پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          29 تیر 1393 - 20 July 2014



تدابیر وزارت علوم برای مقابله با اعتیاد در دانشگاه‌ها


 مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: کارنامه سلامت از سال 85 تاکنون با هدف شناسایی اولیه آسیب‌های اجتماعی و روانی در محیط دانشگاه ارائه می‌شود. همچنین از سال تحصیلی گذشته دانشجویان مقطع دکتری و شبانه هم تحت پوشش کارنامه سلامت قرار گرفته‌اند. مراکز غیرانتفاعی هم از سال 1390 به بعد موظف به ارائه کارنامه سلامت جسم و کارنامه سلامت روان هستند.

حمید یعقوبی افزود: از کارنامه سلامت در دو زمینه استفاده می‌شود. زمینه اول، فردی است. اگر تشخیص داده شود دانشجو مشکلی از جمله ناراحتی روانشناختی یا بیماری جسمی دارد به مراکز مشاوره و بهداشت ارجاع داده می‌شود و به طور فردی مورد مشاوره قرار می‌گیرد. استفاده بعدی در زمینه مدیریتی است. برای مثال بررسی شود هر دانشکده یا خوابگاه در چه زمینه‌ای مشکل دارد و مشاوره‌های مدیریتی در این زمینه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در کارنامه سلامت اختلال روان سنجیده نمی‌شود، اظهار کرد: در این زمینه غربالگری انجام می‌شود و افرادی که مشکوک به بیماری خاصی هستند در مصاحبه‌های فردی مورد بررسی تخصصی تر قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت در ادامه به برنامه این دفتر در سال جدید اشاره کرد و توضیح داد: برای سال تحصیلی جدید یک تعامل سه جانبه بین مرکز مشاوره و سلامت سازمان، اداره کل فرهنگی وزارت علوم و ستاد مبارزه با مواد مخدر شکل گرفته است تا قادر باشیم برنامه‌هایی برای پیشگیری از مصرف دخانیات در دانشگاه اجرا کنیم.

یعقوبی به آمار ارائه شده از مصرف دخانیات در میان دانشگاهیان اشاره و اظهار کرد: آمار ارائه شده در برگیرنده همه مصرف‌کنندگان، حتی کسانی که تفننی برای یک بار دخانیات مصرف کرده‌اند را شامل می‌شود.

تدابیر وزارت علوم برای مقابله با اعتیاد در دانشگاه‌ها

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید با سیاست خود را در زمینه مواجه و برخورد با مصرف مواد را بداند، افزود: در حال حاضر پژوهش‌های مقطعی در مورد مصرف انجام می‌شود. اولین پژوهش در سال 85 انجام شدو دومین پژوهش در سال 91 انجام شد و امیدواریم تا در سال آینده قادر باشیم پژوهش دیگری را انجام دهیم.

مدیرکل دفترمشاوره و سلامت با بیان اینکه برنامه دیگر این دفتر برای پیشگیری از آسیب‌های مختلف، ارائه درس مهارت زندگی است، افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم امسال در دانشگاه‌های دولتی وزارت علوم 2400 کارگاه آموزشی برگزار شود و ستاد مبارزه با مواد مخدر دو میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص داده است.

یعقوبی ادامه داد: برای این منظور دانشجویان به دو گروه دانشجویان جدید الورود و دانشجویان قدیمی وهمین‌طور دانشجویان دختر به دلیل اشتیاق این قشر به برخی از قرص‌های روانگردان به منظور کاهش وزن به یک گروه جدا تقسیم می‌شوند.

وی در مورد برنامه‌های دیگر دفتر مشاوره و سلامت گفت: انتشار نشریه‌ای تحت عنوان «پیشگیری نوین» برای اساتید و دانشجویان ، برگزاری جشنواره و دو کنگره علمی و انتشار سالی 80 هزار کتابچه برای دانشجویان از برنامه‌های قابل توجه دفتر مشاوره سازمان است.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت در پاسخ به این که این دفتر برای دانشجویان خوابگاهی چه برنامه‌ای دارد؟ توضیح داد: برنامه دفترمشاوره سازمان برای دانشجویان خوابگاهی استفاده از تجربیات دانشجویان قدیمی است. در واقع از دانشجویان سال بالایی برای دانشجویان سال پایینی کمک گرفته است.

یعقوبی در مورد اقدام دفتر مشاوره در زمینه مشاوره ازدواج توضیح داد: تاکنون اکثر فعالیت‌ها در زمینه آموزش‌های پیش از ازدواج با همکاری سازمان بهزیستی بوده که در همه دانشگاه‌ها برگزار شد و بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت. اخیرا صحبت‌هایی با وزارت ورزش و جوانان در این زمینه انجام شده است که با همکاری این مرکز دانشجویان به صورت امتدادی یعنی زمان آشنایی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره بعد از ازدواج و... مورد مشاوره قرار گیرند.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت در ادامه با تاکید بر اینکه مرکز مشاوره برای حفظ و ارتقای سلامت و روان جامعه دانشگاهی تاسیس می‌شود، افزود: در واقع مرکز مشاوره یک پناهگاه اسرار دانشجو است. وظیفه مرکز مشاوره رازداری است. مرکز مشاوره باید یک جایگاه تخصصی باشد، مهم نیست فرد چه سمتی دارد، مهم این است که مراجعه کننده است، بنابراین نحوه تعامل بسیار مهم است.

یعقوبی با تاکید بر اینکه ریشه برخی از مسائل انضباطی می تواند مشکلات روانشناختی باشد، توضیح داد: برای مثال دانشجوی افسرده انگیزه تحصیل ندارد و معمولا میزان تقلب در بین دانشجویانی که انگیزه کافی برای تحصیل ندارند بیشتر از دانشجویان علاقمند به تحصیل است؛ یا ممکن است برخی دانشجویان ویژگی‌های شخصیتی داشته باشند که زمینه‌ساز برخی از تنش‌ها، خشونت‌ها و پرخاشگری‌ها است.

مرکز مشاوره بخشی از کمیته انضباطی شود، بسیار اشتباه است

وی ادامه داد: درست است برخی از تخلفات ریشه روانی دارد اما اینکه مرکز مشاوره بخشی از کمیته انضباطی شود، بسیار اشتباه است ولی می‌توان از ظرفیت تخصصی مرکز مشاوره به عنوان یک رایزن مشورتی استفاده کرد.

مدیرکل دفتر مشاوره با بیان اینکه فلسفه وجودی مرکز مشاوره کاهش آسیب‌ها و ارتقای سلامت است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تعداد مراکز مشاوره به اندازه کافی است. در کل مجموعه آموزش عالی ایران بیش از 1000 مرکز و شعبه مرکز مشاوره در دانشگاههای دولتی، دانشگاههای غیرانتفاعی، علمی کاربردی، پیام نور، علوم پزشکی و آزاد در حال فعالیت است.

یعقوبی در پایان با اشاره به ویژگی خاص مرکز مشاوره دانشگاه‌ها گفت: ویژگی منحصر به فرد مرکز مشاوره دانشگاه‌ها مشاوره تحصیلی است و اکثر مراجعه‌کنندگان با هدف مشاوره تحصیلی مراجعه می‌کنند و مباحث ارتباطی، عاطفی، ازدواج، افسردگی و... در مراحل بعدی قرار دارد.



پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی