پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          08 اردیبهشت 1393 - 28 April 2014


شورای مشورتی دانشگاه تهران باید الگو و ملاک دیگر دانشگاه‌ها باشد



 دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه اعضای شورای مشورتی دانشگاه تهران باید توجه داشته باشند اگر خروجی این روش فرد نامناسبی باشد این روش شکست خواهد خورد گفت:‌ انتظار می‌رود با پرهیز از دیدگاه‌های سیاسی و با انتخاب یک فرد علمی با قدرت اجرایی بالا اعتبار از دست رفته دانشگاه تهران بازگردد و این روش نیز الگو و ملاک دیگر دانشگاه‌ها قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی در گفت و گو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: در هشت سال اخیر در اداره دانشگاه تهران که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور است توجهی به نظرات اساتید دانشگاه به عنوان صاحبان این خانه نشده و وزارت علوم صرفا با نظر مقامات بالا شخصی را انتخاب می‌کردند که بیشتر این شخص شخصیتی سیاسی داشت تا شخصیتی علمی و جدای از آنکه چه شخصیتی در آن نوع روش انتخاب می‌شد، نوع روش نامناسب است.

وی با بیان اینکه روش شورای مشورتی باید به عنوان یک قاعده عمومی در انتخاب روسای دانشگاه‌ها اجرا شود افزود: اینکه خروجی این مساله چه باشد یک مساله است اما رویه آن مساله‌ دیگری است که بسیار حرکت نیکویی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تشریح مکانیزم شورای مشورتی انتخاب رییس دانشگاه تهران، اظهار کرد:‌ فرجی دانا وزیر علوم روشی را در نظر گرفته که براساس آن دکتر امید را به عنوان سرپرست دانشگاه تعیین کرده تا با یک روش دموکراتیک از هر 60 الی 50 نفر عضو هیئت علمی یک نفر به عنوان نماینده انتخاب شود و به عبارت دیگر همه اعضای هیئت علمی اعم از رسمی وغیر رسمی در این انتخاب نقش دارند. شرطی که برای انتخاب نماینده اعضای هیئت علمی درنظر گرفته شده این است که این فرد استادتمام یا دانشیار باشد.

رهامی با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی دکتر امید تشکیل شورای مشورتی است، افزود: این شورا را می‌توان شورای ریش‌سفیدان خطاب کرد و در حال حاضر در حال تشکیل شدن است و مراحل خود را طی می‌کند و بناست سه نفر را از داخل شورا یا از بیرون انتخاب و به وزیر علوم معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه عزل و نصب رییس دانشگاه از اختیارات وزیر علوم است، گفت:‌ انتخاب رییس دانشگاه به عهده وزیر علوم است البته این فرد باید تاییدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز دریافت کند اما در انتخاب رییس دانشگاه تهران دکتر فرجی دانا بخشی از اختیارات خود را به اساتید دانشگاه واگذار کرده تا گزینه‌های ریاست را آنها انتخاب کنند.

رهامی با بیان اینکه دکتر امید نشست‌های متعددی با اعضای هیئت علمی دانشکده‌های مختلف داشته است تصریح کرد اکنون دکتر امید درصدد تدوین یک آیین نامه برای رعایت کیفیت انتخابات براساس حکم وزیر است و از ابتدا نیز صحبت‌هایی که ایشان داشته اند بر این موضوع تاکید کردند که عجله‌ای بر این کار ندارند تا آسیبی به روند تحصیلی جاری وارد نشود و از ابتدا بنا بود اواخر ترم رییس دانشگاه انتخاب شود.

وی با بیان اینکه برخی از دوستان بر این عقیده بودند که در همان هفته‌های اول این انتخاب صورت بگیرد افزود: ارزیابی های دکتر امید و مشورت هایی که وی با وزاتخانه داشت، آو را به این نتیجه رساند که بهتر است اواخر ترم تصمیم گیری انجام شود.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه این رویه باید در تمام دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز اجرایی شود افزود: نفس این کار اگر رویه شود حتی می‌توان علاوه بر اساتید دانشگاه راهی را پیدا کرد که کارمندان و دانشجویان به شکلی نظراتشان را مطرح کنند. البته نسبت به تاثیر این نظرخواهی نمی‌توان گفت آنها رییس دانشگاه را تعیین می‌کنند اما می‌شود از آنها هم نظرخواهی کرد.

رهامی افزود: روش‌های جاری در کشورهای دیگر برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها متفاوت است و در برخی دانشگاه ها هیئت ممیزه دانشگاه در این خصوص تصمیم گیری می‌کند . این روش در زمان دکتر معین و دکتر توفیقی نیز اجرایی شد و حتی روسای دانشکده‌ها با انتخابات مستقیم از سوی اساتید انتخاب می‌شدند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه در حال حاضر شورای ممیزه دانشگاه تهران نمی‌تواند ملاک خوبی برای انتخاب رییس جدید قرار بگیرد گفت:‌ این مساله مورد بررسی قرار گرفت که آیا شورای ممیزه دانشگاه می‌تواند مرجع خوبی باشد؟ اگر آن شورا را مدنظر قرار می‌گرفت انتخاب رییس دانشگاه همان روزهای اول انجام می‌گرفت، اما از آنجایی که شورای ممیزه دانشگاه تهران منتسبین رییس قبلی دانشگاه هستند و رییس دانشگاه نیز از سوی وزیر علوم تعیین شده است اعضای این شورا منتخب نیستند، اما در آینده می‌توان به جای تشکیل شورای مشورتی از همان شوراهای ممیزه دانشگاه استفاده کرد به شرط آنکه آنها نیز منتخبین اساتید باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تشریح انتظارات اعضای هیئت علمی دانشگاه از شورای مشورتی گفت: انتظار می‌رود این شورا افرادی را انتخاب کند که دانشگاه را مستقل ببینند و از نظر صلاحیت علمی توان اجرایی و قدرت اداره دانشگاه از پتانسیل بالایی برخوردار باشند.

وی با تاکید بر این که نباید در انتخاب رییس دانشگاه دیدگاه‌های سیاسی و جناحی را دخالت داد ، افزود باید توجه داشت که این مساله قرار است الگو و ملاک عمل در دانشگاه‌های دیگر باشد و اگر خروجی این روش فرد نامناسبی باشد این روش شکست خواهد خورد.

رهامی با تاکید بر اینکه باید به جای مدیرسالاری و وزیرسالاری، عالم سالاری در دانشگاه‌ها حاکم شود، گفت: در هشت سال اخیر گروهی از عالمان دانشگاهی تحقیر و حتی محروم از تدریس شدند و نگهبان دانشگاه برخی از این اساتید را حتی به دانشگاه راه نمی‌دهد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود:‌ امیدواریم فرجی دانا و حامیانش به اعاده حیثیت از دانشگاه نسبت به ظلم‌هایی که در این مدت شده بپردازند و تلاش کنند اعتبار دانشگاه برگردد و از دخالت نیروهای خارج از دانشگاه به ویژه عوامل امنیتی جلوگیری کنند.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی