پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          13 اردیبهشت 1393 - 03 May 2014


خوابگاه غیردولتی در آستانه دریافت مجوز





 رئیس سازمان امور دانشجویان از تغییر رویکرد در استفاده از اجاره بهای دریافت شده از دانشجویان خوابگاهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مجتبی صدیقی در نشست خبری با موضوع هفته خوابگاه‌ها با بیان اینکه هزینه‌ای که بابت اجاره بهای خوابگاه‌ها از دانشجویان دریافت می‌شود، به دو طریق مصرف می‌شود، گفت: هزینه‌ای که از دانشجویان دریافت می‌شود معمولا یا صرف دادن وام به دانشجویانی که موفق به گرفتن خوابگاه نمی‌شوند و یا صرف تعمیرات و تجهیز خوابگاه می‌شود.

وی افزود: برنامه ما این است که از این پس بخش بیشتری از هزینه‌ای که از دانشجویان بابت اجاره بها گرفته می‌شود برای تعمیر و تجهیز همان خوابگاه استفاده شود.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم با اشاره به نزدیک تر شدن همکاری دو وزارتخانه علوم و بهداشت اظهار کرد: به دنبال تصمیم کلی که بین دو وزارتخانه گرفته شده است از این پس در حوزه‌های مشترک بین این دو همکاری نزدیکتر و صمیمانه‌تر خواهد بود.

صدیقی خاطرنشان کرد: بنابراین در حوزه دانشجویی نیز کارگروه مشترک با وزارت بهداشت تشکیل شده که در این زمینه چند جلسه داشتیم و دستورالعمل برای جلسات نیز درباره برنامه‌های مشترک و همکاری‌های بیشتر تدوین شده است.

وی با بیان اینکه هفته خوابگاه‌ها از شنبه هفته آینده 20 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، گفت: هدف اصلی این هفته جلب توجه جامعه به موضوع مهم خوابگاه‌ها و اسکان دانشجویان، ارتباط بیشتر بین مسئولان و دانشجویان برای شناخت مشکلات خوابگاه‌ها، جلب کمک‌ها از منابع دولتی و غیر دولتی و تشویق خیرین به تداوم و توسعه امر خیر خوابگاه سازی‌است.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بین اینکه در حال حاضر ظرفیت خوابگاهی دولتی در وزارت علوم 228 هزار دانشجو است تصریح کرد: در مجموع 881 خوابگاه دولتی داریم که ظرفیت برای دانشجویان دختر 116 هزار و 15 نفر و برای پسران 109 هزار نفر است.

صدیقی افزود: همچنین حدود 2500 دانشجو نیز در خوابگاه‌های متاهلین ما ساکن هستند.

وی با اشاره به ظرفیت خوابگاه‌های غیردولتی یا خودگردان گفت: علاوه بر ظرفیت دولتی ظرفیت خوابگاه‌های خودگردان نیز 23 هزار نفر است که البته این ظرفیت مربوط به خوابگاه‌های دارای مجوز در 207 مجتمع خوابگاهی است. در حالی که ما تعداد زیادی خوابگاه داریم که بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه 81 خوابگاه غیردولتی نیز در حال گرفتن مجوز هستند، اظهار کرد: همچنین 38 تقاضای جدید برای دریافت مجوز برای خوابگاه‌های خودگردان داریم.

صدیقی با اشاره به مشکلات خوابگاه‌ها گفت: به علت توسعه کمی بیش از حد در سالهای اخیر به ظرفیت‌های خوابگاهی و زیرساخت‌ها توجه نشده است بنابراین خوابگاه‌های ما در حال حاضر بیش از ظرفیت استاندارد دانشجو دارند. از سوی دیگر قدمت خوابگاه‌ها و فرسودگی آنها نیز یکی دیگر از مشکلات خوابگاه‌های ماست.

وی با اشاره به افزایش پذیرش دانشجوی دختر و تحصیلات تکمیلی در سالهای اخیر اظهار کرد: با توجه به مجموع ظرفیت خوابگاه‌های دولتی و خودگردان در حال حاضر 251 هزار ظرفیت خوابگاهی وجود دارد که 40 درصد دانشجویان دوره روزانه را پوشش می‌دهد. این در حالی است که ما بیش از 600 هزار دانشجوی روزانه در وزارت علوم داریم و تقاضا برای دریافت خوابگاه بیشتر از ظرفیت موجود است. ضمن اینکه همین 40 درصد نیز به صورت استاندارد در خوابگاه‌ها ساکن نشده‌اند.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه بخش دولتی نمی‌تواند در کوتاه مدت نیازها را تامین کند و از سوی دیگر زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی به خوبی آماده نشده است، تصریح کرد: به همین جهت در هفته خوابگاه‌ها ما دو شعار اصلی خوابگاه سازی ارزشی اسلامی نیاز ملی و منطقی سازی ارائه امکانات رفاهی دانشجویان را دنبال می‌کنیم.

صدیقی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم برای خوابگاه‌های دانشجویی گفت: جلوگیری از توسعه مشکلات یکی از برنامه‌های ما برای خوابگاه‌هاست که دراین زمینه به دفتر گسترش نیز اعلام کرده‌ایم که حتما برای توسعه رشته‌ها و ظرفیت‌ها به زیر ساخت‌های رفاهی توجه داشته باشند یعنی دانشگاهی که به امور رفاهی مثل خوابگاه و تغذیه توجه نکرده باشد در کوتاه مدت نمی‌تواند مجوز توسعه بگیرد.

وی با اشاره به کمک به ایجاد زیر ساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های خوابگاه‌ها اظهار کرد: اختصاص زمین درون دانشگاه‌ها، تسهیلات بانکی و برخی معافیت‌ها لازم است تا بخش خصوصی بتواند به خوبی سرمایه گذاری کند. ما مصوباتی در دولت قبل نیز در بخش ارائه تسهیلات داشتیم که اجرا نشد. بنابراین ما این موضوع را دنبال می‌کنیم البته تسهیلات بیشتری برای آسان سازی مجوز به غیر دولتی‌ها در کنار افزایش نظارت خواهیم داشت.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه در سال جاری در بحث خوابگاه‌ها به دانشجویان تحصیلات تکمیلی توجه بیشتری خواهد شد، اظهار کرد: از سوی دیگر توسعه اتاق‌های تندرستی، دفاتر مشاوره و خانه‌های فرهنگ را در خوابگاه‌ها مدنظر داریم.

صدیقی با بیان اینکه در حوزه خوابگاه‌های مجردی حدود 10 درصد بیش از مقداری که در حال حاضر پوشش داده شده تقاضا وجود دارد که همه دانشگاه‌ها تلاش کردند با اضافه کردن ظرفیت‌ خوابگاه‌ها جمعیت بیشتری را پوشش دهند اما در بخش متاهلین با میزان مطلوب خیلی فاصله داریم و تقاضا خیلی بیشتر از ظرفیت ماست.

وی با بیان اینکه دستور العملی در اواخر هفته گذشته برای کلیه دانشگاه‌ها ارسال شد، تصریح کرد: به دانشگاه‌ها توصیه کردیم برنامه‌هایی در هفته خوابگاه‌ها در داخل دانشگاه و سطح شهر داشته باشند و با ارتباط با مسئولان و روحانیون شهر از فرصت این هفته برای نشان دادن واقعیت و استفاده از امکانات محلی برای حل مشکلات استفاده کنند.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه در جلسه گذشته شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بحث خوابگاه‌های خودگردان مطرح شد، گفت: در این زمینه کارگروه‌هایی تشکیل شد که قرار است پیشنهادهای خود را در جهت نحوه نظارت بر این خوابگاه‌ها در کنار تسهیلات آماده کرده و تا اواخر تابستان آنها را اعلام کنند.

صدیقی همچنین درباره سوء مصرف مواد در خوابگاه‌ها نیز اظهار کرد: دفتر مشاوره وزارت علوم به طور منظم تحقیقاتی را در این زمینه انجام می‌دهد هرچند که این ناهنجاری‌ها در دانشگاه‌ها نسبت به کلان کشور کمتر است اما به هر حال در هر حدی هم باشد قابل توجه است.

وی با بیان اینکه نتایج کلی این تحقیقات را در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهیم اظهار کرد: یکی از راهکارهای حل این مشکلات ایجاد دفاتر مشاوره است که در خوابگاه‌ها نظارت بیشتری وجود داشته باشد. از سوی دیگر قصد داریم شورای فرهنگی و رفاهی خوابگاه‌ها را ایجاد کنیم که دانشجویان نیز نمایندگان خود را در جهت حل این مشکلات داشته باشند.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در دانشگاه‌ها را یکی دیگر از برنامه‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

صدیقی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات جامعه آیین نامه انضباطی نیز نیازمند بازنگری است که البته در گذشته یک بار این کار انجام شد اما به جمع بندی نهایی نرسید. در حال حاضر پیشنهادات آماده شده و در کارگروه مشترک بین وزارت علوم و بهداشت در حال بررسی است که امیدواریم تا قبل از مهرماه یعنی سال تحصیلی جدید این اصلاحات و تغییرات ابلاغ شود.

وی همچنین درباره برگزاری مراسم دانشجویان نمونه سال 92 اظهار کرد: ترکیب دانشجویان نمونه توسط وزارت بهداشت و علوم مشخص شده و کارهای اجرایی آن نیز انجام شده است و در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم درباره تغییرات در نحوه برگزاری این مراسم تصریح کرد: تغییر ترکیب در گروه‌های تحصیلی مختلف را خواهیم داشت که البته آیین نامه انتخاب دانشجویان نمونه نیز نیاز به اصلاحاتی دارد که به وقت خود آنرا اعلام می‌کنیم.


پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی