پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          08 اردیبهشت 1393 - 28 April 2014


بیمارستان‌های آموزشی تجمیع شوند





 معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در بخش‌ آموزش پزشکی گفت: سیاست‌های ابلاغی سلامت در سال جاری فرصت‌های مناسبی را برای وزارت بهداشت و بخش آموزشی آن ایجاد کرده است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از (ایسنا)، دکتر ضیایی در نهمین جشنواره آموزشی در تجلیل از اساتید نمونه که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر در نظام استقرار ادغام آموزش و درمان هیچ تردیدی وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه این نظام در سال‌های گذشته توانسته است فرصت‌های زیادی را برای نظام سلامت در کشور ایجاد کند امروز وقت آن رسیده است که نقاط ضعف و قدرت این نظام تشخیص داده شود.

وی با اشاره به اینکه ادغام دو بخش بزرگ آموزش و پزشکی و درمان در یک وزارتخانه علاوه بر فرصت موجب تهدیداتی نیز شده است، خاطرنشان کرد: طی 29 سال ادغام آموزش و درمان به اندازه کافی نیروی انسانی در نظام سلامت تربیت شده، به طوری که از پایین‌ترین تا بالاترین سطوح درمانی در تمامی نقاط کشور می‌تواند تحت پوشش نیروی انسانی علوم پزشکی قرار بگیرد و این ادعایی است که هیچ‌یک از بخش‌های کشور نمی‌تواند داشته باشد.

ضیایی با بیان اینکه سطح خدمات پزشکی در کشور و انتظارات مردم از نظام سلامت نشان‌دهنده این موفقیت به دست آمده در وزارت بهداشت است، افزود: دستیابی به چنین جایگاهی در حالی است که آموزش پزشکی در بخش‌های درمانی هیچ‌گاه به اندازه کشورهای توسعه یافته جهان سرمایه نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است بهداشت در کشور به عنوان یک سرمایه تلقی شود که پایه و اساس آن از آموزش پزشکی است، اظهار کرد:‌ اگر سرمایه‌گذاری در بخش‌های آموزشی به عنوان هزینه تلقی شود پیشرفتی در این زمینه حاصل نمی‌شود. بنابراین لازم است آموزش در سطوح سرمایه‌ها قرار بگیرد و این تغییر نگرش در کشور ایجاد شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر اینکه ضعف در نظام ارائه خدمات پزشکی امروز نشان‌گر عدم سرمایه‌گذاری مناسب سال‌های گذشته در بخش آموزش پزشکی است، تصریح کرد: اگرچه سرمایه‌گذاری در بخش آموزشی ممکن است دیر بازدهی دهد؛ اما بازدهی این بخش چندین برابر سرمایه‌ای است که صرف آن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های ادغامی حوزه سلامت در سال جاری فرصت‌هایی را در بخش‌های آموزش علوم پزشکی ایجاد کرده است، گفت:‌ این سیاست‌ها زمانی آرزوی بسیاری از افراد دخیل در نظام سلامت بود و امروز این سیاست‌گذاری‌های بخش سلامت تکلیف بخش‌های مختلف آموزشی و درمانی، نقش محوری وزارت بهداشت و همچنین سهم هریک از بخش‌های وزارت بهداشت از منابع مالی را مشخص کرده است.

ضیایی ادامه داد: در حال حاضر آموزش پزشکی با توجه به سیاست‌های ابلاغی سلامت نیز جایگاه روشنی دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رشد کمی سریعی که در چند سال گذشته بوجود آمد در حالی بود که تجهیزات و زیرساخت‌های متناسب با آن در نظر گرفته نشده بود، خاطرنشان کرد: این کمبود تجهیزات و صرف امکانات در کنار توسعه کمی دانشگاهی در ظرف زمانی کوتاهی امروز قابل لمس است و لازم است با وجود این رشد کمی امروز سیاست‌هایی برای افزایش رشد کیفی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های وزارت بهداشت در سال‌های گذشته در زمینه گسترش بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در ارائه خدمات درمانی تاثیرگذار بوده است افزود: در حالی که توجه به گرایش‌های تخصصی و فوق تخصصی با درنظر گرفتن نیاز نظام سلامت امر مثبتی است که نباید از آن غفلت شود لازم است دوره‌های عمومی مورد توجه قرار گیرد زیرا در حال حاضر نیاز نظام سلامت در این بخش‌ها دیده می‌شود. و یکی از علل برنامه ریزی برای ایجاد دوباره رشته کاردانی در علوم پزشکی همین نیاز دوباره نظام سلامت بوده است.

وی همچنین درباره عدم تناسب نیروی هیئت علمی با رشد دانشجو در دانشگاه‌ها اظهار کرد: لازم است برای ایجاد تناسب بین دو بخش به جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها توجه بیشتری شود.

ضیایی با اشاره به گسترش موسسات آموزشی عالی سلامت، قطب‌ها و انجمن های علمی تصریح کرد: این گسترش کمی در حالی است که طی چند سال اخیر وزارت بهداشت و به ویژه بخش معاونت آموزشی شاهد کاهش اعتبارات حتی به شکل رقمی بوده است و این به این معناست که رشد کمی در حالی ایجاد شده است که اعتبارات، تجهیزات و فضای فیزیکی رشد نکرده و همین امر به ارتقای کیفی بخش آموزش علوم پزشکی لطمه وارد کرده است.

به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت تامین منابع مالی مناسب، افزایش تعداد نیروی انسانی در بخش‌های هیئت علمی، افزایش تجهیزات پزشکی از نقاط تمرکز معاونت آموزشی در سال جاری است.

وی با تاکید بر اینکه گسترش کمی نیروی انسانی در سال‌های گذشته باعث ایجاد توانایی در پوشش بهداشتی مناطق محروم کشور شده است، اظهار کرد: لازم است هدف اصلی وزارت بهداشت در زمینه آموزشی توسعه کیفی باشد که پرداختن به آن کار ساده‌ای نیست و درعین حال دانشگاه‌ها نقش مهمی در این توسعه کیفی ایفا می‌کنند.

تضمین کیفیت آموزشی از طریق نظام ارزشیابی و اعتباربخشی مناسب، توجه به مهارت‌ها و اخلاق و رفتار حرفه‌ای، همگامی با تغییرات نیاز نظام سلامت، جلوگیری از توسعه نامتقارن و غیرهدفمند و توجه به منابع و بازار کار برای فارغ‌التحصیلان از نکات دیگری بود که معاون آموزشی وزیر بهداشت به آنها اشاره کرد.

ضیایی در این‌باره خاطرنشان کرد: برآورد مناسب نیروی انسانی مورد نیاز در نظام سلامت کشور از وظایف وزارت بهداشت است، زیرا وزارت بهداشت برخلاف وزارت علوم مسئول ورود فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی به بازار کار است، چراکه ازدحام و یا کمبود نیروی انسانی در بخش‌های سلامت می‌تواند سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به توزیع نامناسب نیروی انسانی در کشور در بخش سلامت، افزود:‌ در حال حاضر نزدیک به 2500 نیروی متخصص در رشته‌های علوم پزشکی در کشور وجود دارد و عدم توزیع مناسب نیروها ناشی از سیاست‌های توزیعی نامناسب است و نباید فشار حاصل از این عدم توزیع مناسب نیروی پزشکی به بخش آموزشی وارد شود، زیرا افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی موجب توزیع نیروهای انسانی نمی‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت بیمارستان‌های آموزشی سراسر کشور تصریح کرد: در حالی که 50 درصد از تخت‌های بیمارستان ها تخت‌های آموزشی است و حدود 70 درصد از خدمات درمانی از طریق نظام آموزشی انجام می‌شود وضعیت ارائه این خدمات چه در بخش درمانی و چه در بخش آموزشی مناسب نیست.

وی در این باره افزود:‌ لازم است در کنار کاهش تعداد بیمارستان‌های آموزشی این بیمارستان‌ها تجمیع شود تا اعتباربخشی، تامین تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز فراهم شود.

به گفته ضیایی تقویت ارتباطات بین‌المللی از طریق بهره‌مندی مناسب از پتانسیل‌های منطقه‌ای از دیگر برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت در سال پیش‌رو است.



پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی