پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          13 اسفند 1392 - 04 March 2014


تغییرات روسای دانشگاه‌ها در کشور با شیوه جدید






به گزارش خبرنگار مهر دکتر محمد حسین امید صبح امروز در نشست مطبوعاتی که در دفتر شورای  دانشگاه تهران برگزار شد در خصوص فرآیند تغییر رئیس دانشگاه تهران گفت: در دانشگاه تهران نیز فرآیند تغییر رئیس دانشگاه تهران قرار شده است به گونه ای باشد که نظر دانشگاهیان در انتصاب رئیس دانشگاه لحاظ شود. نظر وزیر علوم این است که انتخاب روسای دانشگاهها سیاسی نباشد و مدیران دانشگاهها افراد علمی و اجرایی باشند.

سرپرست دانشگاه تهران ادامه داد: مدیران دانشگاه باید به سمت و سویی حرکت کنند تا در سال 1404 کشور از نظر علمی رتبه اول را کسب کند.

امید به جایگاه دانشگاههای کشور در نظام رتبه بندی دنیا اشاره کرد و گفت: جایگاه دانشگاههای کشور در این نظام جایگاه خیلی خوبی نیست، فقط برخی از دانشگاهها مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف هستند که پیشرفت خوبی داشته اند و این مسئله شایسته نظام ما نیست و نیاز به ارتقای جایگاه با حمایت مسئولان، دانشگاهیان، اساتید، کارکنان و دانشجویان دارد.

وی ادامه داد: در فرآیند تغییر مدیریت ها نگاه بر این است مدیرانی منصوب شوند که این خواسته نظام را محقق کنند و لازمه این مسئله نیز این است که دانشگاه به محیط خود یعنی یک محیط علمی بازگردد.

امید تاکید کرد: البته این مسئله به این معنی نیست که دانشگاه از مسایل سیاسی دور باشد. هدف این است که دانشگاه به تنش های سیاسی جامعه کشیده نشود و مسیر علمی خود را طی کند و در این مسیر اعتقاد وزارت علوم این است دانشگاهیان باید نقش فعال تری در انتخاب مدیران داشته باشند.

وی یادآور شد: بنابراین در این دوره نظرات دانشگاهیان در انتخاب روسا پررنگ تر لحاظ خواهد شد. متاسفانه در این چند روز در شبکه های اجتماعی، رسانه ها، مطبوعات داخل و خارج دانشگاه رویه هایی مطرح شد، گمانه زنی هایی صورت گرفت و پیش بینی هایی شد که قرین به واقعیت نبود.

امید ادامه داد: قرار بر این است در دانشگاه تهران نظر مشورتی اساتید اخذ شود و وزیر بر اساس نظر مشورتی دانشگاهیان برای رئیس دانشگاه فرد مناسبی را انتخاب کند.

سرپرست دانشگاه تهران تاکید کرد: تا امروز با هیچ فردی در خصوص ریاست دانشگاه تهران صحبت نشده و برنامه ای نیز از کسی خواسته نشده و قرار بر این هم نیست.

امید ادامه داد: قرار است نظر دانشگاهیان را با ساز و کاری که تعیین می کنیم، کسب کنیم بر همین اساس با دوستان دانشگاه تهران، مدیران، همکاران و نهادهای داخل دانشگاه درحال رایزنی هستیم و نظرات آنها را در خصوص اینکه شورای مشورتی چگونه صورت گیرد دریافت می کنیم ولی هنوز نهایی نشده، بعد از اینکه نهایی شد آن را اعلام می کنیم و در حال حاضر در خصوص فرآیند آن مشغول مطالعه هستیم که این شیوه یک شیوه الگویی برای دانشگاههای دیگر کشور باشد.

وی با بیان اینکه بنای دانشگاه تهران برای کسب نظر مشورتی ایجاد یک شیوه الگویی برای سایر دانشگاهها نیز است، تصریح کرد: تمام گمانه زنی ها و پیشنهادهایی که می شود همه فردی بوده و منتسب به دانشگاه و وزارت علوم نیست.

نهایی شدن انتخاب رئیس دانشگاه تهران در سال 93

امید در خصوص اینکه آیا رئیس دانشگاه تهران از خود دانشگاهیان تهران خواهد بود، گفت: رئیس دانشگاه از بین دانشگاهیان تهران انتخاب خواهد شد و تلاش ما این است که ساز و کار این کار را یعنی چگونگی فرآیند شورای مشورتی را یک تا دو هفته آخر سال تنظیم و نهایی کنیم. اصل کار برای سال جدید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، امید در بخش دیگری از این نشست گفت: دانشگاه تهران در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این دانشگاه همواره در بین دانشگاه‌های کشور و جامعه الگوساز بوده است. این دانشگاه طی 80 سال گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته و در 10 سال اخیر نیز در زمینه علم و فناوری بین دانشگاه‌های کشور پیشتاز بوده است.

سرپرست دانشگاه تهران به تغییر و تحولات این دانشگاه اشاره کرد و از زحمات دکتر فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه تهران طی 6 سال ریاست بر این دانشگاه تشکر کرد و گفت: دانشگاه تهران در این دوره پیشرفت های بسیار خوبی داشته و برای دکتر رهبر آرزوی سلامت و توفیق روزافزون داریم و امیدواریم در موقعیت های دیگر نظام که حضور دارد موفق باشد.

تغییرات روسای دانشگاه‌ها در کشور با شیوه جدید

امید در ادامه به تغییرات روسای دانشگاهها در کشور اشاره کرد و گفت: تغییرات روسای دانشگاه‌ها در کشور در دوره دکتر فرجی دانا قرار است با شیوه جدید دنبال شود که روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارک های علم و فناوری که دوره مدیریت خود را به پایان برسانند و تغییرات در پایین ترین حد ممکن باشد و به این سیاست نیز عمل شد و از مجموعه بیش از 200 پست مدیریتی روسای دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری تنها حدود 30 تغییر انجام گرفته است .

هیچ استعلامی برای ریاست دانشگاه تهران انجام نشده است

سرپرست دانشگاه تهران در خصوص استعلام دانشگاه تهران از 2 گزینه برای ریاست این دانشگاه گفت: هیچ استعلامی صورت نگرفته و نخواهد گرفت تا این فرآیند شورای مشورتی شکل گیرد .

وی در پاسخ به این سئوال که دکتر امید پیش از اینکه سمت اداری مالی وزارت علوم را قبول کند در خصوص ریاست دانشگاه تهران تلویحا ابراز تمایل کرده بود، گفت: ابراز تمایلی نکردم من در نظام جمهوری اسلامی یک سربازم، هر جا نیاز باشد و دستور داده شود خدمت خواهم کرد و برای من فرقی نمی کند که کار اصلی خود را در آزمایشگاه انجام دهم، یا در معاونت مالی اداری وزارت علوم باشم یا اینکه دانشگاهیان تهران بگویند بیا دانشگاه تهران و آنجا خدمت کنم.

بنای تغییرات عمده در دانشگاه تهران ندارم

امید در خصوص استعفای دکتر ساداتی نژاد معاون اداری مالی دانشگاه تهران گفت: در دانشگاه تهران بنای تغییرات عمده را ندارم. در حد ضرورت هر جا لازم باشد و یا دوره ای فردی تمام شده باشد و به صلاح باشد جابه جایی به صورت محدود انجام می شود و در حال حاضر با استعفای هیچ کس موافقت نکرده ام .

وی افزود: تا زمانی که در این سمت هستم به تمام وظایف یک رئیس دانشگاه عمل می کنم.

سازو کار بازگشت اساتید بازنشسته دانشگاه تهران

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشت اساتید بازنشسته دانشگاه تهران نیز گفت: ما تعداد زیادی استاد نداریم که بازنشسته شده باشند ولی هر کدام که ناخواسته بازنشسته شده اند و علاقه مند به بازگشت هستند طی یک فرآیند تعریف شده می توانند درخواست خود را بدهند و با تایید هیات امنا بازگردند.

بازگشت دانشجویان اخراجی دانشگاه تهران از اختیار دانشگاه خارج است

سرپرست دانشگاه تهران در خصوص بازگشت دانشجویانی که اخراج شده اند نیز گفت: اگر اخراج بر اساس ضوابط علمی باشد فرآیند خود را دارد و اگر خارج از چهارچوب علمی باشد از اختیار دانشگاه خارج است .

امید در خصوص پردیس های دانشگاهی یا به اصلاح پردیس های پولی نیز گفت: بعضا مشاهده می شود نگاه منفی نسبت به این پردیس ها وجود دارد فرض کنیم که این پردیس ها نبودند در آن صورت وضعیت این چند هزار فارغ التحصیل این پردیس ها چی می شد، این پردیس ها مانع خروج بسیاری از دانشجویان و تحصیل آنان در دانشگاههای کم کیفیت با شهریه بالا شده است و شهریه ای که از این دانشجویان اخذ می شود صرف تحصیل خود دانشجو می شود .

سرپرست دانشگاه تهران در پایان به ارتباط دانشگاه تهران با دانشگاههای دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران با دانشگاه های خارج از کشور سه نوع ارتباط دارد یکی اینکه دانشگاه تهران به آنها کمک می کند مانند دانشگاه‌های منطقه ، یک نوع ارتباط متقابل است که منجر به تبادل علمی،  دانشجو و دوره های مشترک است و در یک مورد بسیار محدود نیز از دانشگاه‌های دیگر کمک می گیریم که درهر سه مورد دانشگاه تهران پیشتاز بوده و موافقت نامه های زیادی داشته است .

وی درخصوص گسترش همکاری علمی با دانشگاه های کشور عراق گفت: دانشگاه تهران آمادگی دارد از تمام  کشورها به ویژه کشورهای همسایه ، از جمله عراق دانشجو جذب کند دوره مشترک برگزار کرده و استاد اعزام کند حوزه معاونت بین الملل وزارت علوم نیز در صدد گسترش این ارتباطات است .


پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی