتیدی که به زور در دانشگاه تهران بازنشسته شده‌اند، گفت: ما در دانشگاه تهران تعداد زیادی از این موارد نداریم اما اگر کسی ناخواسته بازنشسته شده است و علاقمند به بازگشت است با طی فرآیندهای مرسوم این کار انجام خواهد شد.

وی درباره دانشجویان اخراجی نیز گفت: وضعیت دانشجویان در اختیار دانشگاه نیست و وزارت علوم در این باره تصمیم می گیرد؛ البته اگر اخراج فردی بر اساس معیارهای علمی و آموزشی باشد فرایندهای خاص خود را دارد؛ اما اگر خارج از چارچوب علمی باشد از وظایف دانشگاه خارج است.

سرپرست دانشگاه تهران همچنین درباره شکل گیری پردیس‌های خودگردان در این دانشگاه گفت: من از اصطلاح پردیس‌های پولی راضی نیستم و آنرا اصلاح می‌کنم اما این طرحی بود که دانشگاه تهران 10 سال پیش پایه گذاری کرد و بقیه دانشگاه‌ها نیز از آن الگو گرفتند که کمک بزرگی به جلوگیری از خروج نخبگان و دانشجویان از کشور کرد.

امید با بیان اینکه من مدتی رئیس یکی از این پردیس‌ها در دانشگاه تهران بودم گفت: شهریه‌هایی که در این پردیس‌ها از دانشجویان گرفته می‌شود صرف خود دانشجو خواهد شد البته در برخی رسانه‌ها نسبت به این پردیس‌ها نگاه منفی شکل گرفته است. در حالیکه اگر این پردیس‌ها نبودند دانشجویان ما یا امکان ادامه تحصیل پیدا نمی‌کردند یا از کشور خارج می‌شدند.

وی همچنین با بیان اینکه سرمایه گذاری در کشورهای منطقه برای نظام ما سودمند است و از آن استقبال می کنیم، اظهار کرد: ما هم در پذیرش دانشجوی خارجی، هم اعزام استاد کمکی و هم برگزاری دوره‌های مشترک نظر مثبتی داریم، البته محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ اما وزارت علوم نیز در جهت واقعی کردن و گسترش این ارتباط‌ها برنامه‌های خوبی دارد و آنچه مسلم است ما آمادگی پذیرش هر تعداد دانشجو از کشورهای منطقه را داریم.

سرپرست دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه نصرت الله ضرغام رئیس پردیس‌های البرز و کیش دانشگاه تهران بوده و اکنون در دولت سمت گرفته است و آیا این موضوع مشکل قانونی ندارد؟ گفت: ما در جاهایی که ضرورت داشته باشد یعنی زمانی که دوره مدیریت فردی تمام شده یا مدیری در جای دیگر منصوب شده باشد کارها را پیگیری خواهیم کرد و این موضوعات تا یکی دو هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

امید درباره اینکه آیا فعالیت وی در دو سمت معاون اداری و مالی وزارت علوم و سرپرست دانشگاه تهران مشکلی ندارد، تصریح کرد: اگر مشکلی هم باشد برای خود من مشکل است چرا که در 24 ساعت خانواده من کمتر از پنج ساعت من را می‌بینند.



پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی