پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          27 فروردین 1393 - 16 April 2014


کاهش سنوات تحصیلی باعث افزایش نرخ بیکاری می‌شود



عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف سه ترمه شدن دوره کارشناسی و کاهش سنوات تحصیلی را مغایر با کیفیت آموزشی دانست و اظهارکرد: نه تنها کاهش سنوات تحصیلی مشکلی از کشور حل نخواهد کرد؛ بلکه به مشکلات نیز می‌افزاید و باعث افزایش نرخ فارغ التحصیلان بیکار می‌شود. برای ارتقای کیفیت آموزش پیشنهاد می‌شود دو هفته‌ به هر نیمسال‌ تحصیلی اضافه شود.

فروهر فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ گفت: طرح سه ترمه شدن دوره کارشناسی در برخی کشورها مثل کانادا در رشته‌های فنی در قالب طرح تعاون با صنعت اجرا شده است و دانشجویان در این طرح دو ترم کامل را درس می‌خوانند و ترم سوم که عمده آن در تابستان است در صنعت کارورزی می‌کنند؛ البته کارورزی کاملا هدایت شده و تعریف شده است و با کارورزی که در کشور ما وجود دارد بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه سه ترمه شدن سال تحصیلی در نظام آموزشی کشور ما عملی نیست، افزود: این پیشنهاد در راستای کاهش سنوات تحصیلی به سه سال است و از آنجایی که دانشگاه‌ها در سطح کشور پراکنده هستند امکان اینکه همگی آنها در تابستان به کار گرفته شوند، عملی نیست؛ چرا که برای این منظور باید هشت واحد در تابستان ارائه شود و از آنجایی که ترم در تابستان کوتاه است ساعات درسی دو برابر می‌شود. به عبارت دیگر هشت واحد معادل 16 ساعت در هفته می‌شود که این مقدار برای دانشجویان بسیار سنگین است علاوه بر آن آب و هوای کشور ما در فصل تابستان جز در برخی از استانهای شمال غربی نامساعد است و این مسئله برای دانشجویان دشوار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف افزود: دانشجویان به واسطه ارتباط عاطفی که با خانواده دارند نیاز دارند تا مدت دو الی سه ماه در کنار خانواده باشند همچنین دانشجویان فنی باید یک الی دو تابستان کارآموزی انجام دهند و دانشجویی که بخواهد کارآموزی انجام دهد فرصت گذراندن هشت واحد را ندارد.

فرزانه با تاکید بر اینکه کاهش سنوات تحصیلی در حال حاضر مشکلی از کشور حل نخواهد کرد، اظهار کرد: بنا به گفته وزیر کار حدود 40 درصد بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی داریم. اگر سنوات تحصیلی کاهش یابد به طور طبیعی در کوتاه مدت نرخ خروجی از دانشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن نرخ 40 درصدی بیکاری فارغ التحصیلان به بالای 50 درصد خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه آموزش فرآیندی تدریجی و زمانبر است، گفت: در هر سیستم آموزشی کاهش سنوات تحصیلی باعث کاهش نسبی کیفیت آموزش می‌شود و اگر دانشجو بنا باشد 140 واحد را در سه سال بگذراند قطعا با افت کیفیت روبرو خواهیم بود.

فرزانه با انتقاد از میزان زیاد تعطیلی در طول سال، افزود: دانشجو در حال حاضر دو نیمسال 16 هفته‌ای دارد یعنی 32 هفته کلاس برگزار می‌شود، دو هفته نیز در هر ترم به برگزاری امتحانات می‌گذرد. بنابراین دانشجو در طول سال 36 هفته از 52 هفته درگیر آموزش است؛ اما این نیمسال‌های 16 هفته‌ای به دلیل تعطیلات زیاد معمولا 14 یا 15 هفته اجرا می‌شود و این میزان بسیار کم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف با پیشنهاد اینکه دو هفته به هر نیمسال اضافه شود، گفت: برای افزایش کیفیت دوره کارشناسی پیشنهاد می‌شود نیمسال‌های تحصیلی به 17 یا 18 هفته افزایش یابد و اگر به 18 هفته افزایش یابد با دو هفته امتحانات در طول سال دانشجو 40 هفته از وقت خود را به آموزش اختصاص داده و کلاس‌ها نیز با کیفیت بهتری برگزار خواهد شد.

فرزانه با بیان اینکه افزایش دو هفته‌ای در نیمسال‌ها ممکن است با افزایش هزینه جزئی روبرو باشد، ادامه داد: حقوق کادر آموزشی و کارمندان تغییری نخواهد کرد؛ اما ممکن است هزینه غذا و خوابگاه‌ها 5 الی 6 درصد افزایش پیدا کند که در مقابل افزایش کیفیت هزینه آنچنانی نیست و این طرح سود بیشتری را عاید دانشگاه خواهد کرد.

وی در خصوص ادغام برخی از واحدها به عنوان یک راهکار برای افزایش کیفیت نیز گفت: به طور کلی کوتاه کردن سنوات و کم کردن تعداد واحدها مغایر با کیفیت آموزش در دانشگاه است و اگر دروس کم محتوایی وجود داشته باشد که نیاز به ادغام باشد باید دروس نوین و به روزتری جایگزین آنها شود. گروه‌های برنامه ریزی وزارت علوم در هر رشته و گرایش باید واحدهای مناسب جایگزین واحدهای کم محتوا کنند تا تعداد واحدهای درسی کاهش پیدا نکند.

تگ ها دانشجو سنوات

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی