پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          17 اردیبهشت 1393 - 07 May 2014


از توزیع مناسب داروسازان در کشور تا شناساندن جایگاه داروسازی ایران در جهان






 دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی درباره تاثیر اجرای طرح آمایش سرزمینی در رشته داروسازی گفت: در حالی‌ که با توجه به استانداردهای جهانی تعداد فارغ‌التحصیل متخصص داروساز در کشور متناسب با جمعیت است اما توزیع این داروسازان در مناطق مختلف به درستی انجام نشده است.

دکتر حمید اکبری ، با اشاره به توزیع نامناسب فارغ‌التحصیلان داروسازی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 15 هزار فارغ‌التحصیل رشته داروسازی در کشور وجود دارد که این میزان داروساز در صورت توزیع مناسب می‌تواند نیاز کشور را در این زمینه برطرف کنند.

درباره راهکاری جهت تشویق داروسازان به کار در مناطق بی‌بهره از داروساز، نقاط دورافتاده و کمتر توسعه یافته خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه بازگشایی داروخانه در کلان‌شهرهایی مانند تهران نیازمند کسب امتیاز بسیار بالایی است می‌توان با عدم ارائه مجوز بازگشایی داروخانه جدید در تهران از تجمع داروسازان و داروخانه‌ها در این منطقه جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه امتیاز بازگشایی داروخانه در مناطق محروم برای داروسازان بسیار بالاتر از سایر نقاط است که این امر می‌تواند تشویقی برای این افراد باشد، افزود: اگر گفته می‌شود که منطقه خاصی به تاسیس داروخانه احتیاج دارد به این معنا است که آن منطقه امکانات مورد نیاز و جمعیت کافی برای پشتیبانی از داروخانه جدید را دارد و مردم آن منطقه به این داروخانه نیازمند هستند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مناطق کشور به دلیل این عدم توزیع مناسب با کمبود داروساز مواجه هستند، گفت: طرح آمایش سرزمینی می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی ادامه داد: یکی از طرح‌های شورا برای حل مشکل کمبود داروساز در برخی مناطق تربیت نیروی بومی در دانشکده‌های واقع در استان‌ها برای کار در همان منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به کافی بودن تعداد داروساز توسعه کمی دانشکده‌های داروسازی از برنامه‌های شورای آموزش داروسازی نیست، خاطرنشان کرد: هدف این شورا استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود جهت افزایش و بهبود توسعه کیفی هم در سطح داروسازی عمومی و هم در سطح داروسازی تخصصی است.

طرح خدمت پزشکان در کنار رفع نیاز مناطق محروم دارای جنبه‌های آموزشی است

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی با اشاره به اینکه طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم به ایجاد عدالت در نظام سلامت کمک کرده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بسیاری از داروسازان به راحتی حاضر نیستند به مناطق محروم بروند و از طرف دیگر نیاز به وجود داروساز در این مناطق دیده می‌شود طرح خدمت کمک می‌کند که نیاز این مناطق تامین شود.

وی با بیان اینکه طرح خدمت پزشکان با وجود آن که اجباری برای دانشجویان پزشکی ایجاد می‌کند که به مناطق محروم بروند دارای برخی خبرهای آموزشی نیز است، افزود: حضور این داروسازان در مناطق مختلف به آنها کمک می‌کند با شرایط متفاوت بهداشتی آشنا شده و تجربیات زیادی را کسب کنند. همین جنبه‌های مثبت آموزشی باعث شده است که طرح‌های مشابه طرح خدمت پزشکان در برخی کشورهای دیگر نیز اجرا شود، پس باید توجه داشت که اجرای چنین امری غیرعادی و نامعقول نیست.

جایگاه داروسازی ایران در سطح بین‌المللی ناشناخته مانده‌است

جایگاه بین‌المللی آموزش داروسازی ایران از دیگر موضوعاتی بود که دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی در این گفت و گو به آن پرداخت.

به گفته اکبری اگرچه داروسازی ایران چه از نظر آموزشی و چه از نظر تولید محصولات دارویی و فرآوری در منطقه بلاشک در جایگاه نخست قرار می‌گیرد با این حال نتوانستند خود را در عرصه‌های بین‌المللی به درستی بشناساند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف پیش‌روی شورای آموزش داروسازی ارتقا بیشتر جایگاه علم داروسازی ایران در سطح بین‌المللی در دو تا سه سال آینده است، افزود: به این منظور کمیته ارتباطات بین‌المللی در دبیرخانه شورا شکل گرفته است که وظیفه دارد برنامه‌های آموزشی داروسازی به زبان انگلیسی ترجمه کند و علاوه بر آن سایت شورای آموزش داروسازی نیز قابلیت نمایش به زبان انگلیسی را پیدا می‌کند تا از این طریق راهی جهت آشنایی بیشتر با علوم داروسازی ایران از سوی علاقه‌مندان ایجاد شود.

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی درباره دانشجویان خارجی و یا بورسیه دانشکده‌های داروسازی تصریح کرد:‌ دانشکده‌های داروسازی ایران تا به حال تعداد قابل توجهی دانشجوی خارجی جذب نکرده‌اند و بیشتر دانشجویان خارجی حاضر در این دانشکده‌ها نیز اکثرا دانشجویان بورسیه هستند با این حال روند پذیرش دانشجوی خارجی طی سال‌های اخیر بهبود یافته است و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده تعداد دانشجویان غیر ایرانی دوره‌های آموزش داروسازی تخصصی افزایش یابند.

وی با اشاره به اینکه تا به حال تنها حدود 100 دانشجوی خارجی از دانشکده‌های داروسازی ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند، گفت: ارائه اطلاعات سایت شورای آموزش داروسازی به زبان انگلیسی می‌تواند به افزایش جذب دانشجو در دانشگاه‌ها نیز کمک کند.

به گفته دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی ارتقاء سطح کیفی آموزش‌های داروسازی، نظارت جدی به نحوه ارائه و کیفیت دروس واحدهای داروسازی در دانشکده‌ها نظارت و بازبینی آزمون‌های داروسازی و نحوه پذیرش دانشجویان داروسازی تخصصی، بومی‌سازی پذیرش دانشجویان در دوره‌های عمومی داروسازی در نهایت بین‌المللی سازی رشته داروسازی و ارتقاء جایگاه آن در بین کشورهای پیشرفته از برنامه‌های این شورا در سال‌های پیش رو است.


پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی