پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          22 اسفند 1392 - 13 March 2014


روایت لاریجانی از نحوه تاسیس دانشگاه آیت‌الله آملی





 قائم مقام رییس دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی اظهار کرد: واقعیت این است که درصد بالایی از بار آموزش پزشکی کشور بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است که حدود 40 درصد از نظر تعداد دانشگاه ها و حدود 25 درصد از نظر رشته ها است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رییس واحد علوم پزشکی تهران، در ابتدای سخنان خود با اشاره به پتانسیل قوی این مجموعه در آموزش عالی کشور، ضمن تاکید بر این موضوع که این مجموعه آموزشی هیچ کمکی از مجموعه های دولتی نگرفته و این موضوع کوچکی نیست، گفت: دوستان قدیمی تر به یاد دارند که زمانی تصمیم گرفتیم گروه «خیرین سلامت» را راه اندازی کنیم بار اول من حاج آقا نیری را بعد از کمیته امداد، به دانشگاه تهران دعوت و خواهش کردم برای راه اندازی پروژه بیاید. بارها جلسه گذاشتیم تا خیرین سلامت، کم و زیاد بتوانند کمک کنند و حالا مجموعه ای از چندین دانشگاه در کشور ساخته شده و منابع زیادی به حوزه آموزش عالی آورده شده و تعداد زیادی بیمارستان هم داریم.

وی در ادامه افزود: مرحوم پدر ما وقتی در شهر آمل مرحوم شدند، تعدادی از دوستانشان آمدند و مجموعه ای را به دانشگاه آزاد هدیه دادند. این اولین بار است که من این موضوع را مطرح می کنم. این ماجرا مربوط به 8 یا 10 سال پیش است. بعد از مدتی با دکتر جاسبی به تفاهم رسیدیم و به مجموعه هیات موسسین آن واحد این اختیار داده شد که آن 100هکتار در مجموعه آمل، به دانشگاه مرحوم آیت الله آملی اختصاص پیدا کند که امروز تبدیل به پردیس بزرگی در منطقه آمل شده است. شبیه این موضوع در قسمت های زیادی از کشور اتفاق افتاده که افرادی با علاقه، به دانشگاه آزاد کمک کرده اند.

لاریجانی همچنین با اشاره به اینکه راه اندازی مجموعه ای با این عظمت کار بسیار مشکلی است، تصریح کرد: موافقت ها و مخالفت های متعددی در مسیر راه بود که کار را دشوارتر می کرد، اما این مجموعه عظیم آموزشی الان راه اندازی شده است.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که حوزه آموزش پزشکی مجموعه ای از خدمات آموزشی و بستر خوب پژوهشی است گفت: تلاش زیادی شد که مراکز توسعه و پژوهش را در بیمارستان ها راه اندازی کنیم و به زودی این دستورالعمل را به واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ می کنیم که در هر بیمارستان، مرکز توسعه و پژوهش برای خدمت رسانی به همه پژوهشگرانی که در این حوزه هستند راه اندازی شود. البته این موضوع منافاتی با مراکز تحقیقاتی هدف مدار ندارد.

قائم مقام رییس دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی در توضیح این موضوع که مجموعه حوزه پزشکی، درصد قابل توجهی از پژوهش دانشگاه را با همین تعداد محدود هیات علمی و تعداد محدود پرسنل و دانشجو به انجام رسانده است، افزود: از یک میلیون و نیم دانشجوی دانشگاه آزاد، حدود 60هزار نفر دانشجوی پزشکی هستند.

لاریجانی همچنین با بیان اینکه هنوز در دانشگاه مراکز تخصصی و فوق تخصصی نداریم و phd های حوزه پزشکی هنوز راه اندازی نشده اظهار داشت: حوزه پزشکی پتانسیل عظیمی دارد که ما باید روی آن سرمایه گذاری کنیم و این آینده ایست که می تواند برای دانشگاه آزاد اسلامی بسیار کارساز باشد و لذا این هدف مداری که توسط آقای دکتر میرزاده در اختیار هیات امنای دانشگاه گذاشته می‌شود، یک هدف‌گذاری درست برای ارتقای دانشگاه است.

وی در ادامه افزود: ما در مجموعه دانشگاه آزاد، پکیج آموزش و پژوهش و ارائه خدمات داریم و باید با یک مهندسی خوب میان آن ها پیوند ایجاد کنیم تا باعث ارتقا یکدیگر شوند.

لاریجانی همچنین با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران از لحاظ آموزش و پژوهش در صدر دانشگاه های کشور است، اظهار داشت: باید همه کشور را تقویت کنیم و بنا هم بر این است که آمایش سرزمینی را با یک مدل در کشور، برای توسعه دانشگاه آزاد دنبال کنیم.

وی با اشاره به خاص بودن شرایط مجموعه واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: ما در این واحد باید ضمن اینکه نگاه کشوری خود را حفظ می کنیم، نقش الگو سازی برای کشور ایفا کنیم و این در حالی است که هنوز تا آن مرحله فاصله زیادی داریم.

قائم مقام رییس دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی با اشاره به مسیر سخت و طولانی تصویب رشته های تخصصی و فوق تخصصی و رشته های جدید افزود: تا چندی پیش تصویب یک رشته گاهی 12 سال طول می کشید، اما الان با تغییر مکانیزم های جدید به دو سال کاهش یافته است. این در حالی است که ما 78 تا 90 رشته پزشکی داریم. با این اوضاع چند سال طول می کشد تا مجوز این رشته ها را بگیریم.

لاریجانی ضمن اظهار امیدواری از اینکه دانشگاه آزاد بتواند با کمک میانبرها، دوستان و استادانی مثل دکتر طباطبایی مسیر تصویب رشته های فوق تخصص و دکترای تخصصی را در زمان کمتری طی کند، گفت: با توافقاتی که اخیرا با وزارت بهداشت و حوزه های آموزشی داشته ایم، راه های میانبر را رصد کرده ایم. بهرحال نیاز است تعداد زیادی از فلوشیپ‌ها و رشته ها را داشته باشیم، ضمن اینکه فلوشیپ های بالینی برای بیمارستان ها تحول آفرین هستند و می توانند جنبش و جوشش بیشتری ایجاد کنند.

وی افزود: ما باید کاملا هدف‌مدار پیش برویم ضمن اینکه اصلا نمی خواهیم در مراکز تحقیقاتی، از مراکز دولتی تقلید کنیم. به این دلیل که در مراکز دولتی مثلا یک بخش تخصصی دارند، چند متخصص دور هم جمع می شوند می خواهند یک مرکز تحقیقاتی ایجاد کنند. در کل کشور از 500 مرکز تحقیقاتی شاید حدود 30 مرکز ردیف استاد دارند بقیه در دل همان بیمارستان ها و دانشگاه ها هستند.

دکتر لاریجانی با اشاره به گسترش هدف مدار مراکز تحقیقاتی گفت: ما احتیاج به مراکز تحقیقاتی داریم که بتوانند محصولات مشخص داشته باشند و بتوانند گرندهایی از بیرون کشور بگیرند و بتوانند تبادلاتی هم ایجاد کنند.

لاریجانی در رابطه با فعالیت های بین المللی اخیر در دانشگاه آزاد اظهار داشت: اخیرا با گروهی از اساتید هاروارد و امپریال کالج و گلوبال هلث یک قول و قرارهایی برای ایجاد یک مرکز گذاشته ایم که این موضوع آینده نگری ما در حوزه سلامت را نشان می دهد.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت بیمارستان فرهیختگان تصریح کرد: در حال مذاکره با مجموعه ای از معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت هستیم که سل تراپی و خدمات درمانی دیگر را در بیمارستان فرهیختگان راه اندازی کنیم.

دکتر لاریجانی افزود: بیمارستان های دانشگاه آزاد باید به تدریج بالاترین استانداردها را پیدا کنند. درست است ساختمان ها کمی قدیمی هستند، اما با همین نیروی انسانی که آنجا هست باید کیفیت خدمات این بیمارستان ها را ارتقا دهیم. در همین راستا صحبت هایی هم با مجموعه وزارت بهداشت داشته ایم که گفته ایم دانشگاه آزاد نه تنها به دنبال استاندارد کردن است، بلکه به دنبال ایجاد یک جای جدید جهت استاندارد سازی کل کشور است.

قائم مقام رییس دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی همچنین با اشاره به قراردادهای جدید جهت بین المللی کردن دانشگاه گفت: قرار شد بتوانیم از تعدادی اساتید برجسته و روسای دانشگاه های دنیا استفاده کنیم که این ها برد بین المللی ما را می سازند و بعد به صورت مجازی بتوانیم دانشگاه را در اروپا راه اندازی کنیم.

دکتر باقر لاریجانی در ادامه همچنین تاکید کرد: ما در دانشگاه آزاد بنای تخلف نداریم و می خواهیم استانداردهای آموزشی را به دقت رعایت کنیم. هنر ما این نیست که تعداد زیادی دانشجو بگیریم، اگر همچنین قراری باشد طبق ضوابط عمل می کنیم. پس باید برای این کار برنامه ریزی شود. اینطور نیست که از فردا بتوانیم این کار را اجرا کنیم، اما به طور کلی چنین نگاهی داریم.



پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی