پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          06 اردیبهشت 1393 - 26 April 2014


کارآفرینی جایگزین کارمند پروری در دانشگاه ها شود





از این روی در سالهای اخیر تحقیق در خصوص کارآفرینی و موضوعات مرتبط با آن از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و آموزشهای دانشگاهی و غیر دانشگاهی کارآفرینی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه گسترش بسیاری یافته است.به دلیل نقش ویژه کارآفرینان در توسعه اقتصادی سیاستهای راهبردی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به ترویج کارآفرینی معطوف شده است.
این در حالی است که بسیاری از مردم کشور ما و حتی تحصیلکردگان دانشگاهی برداشت و تلقی نادرستی از کارآفرینی دارند؛ چرا که این واژه برگردان عبارت اغواکننده Entrepreneurship است و به همین دلیل مفهوم ایجاد کار یا اشتغال زایی را در ذهن متبادر می سازد.حال آن که کارآفرینی دارای مفهومی وسیعتر از این برداشت است. این برداشت غلط از یک سوی و همچنین تعداد بسیار زیاد نیروی انسانی بیکار بویژه در میان دانش آموختگان دانشگاهی باعث شده بسیاری از سیاستهایی که برای توسعه آن شکل گرفته و نیز برنامه های تدوین شده در این خصوص صرفاً بر مبنای اشتغال آفرینی تدارک دیده شود. حتی در دانشگاههای کشورنیز که باید در زمینه توسعه کارآفرینی به مفهوم واقعی آن و جهت دهی مناسب دیدگاهها و برداشتها از این موضوع پیشتاز باشند گاه این تصور وجود دارد. شرایط اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشور در سالهای اخیر موجب گردیده که در برنامه های توسعه به کارآفرینی بویژه در ابعاد پژوهشی و تعلیم و تربیت کارآفرینان توجه شود .
دکتر مصطفی کریمیان اقبال مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مراکز رشد و کارآفرینی آنگونه که باید فاصله بین صنعت و دانشگاه را ترمیم نکرده اند، راهکار این موضوع را تغییر در دانشگاه و صنعت می‌داند. وی خاطرنشان می کند: دانشگاه های ما هنوز دغدغه آموزش و دانشجویان دغدغه نمره را دارند و اگرچه قدم هایی برای ورود به نسل دوم برداشته اند اما این گام ها بسیار کوتاه بوده است.
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس می افزاید: مهم ترین مشکل بخش اقتصادی کشور ما این است که اصلا دانش بنیان نیست؛ کاملا وارداتی است، به عبارتی صنعت توسعه یافته از دل دانشگاه نیست.
وی اظهار امیدواری می کند دانشگاهی داشته باشیم که افراد بیش از اینکه نگاهشان برای تغییر به بالا باشد به خودشان باشد و این توان را داشته باشند که حتی اگر بالا اجازه تغییر نمی دهند و خودشان نمی توانند آیین نامه ها را عوض کنند در جهتی بروند که خودشان می خواهند.امیدوارم روزی برسد دانشگاهی داشته باشیم که جوانانی را تربیت کند که صرفا به فکر این نباشند که بروند جایی کارمند شوند.
دکتر کریمیان اقبال با مخاطب قرار دادن استادان به اینکه اجازه دهید فرهنگ کارآفرینی توسعه پیدا کند، این مهم از خود استادان شروع می شود، تصریح می کند: امیدوارم روزی برسد استادانی که ذهنشان با صنعت آشناست، خودشان صنعت ایجاد کنند در زمینه نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و ... تبدیل شوند به افرادی که با بازار و تولید ثروت آشنا باشند و همزمان با تولید ثروت، علم هم داشته باشند.
وی با بیان اینکه ما به تولید علم نیاز داریم اما باید از این علمی که تولید می کنیم حداقل خودمان بتوانیم بهره برداری کنیم، ادامه می‌دهد: اگر نمی توانیم علم معنی دار تولید کنیم باید از علمی که دیگران تولید می کنند استفاده کنیم و تکنولوژی را در کشور خود نهادینه کنیم. اگر این حرکت از پایین(دانشگاه ها) اعمال شود بسیار پایدارتر و معنادارتر از آن است که بخواهد به صورت دستوری و در قالب دستورالعمل و آیین نامه ابلاغ شود.
یک عضو هیات علمی دانشگاه مازندران آینده نگری، اعتماد به نفس ، تمرکز قوی بر کار، ازخود گذشتگی و خلاقیت را از ویژگیهای بارز کارآفرینان می داند و معتقد است : تحقیقات نشان داده که کارآفرینی مقوله ای اکتسابی است و لذا مسوولیت دانشگاههای کار آفرین آموزش افراد در این مورد می باشد .
دکتر باباییان می افزاید: کار آفرینان پیشگامان موفقیتهای تجاری جوامع هستند که 3 هدف مهم تولید ثروت،توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد در قالب کالاها و خدمات مورد نیاز جامعه دنبال می کنند.
رئیس اسبق دانشگاه مازندران توسعه و ایجاد پارکهای فناوری ،تعریف پروژه های بزرگ در راستای تامین نیازهای جامعه ،تدوین آیین نامه های مربوط به حق مالکیت معنوی ،تغییر سرفصل دروس کار آفرینی مطابق ساختار هر رشته دانشگاهی ، سوق دادن پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در راستای تبدیل علم به فناوری و تامین استادان کارآفرینی را از جمله راهکارهای تقویت و گسترش کارآفرینی در سطح کشور می داند.
محمد رضا یاوری مدرس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان اینکه دانشگاهها هنوز نتوانسته اند مشکل دیرین خود با صنعت را حل کنند می گوید:متاسفانه دانشجو به دلیل ساختار غلط حاکم بر نظام آموزشی به دنبال گذراندن واحدهای آموزشی خود است و از این روی قدرت خلاقیت و ابتکار در چنین دانشجویی به حداقل خود رسیده است حال آنکه دانشگاه می تواند با ترسیم الگوی مناسب و برنامه ریزی صحیح و اصولی زمینه را برای تربیت دانشجویان خلاق و کارآفرین فراهم کند.
وی اضافه می کند: از سویی نظام آموزش عالی و مسوولان دانشگاهی نیز باید امتیازات ویژه ای را برای دانشجویان خلاق و مبتکر در محیط دانشگاه مهیا کنند.علاوه بر این می‌توان با ارایه دوره های آموزش کارآفرینی قوه بالفعل ابتکار را در میان دانشجوبان به عمل تبدیل کرد ؛ کسی که دوره کارآفرینی دیده است، می تواند در فضای کسب و کار نقش ایفا کند. این دانشجویان پس از مدت زمان اندکی قادر خواهند بود محدودیت ها را از میان بردارند و با پشتکار خود روح نشاط را در دانشگاه حاکم کنند.وی ادامه می دهد: آموزش های کارآفرینی در توسعه این روحیه در جوانان خیلی مهم است و فرهنگ کارآفرینی را تقویت می کند.
وی می گوید :بایدآموزش‌ها را عملیاتی کنیم تا بتوانیم فضای تجاری‌سازی علمی را برای دانشجویان ایجاد کنیم.نمی توان محیط کسب و کار مستعد نداشته باشیم اما انتظار داشته باشیم که دانشگاهها با اصلاح سازو کارهای خود مشکلات را یکی پس از دیگری از پیش پای خود بردارند.یاوری معتقد است: مسوولان ،برنامه ریزان اجتماعی و سیاستگذاران باید به توانمندی دانشجویان کشور توجه کنند و شرایط بازار کار را برای فعالیت آنها فراهم سازند.


پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی