پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          17 اردیبهشت 1393 - 07 May 2014


کمبود بیش از 18 درصدی نیروی تکنیسین در ایران





 سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه تربیت نیروی تکنیسین افتخار این دانشگاه است، گفت:‌ هر جامعه‌ای به 38 درصد نیروی تکنسین دارد در حالی که ایران زیر 20 درصد نیروی تکنسین دارد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از (ایسنا)، دکتر مسعود شفیعی در مراسم گرامیداشت هفته آموزش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه یکی از ارکان مهم مراکز آموزشی، معاونین آموزشی آن است، گفت: اگر معاونین آموزشی با سیاست‌های ما هماهنگ باشند می‌توانیم کارهای قابل توجهی انجام دهیم. بارها در جلسات گفته‌ام که وظیفه من این است که به فکر شما باشم. در جلساتی بارها گفته‌ام از موضوعات شخصی دور باشم که البته مسائل مربوط به پرسنل دانشگاه‌ها نیز باید مطرح شود ولی کارهای بسیار مهمتری در حوزه دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم.

وی افزود: دانشگاه فنی را باید به عنوان یک دانشگاهی که مولفه‌های مثبت و منفی از منظر بیرونی دارد جا بیندازیم. هر چند از نظر من به عنوان سرپرست تمام مولفه‌های آن مثبت است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای ماهیتا تک‌جنسیتی است، در رابطه با سخنان رئیس‌جمهور پیرامون دانشگاه فنی و حرفه‌ای، گفت: رئیس‌جمهور بارها اشاره کرده است که مشکلات دانشگاه شامل بودجه، سرانه استاد و دانشجو است، اما مساله مهمتر این است که آیا کسی در بیرون از دانشگاه منتظر دانشجوها هست یا خیر؟ و این محصولات به درد جامعه می‌خورد؟ ما می‌توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم نیروهای ما با افزایش ارزش افزوده و کارآیی در جامعه در رفع مشکل بیکاری می‌تواند پاسخگوی جامعه باشد و اقتصاد دانش‌بنیان را ایجاد کند.

شفیعی با بیان اینکه مغز‌افزارها یکی از مولفه‌های مهم امروز است، گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید رشد داشته باشد تا دغدغه‌های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیرعلوم و از همه مهمتر نیازهای جامعه را برطرف کند. در این زمینه نیز معاونین آموزشی مسئولیت خطیری برعهده دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: در 500 پیامی که به عنوان انتقادات و پیشنهادات دریافت کردم خوشبختانه شکایتی با موضوعاتی مانند پول گرفتن در ازای نمره ندیده‌ام که نشان دهنده این است معاونین آموزشی کار خود را به خوبی انجام می‌دهند.

شفیعی با بیان اینکه کسب علم، حین کسب ثروت است و اگر چنین نباشد اقتصاد دانش‌بنیان معنی ندارد ،افزود: همه باید به فکر دانشگاه، اقتصاد و نیازهای جامعه باشیم. اگر سیستم درست و کارا عمل کند ارتقاء پیدا می‌کند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: امروزه عصر اطلاعات است. از دوران نرم‌افزار گذشته‌ایم و به مغزافزار رسیده‌ایم؛ البته ایران چند سال از دنیای پیشرفته عقب است و باید امروزه در حوزه مهارت، فعالیت کنیم تا بتوانیم به دنیا برسیم.

وی با بیان اینکه کشور ما به تکنیسین نیاز دارد، گفت: هر جامعه‌ای به 38 درصد نیروی تکنسین نیاز دارد که در حال حاضر کشور ما تنها 20 درصد و آن هم به صورت متفرقه و نه هماهنگ با پیشرفت جامعه نیروی تکنیسین دارد.

شفیعی خطاب به معاونین آموزشی حاضر در جلسه گفت: این کسرشأن ما نیست که نیروی کاردان تربیت می‌کنیم؛ بلکه یک افتخار است؛ چرا که کشور نیاز به این نیروها دارد. باید از نظر فرهنگی نیز در این موضوع کار شود که فوق دیپلم کمتر از لیسانس نیست. ممکن است از نظر علمی درس‌های کمتری گذرانده باشد ولی از نظر فنی، مهارت بیشتری دارد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه من مسئولیت این دانشگاه را برعهده گرفته‌ام تا کارهای بزرگی انجام دهم، ادامه داد: در سخنان رئیس‌جمهوری به موضوع مهارت اهمیت بیشتری داده شده است. من به شما اطمینان می‌دهم هر اقدامی از سوی وزارت علوم، به نفع فنی و حرفه‌ای است. متاسفانه برخی مواقع می‌شنویم که عده‌ای می‌گویند دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مهارتکده تبدیل خواهد شد. اگر این افراد کسانی هستند که نسبت به پیدا کردن جایگاه واقعی دانشگاه فنی و حرفه‌ای عناد دارند باید با آنان برخورد شود.

شفیعی در ادامه از معاونین آموزشی خواست تا تمام هم و غم خود را برای ارتقای دانشگاه فنی و حرفه‌ای صرف کنند و در این رابطه افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید بهترین اساتید و امکانات را داشته باشد و به نحوی ارتقاء یابد که هنرستان‌های سطح بالا و صنایع منتظر انتخاب شدن از سوی دانشگاه باشند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: وقتی آموزشکده‌ای به دانشگاه ارتقاء پیدا می‌کند مسائلی دارد از جمله اینکه ساختار آن قدیمی است و اساتید آن مدرسانی هستند که به نوع دیگری تعریف شده‌اند. البته وزارت علوم در این رابطه قصد کمک دارد ولی اگر قرار باشد مدرسان به هیات علمی تبدیل وضعیت شوند باید طبق ضوابط عمل شود.

شفیعی ادامه داد: مدرسین باید بدانند که جایگاه بالایی دارند ولی این را نیز باید بدانند که نه مدرسینی که داریم ایده‌آل هستند و نه کسانی که می‌خواهیم از افراد بیرونی جذب دانشگاه کنیم، چرا که آنان دید دیگری نسبت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارند و باید آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه ارتقای مدرسین در وزارت علوم در حال پیگیری است، گفت: ما باید با مسئولین مذاکره کنیم تا معیاری تعریف کنند و مدرسان بتوانند ارتقاء پیدا کنند؛ چرا که معیاری همچون مقاله ISI برای مدرسی که دانشجوی کارشناسی ارشد نداشته معیار درستی به نظر نمی‌آید؛ البته تعریف معیار برای مدرسان دانشگاه فنی و حرفه‌ای زمان‌بر است.

وی در رابطه با ادامه تحصیل مسئولین دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای گفت: من با ادامه تحصیل و ارتقاء مخالف نیستم و معتقدم که یک نیاز است. ولی کسی که استخدام شد اولویت اول او کار است. اگر قرار بر ادامه تحصیل این افراد باشد باید مطمئن شویم که آن مدرک و علم برای دانشگاه مفید است و ارضای شخصی فرد نیست.



پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی