پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          11 خرداد 1393 - 01 June 2014


دعوت دانشجویان تربیت مدرسی از اعضای هیات علمی برای مشارکت حداکثری در انتخاب رییس دانشگاه





 نمایندگان دانشجویان در شورای دانشگاه تربیت مدرس در دو نامه جداگانه خطاب به وزیر علوم و اعضای هیات علمی دانشگاه ضمن معرفی گزینه‌ پیشنهادی خود برای ریاست دانشگاه، همچنین از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درخواست کردند با مشارکت حداکثری وزارت علوم را در تعیین هرچه سریعتر رئیس جدید و زدودن سستی و خمودگی از فضای دانشگاه یاری کنند.
 در نامه نمایندگان دانشجویان در شورای دانشگاه تربیت مدرس خطاب به دکتر فرجی دانا وزیر علوم آمده است: "وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری در دوره حدود هفت ماهه تصدی جنابعالی، بذر امید را در دل قاطبه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های کشور زنده نموده است. پس از چندین سال که تلاش می‌شد تا رخوت و سستی بر فضای این دانشگاه حاکم گردد، حضور مدیر فرهیخته‌ای چون حضرت‌عالی در رأس وزارت‌خانه مذکور که خود ثمره حماسه سیاسی 24 خرداد بود، بار دیگر جامعه دانشگاهی کشور را امیدوار به بازگشت نشاط و پویایی و چند صدایی در فضای آموزش عالی نمود. خوشبختانه با وجود تمام هجمه‌ها و نامهربانی‌هایی که در طول ماه‌های گذشته نسبت به جنابعالی صورت گرفت و تلاش‌هایی که در جهت متوقف ساختن تغییرات و اقدامات مؤثر حضرتعالی و همکارانتان در وزارت‌خانه انجام شد، جامعه دانشگاهی شاهد ایستادگی شما در مسیر بجا و شایسته اعمال تغییرات ضروری در آموزش عالی بود.

دانشگاه تربیت مدرس به عنوان اولین دانشگاه مختص تحصیلات تکمیلی و مولود انقلاب اسلامی که از حساس‌ترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌رود اگرچه به اندازه برخی از دانشگاه‌های دیگر اسیر افراط و تندروی شدید نشده بود که اگر چنین بود اقدام عاجل حضرتعالی را در پی می‌داشت؛ لکن این دانشگاه به دلیل روند رو به سستی که دچار آن شده است، نیازمند جریان خونی تازه در رگ‌های خویش است.

حضرتعالی خود به خوبی واقف هستید که کسب جایگاه برجسته دانشگاه تربیت مدرس در بین دانشگاه‌های کشور پیش از هرچیز مدیون تلاش و زحمات دانشجویان این دانشگاه است که حتی با یک سیستم مدیریت ضعیف نیز توانستند به رشد علمی دانشگاه کمک کنند؛ چرا که دانشجویان این دانشگاه از جوانان نخبه کشور بوده که هیچ کس در هیچ مقام و جایگاهی نه می‌تواند جلوی رشد علمی آنها را بگیرد و نه آن را به خود نسبت دهد، اما آنچه مهم است میزان ارزش قائل شدن برای دانشجویان از سوی مدیریت دانشگاه است که متاسفانه هنوز از سوی اکثریت دانشجویان به هیچ وجه احساس نمی‌شود.

اقدامات اخیر حضرتعالی برای جایگزین نمودن فردی اصلح به جای مدیریت کنونی، بسیار مورد تایید دانشگاهیان است اگرچه نسبت به سازوکار انتخاب رئیس دانشگاه انتقاداتی وجود دارد ولی در کل موجب افزایش روحیه اکثریت دانشجویان شده است.

با توجه به ضرورت مشارکت دانشجوبان دانشگاه تربیت مدرس در فرآیند انتخاب گزینه جایگزین برای ریاست دانشگاه تربیت مدرس، دانشجویان این دانشگاه نیز بی تفاوت نبوده و طی چند روز اخیر اقدام به توزیع بیانیه‎های حمایتی و انتشار نامه‌های سرگشاده و بیانیه‌های مختلف در دانشگاه و رسانه‌ها در حمایت از گزینه مورد نظر خود نموده‌اند.

اینجانبان به عنوان نمایندگان دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس که بر اساس اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هر دو سال یکبار از میان دانشجویان دکتری و با رای مستقیم همه دانشجویان به شورای دانشگاه راه می‌یابند، توفیق حضور در جلسات معتمدین دانشگاه با آن وزارت‌خانه برای انتخاب رئیس دانشگاه را داشته‌ایم و شاهد بودیم که کاندیداهای معرفی شده از سوی معتمدین دانشگاه، هر شش بزرگورای که در مرحله اول انتخاب شدند و خصوصا دو نفری که در مرحله نهایی به تایید معتمدین دانشگاه رسیدند، همگی از اساتید مومن و دلسوز دانشگاه بوده که کوچکترین رغبتی برای در دست گرفتن سکان مدیریت این دانشگاه از سوی این بزرگوران احساس نمی‌شد؛ چرا که همگی به سختی مسیر پیش رو واقف بودند و سنگینی بار تکلیف را به خوبی احساس می‌نمودند. این بزرگواران با تقبل کاندید شدن در فرآیند نظر سنجی الکترونیکی، تنها به خواسته معتمدین دانشگاه ارزش نهادند.

در این راستا، درخواست‌های مکرر دانشجویان پی‌گیر و دلسوز آینده دانشگاه به دفتر نمایندگان دانشجویان در شورای دانشگاه و نیز تحرکات مثبت دانشجویان با توجه به بیانیه‌هایی که در دانشگاه توزیع شد و یا در رسانه‌ها قرار گرفت و بیانیه‌ اخیر فعالین صنفی دانشجویی در حمایت از گزینه مورد نظرشان که با گزینه‌های معرفی شده از سوی اساتید معتمد دانشگاه هم‌پوشانی داشت، نشان از همدلی و یکصدا بودن اکثریت اعضای خانواده دانشگاه تربیت مدرس دارد. ضمن ابراز خرسندی در ایجاد چنین روحیه شور و نشاطی در دانشگاه تربیت مدرس، وظیفه خود می‌دانیم که نسبت به این موضوع بی تفاوت نبوده و نظر خود را در خصوص گزینه پیشنهادی اعلام نماییم.

با در نظر گرفتن نیاز کنونی دانشگاه تربیت مدرس به تغییرات اساسی در شیوه مدیریت و سوق دادن رویکرد دانشگاه به سوی ایجاد دانشگاهی دانشجو محور، حضرتعالی خود به این مهم واقف می‌باشید که نیروی محرکه در افزایش توان رشد فنآوری دانشگاه و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان نیاز روز کشور تنها با وجود دانشجویان امیدوار و پرشور و نشاط ممکن است که متاسفانه هنوز در این دانشگاه واژه شرکت دانش بنیان برای دانشجویان مفهومی ناآشناست و تنها به عنوان یک شعار از آن استفاده می‌شود. همین امر موجب شده تا دانشگاه که خود پتانسیل آموزش کارآفرین را دارد به دانشگاهی مصرف کننده تبدیل شود.

اهمیت این دغدغه و نیاز کشور، ما را بر آن داشت تا هم پای دانشجویان دانشگاه، در کنارشاخص‌های عمومی، با دقت کافی و با بررسی چهار شاخص مهم و اساسی در بین کاندیداهای ریاست دانشگاه، گزینه منتخب خود را اعلام نماییم.

شاخص‌های مذکور به شرح ذیل است:

1- داشتن شخصیتی درخور شان و منزلت دانشگاه تربیت مدرس خصوصا رعایت ادب و احترام نسبت به دانشجویان

2- اهمیت به دغدغه‌های روز دانشجویان و داشتن دیدگاهی عادلانه به تشکل‌های دانشجویی

3- داشتن توانایی، روحیه و تخصص لازم برای ارتقاء مدیریت رشد و توسعه فنآوری دانشگاه تربیت مدرس و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان حلقه مفقوده این دانشگاه

4- تعامل خوب با دولت یازدهم برای ارتقاء هرچه بهتر دانشگاه و توانایی جذب کمک‌های مادی و معنوی درخور جایگاه دانشگاه تربیت مدرس

5- سابقه مدیریتی درخشان در دانشگاه

نتیجه این بررسی‌ها و درخواست‌های مکرر دانشجویان مبنی بر معرفی کاندیدای مد نظر خود و نیز مطالعه و بررسی شاخص‌های فعالین دانشجویی برای ریاست آینده دانشگاه، مزید بر علت شد که از بین دو کاندیدای نهایی معرفی شده از سوی اساتید معتمد دانشگاه (منتخب از بین شش کاندیدای اولیه)، ضمن احترام کامل به کلیه کاندیداهای محترم ریاست دانشگاه که هر یک نمونه‌ای از یک معلم اخلاق در دانشگاه هستند، جناب آقای دکتر برات قبادیان را برای تصدی پست ریاست دانشگاه پیشنهاد می‌کنیم. ایشان همان کسی است که می‌تواند با امید و اتکال به قدرت لایزال الهی از ظرفیت بالای دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس بهره‌ گرفته و دانشگاه تربیت مدرس را به مسیرشایسته خود هدایت کند."

دعوت دانشجویان از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس برای حضور پرشور در انتخاب رییس دانشگاه

همچنین نمایندگان دانشجویان در شورای دانشگاه تربیت مدرس در نامه ای دیگری با دعوت از تمامی اعضای هیئت علمی برای مشارکت در نظرسجی الکترونیکی وزارت علوم برای انتخاب و گزینه پیشنهادی ریاست دانشگاه تربیت مدرس درخواست کردند تا اعضای هیئت علمی با مشارکت حداکثری وزارت را در تعیین هرچه سریعتر رئیس جدید و زدودن سستی و خمودگی از فضای دانشگاه یاری کنند.

در این نامه نیز آمده است: چندین ماه است که درخواست‌های مکرری از سوی قاطبه دانشگاهیان تربیت مدرس (از اعضای هیأت علمی گرفته تا دانشجویان و کارمندان) برای جایگزینی رئیس دانشگاه تربیت مدرس و ایجاد فضای تازه، به وزارت علوم ارسال می‌شود. اکنون که با پایان یافتن حکم رئیس فعلی دانشگاه، وزارت علوم به درخواست‌های آنان پاسخ مثبت داده است و سازوکاری برای انتخاب رئیس آتی دانشگاه از طریق رجوع به آراء اعضای هیأت علمی ایجاد نموده است، نگاه‌های خسته و نفس‌های بی رمق دانشجویان و کارمندان به مشارکت حداکثری اعضای هیأت علمی است تا با انتخاب خود، وزارت را در تعیین هرچه سریع‌تر رئیس جدید و زدودن سستی و خمودگی از فضای دانشگاه یاری کنند.

اساتید گرانقدر، هر عضو دلسوزی از این دانشگاه می‌داند که ساز و کار وزارت علوم برای انتخاب رئیس دانشگاه تربیت مدرس خالی از نقد و اشکال نیست، همانطور که شیوه انتخاب رئیس دانشگاه تهران از طریق منتخبین دانشکده‌ها و شیوه انتخاب رئیس دانشگاه صنعتی شریف از طریق کمیته جستجو نیز خالی از اشکال نبوده است اما در این میان نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که هدف اصلی همه این ساز و کارهای به ظاهر متفاوت، تکریم دانشگاهیان و دمیدن روحیه دموکراسی‌خواهی، مشارکت طلبی و نقدپذیری در سیستم مدیریتی دانشگاه‌ها است. همگان می‌دانیم که تمامی این رویه‌های دموکراتیک در فاصله کوتاهی از سپری شدن فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها در دولت قبل، ایجاد شده است؛ فضایی که در آن حتی مدیران گروه‌ها به عنوان کوچکترین واحدهای مدیریتی، با دخالت مستقیم رؤسای دانشکده‌ها و با فرمان مستقیم روسای دانشگاه‌ها انتخاب می‌شدند.

بنا براین نمی‌توان انتظار داشت که در فاصله کوتاهی با پشت سر گذاردن چنین فضای امنیتی که همه ساختارهای دانشگاهی ما را تحت تأثیر قرار داده است و با وجود انتقادات تند مخالفان برای توقف تغییرات در مدیریت‌های کلان دانشگاه‌ها، وزارت علوم به یک دفعه ساختارهایی کاملا دموکراتیک و در عین حال خالی از هرگونه نقد و اشکالی پی‌ریزی نماید. قطعا برای سپری کردن دوره گذار از گفتمان افراطی‌گری، انحصارطلبی و تمرکز محوری به گفتمان اعتدال، فضای باز سیاسی، مشارکت خواهی، هم اندیشی و تمرکز زدایی، نیاز به مشارکت حداکثری همه دانشگاهیان بویژه اعضای هیأت علمی و حمایت و نقد دلسوزانه آنان از سیاست‌های وزارت دولت تدبیر و امید در مقابل فشارهای مخالفان غیر دلسوز است.

در این نامه با اشاره به ادعای ریاست دانشگاه تربیت مدرس مبنی بر ادامه دوره ریاستش تا چند ماه دیگر و تلاش او برای ابقا در پست خود و یاگزاردن شخصی منتصب به خود، جایگزینی رؤسای برخی از دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی در چندماه گذشته را اقدامی در این راستا عنوان شده است.

در ادامه نامه آمده است:‌ در چنین شرایطی که عدم مشارکت در انتخاب رئیس دانشگاه، به سود مدیریت فعلی و ادامه یافتن شرایط کنونی است، اینجانبان نمایندگان دانشجویان در شورای دانشگاه به خواست خود و درخواست جمع قابل توجهی از فعالان دانشجویی، ملتمسانه از شما سروران ارجمند درخواست داریم بدون توجه به اینکه کاندید مورد نظر شما کیست و چه معیارهایی باید داشته باشد، با مشارکت حداکثری خود در فرآیند انتخاب رئیس دانشگاه که تا امروز شنبه تمدید شده است، این فرصت پیش آمده را مغتنم شمرده و با شرکت در نظرسنجی به ایجاد تغییر و تحول در فضای بی رمق موجود کمک کنید.







پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی