پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          29 اردیبهشت 1393 - 19 May 2014


2 اصلاح قانونی در روش تغییر روسای دانشگاهها





با امضای اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش نویس جدید ماده 4 آیین نامه مدیریت دانشگاههای کشور در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت.

 اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تهیه یک پیش نویس برای ماده 4 آیین نامه مدیریت دانشگاهها، مواردی را برای اعمال تغییرات به رئیس جمهور پیشنهاد کرده اند. این پیش نویس در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و هم اکنون در دبیرخانه این شورا به منظور تصویب در حال بررسی است.

متن ماده 4 آیین نامه مدیریت دانشگاهها که اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهان تغییر آن هستند به چگونگی انتصاب رئیس دانشگاه یا موسسه اختصاص دارد که به آن اشاره می شود:

" ماده 4-رئیس موسسه

الف- جایگاه رئیس موسسه بالاترین مقام اجرایی موسسه می باشد که بعد از هیأت امنا دومین رکن موسسه خواهد بود و در قبال کلیه امور موسسه در حدود مقررات مصوب، مسئول و نماینده حقوقی موسسه در نزد مراجع ذیصلاح خواهد بود.

ب- نحوه انتصاب:

رئیس هر موسسه بر حسب مورد از جانب وزیر هر یک از وزارتین به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد خواهد شد که در صورت تایید شورا، وی با حکم وزیر به مدت چهار سال به انجام وظایف خود خواهد پرداخت.

نحوه انتصاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مفاد اساسنامه دانشگاه مذکور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین می شود.

تبصره1- انتخاب مجدد افرادی که با انجام تشریفات مقرر در این ماده منصوب می شوند، به صورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع می باشد. در موارد استثناء انتخاب مجدد برای دوره بعدی پس از تایید و اخذ مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی امکانپذیر می باشد.

تبصره2-وزیر هر یک از وزارتین می تواند تا تایید حکم رئیس پیشنهاد موسسه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی را حداکثر به مدت شش ماه به عنوان سرپرست موسسه منصوب نماید."

یادآوری می شود که این آیین نامه در سال 89 توسط رئیس سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاههای کشور ابلاغ شده است.

به گزارش مهر، متن پیش نویس ماده 4 که به دست رئیس جمهور رسیده به این شرح است:

" حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

نظر به تجربه ناموفق حضور سرپرستان طولانی مدت در راس دانشگاهها و لزوم حفظ پیوستگی در مدیریت موسسات آموزش عالی و با توجه به وجود مکفی اساتید معتبر علمی و دارای توانایی های مدیریتی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها پیشنهاد می شود:

در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 1389/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی تبصره دوم از ماده 4 به صورت زیر اصلاح شود.

" در فاصله اخذ تایید رئیس پیشنهادی دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. دبیر شورای عالی موظف است ظرف مدت حداکثر یک ماه، تشریفات مقرر در این ماده را به انجام رساند. در موارد ضرورت، وزیر مربوطه یکی از معاونان دانشگاه را حداکثر به مدت یک ماه به عنوان سرپرست منصوب می نماید."

خواهشمند است مراتب فوق برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور قرار گیرد."

به گزارش مهر، در همین زمینه منصور کبگانیان در گفتگوی خود با مهر دلائل نوشتن این پیش نویس را در خلاء قانونی ماده 4 آیین نامه مدیریت اعلام کرد.

وی در این باره گفته بود: " مدتی است که بیش از بیست نفر از اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت رفع این مشکل تذکر می دهند و ماده واحده ای را تهیه کرده اند و در حال نهایی شدن و ارائه برای تصویب است به عبارتی تمام این مسائل ناشی از این است که آیین نامه مدیریت دانشگاهها تبصره ذیل ماده 4 دارای یک خلاء قانونی است.

وی در این باره با ذکر توضیحاتی، اظهار داشت: خلأ موجود در قانون ناشی از آن است که هنگامی که پس از عزل یا پایان مأموریت رئیس دانشگاه، وزیر علوم فردی را به عنوان سرپرست دانشگاه منصوب می‌کند و برایش حکم رسمی صادر می کند، اکثراً همین فرد به عنوان نامزد پیشنهادی وزیر علوم برای ریاست دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود.

کبگانیان خاطرنشان کرد: حال اگر شورای عالی علی‌رغم احترامی که به نامزد پیشنهادی به عنوان یک استاد برجسته دانشگاه قائل است به دلائلی برای ریاست دانشگاه به وی رأی اعتماد ندهد با توجه به رسانه‌ای شدن حکم سرپرستی و مطرح شدن نامش در رسانه‌ها عملاً به حیثیت و اعتبار اجتماعی آن فرد خدشه وارد می‌شود.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای حل این مشکل در ماده واحده جدید پیشنهاد شده که جز در موارد اضطراری، حکم سرپرستی برای فردی صادر نشود و تا هنگام کسب رأی اعتماد برای رئیس جدید، رئیس پیشین دانشگاه به فعالیت خود ادامه دهد و به این صورت آبروی فردی در معرض خطر قرار نگیرد. البته در موارد اضطراری هم حق وزیر است که بتواند حتی برای مدتی موقت، سرپرستی برای دانشگاه منصوب کند که این موضوع هم در ماده واحده پیشنهادی، پیش‌بینی شده است. یعنی وزیر می‌تواند یکی از معاونین رئیس موجود را برای مدتی موقت به عنوان سرپرست دانشگاه منصوب کند."


پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی