پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          15 امرداد 1393 - 06 August 2014


 آغاز تدوین برنامه های اجرایی سبک زندگی اسلامی از حوزه و دانشگاه

امام جمعه خوی گفت: با برداشتن سلیقه ها از آموزه های دینی می توان بسترهای ترویج سبک زندگی اسلامی مطابق با معیارهای جامعه نبوی را آماده کرد بنابراین باید تدوین برنامه های اجرایی سبک زندگی اسلامی از حوزه و دانشگاه آغاز شود

حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری  اظهار کرد: به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری در چند سخنرانی اخیر, اکنون نیز در محافل سیاسی, اجتماعی و علمی کشور موضوع سبک زندگی اسلامی مطرح می شود لذا این موضوع در جامعه اسلامی بسیار جدی است.

وی گفت: مسئله سبک زندگی موضوعی ساده و پیش پا افتاده ای نیست که هر شخصی درباره آن اظهار نظر کرده و در رسانه و مجلات در رابطه با این مسئله مصاحبه کند.

شکوری با اشاره به محوریت سبک زندگی اسلامی در جامعه گفت: سبک زندگی دارای معیارها و اصول هایی است که اینک به صورت دغدغه ای مهم برای تک تک افراد جامعه تبدیل شده است.

وی با پاسخ به این سئوال که چرا سبک زندگی اسلامی اکنون دغدغه ای برای جامعه بشری شده است بیان کرد: این موضوع در 3 مسئله مهم که دارای ضرورت هایی برای سبک زندگی اسلامی است خلاصه می شود که توقع مسلمانان و مردم ایران در کل دنیا از نظام جمهوری اسلامی ارائه مدلی از این نوع سبک زندگی از جمله مسائل مهم به شمار می رود.

شکوری تصریح کرد: چون ایران از جمله کشورهایی است که دارای نظام صد در صد اسلامی است انتظار می رود برای پیروان و حتی کسانی که از دین خارج شده اند و نمی خواهند سبک زندگی اسلامی را درک کنند وجود این نوع سبک ضروری است لذا با وجود آن خوارجیان نیز در سبک زندگی اسلامی تامل می کنند.

وی با بیان دومین مسئله سبک زندگی اسلامی افزود: پایان دادن به برداشتن سلیقه های آموزه های دینی که مشکلات بزرگی در جامعه به موجود می آورند از جمله اقداماتی است که می تواند از نفوذ و گسترش نبوغ تحولی جلوگیری کند.

امام جمعه خوی اظهار کرد: کشور غربی سعی بر این دارند که فرهنگ خود را در جوامع بشری ارائه دهد و برای مبارزه با این کار باید کشور ایران اسلامی مصلح باشد که با اصول سبک زندگی اسلامی این مبارزه و پیروزی امکان پذیر است.

شکوری با اشاره به جدا بودن سبک زندگی اسلامی از باورهای دینی گفت: ما انسان ها باید سبک زندگی اسلامی را از باورهای دینی خود بیرون کشیده و و آن را از بخشی که به اعتقادهای دینی, فروعات عملی و اخلاقی انسان مربوط می شود جدا کنیم لذا در این رابطه احادیث و روایت بسیاری وجود دارد.

وی بیان کرد: بخشی در این مسئله وجود دارد که نشأت گرفته از اصول های اعتقادی ما است و خداشناسی, پیامبر شناسی و معاد شناسی از جمله این اصول ها محسوب می شود.

شکوری تصریح کرد: بخشی مهم تر نیز وجود دارد که مربوط به فروعات عملی بشر می شود که نماز, روزه, جهاد, تولی و تبری از این قبیل هستند که هم روشمند بوده و هم نقش بزرگی در زندگی ها ایفا می کند.

وی افزود: ریشه بایدها و نبایدهای اخلاقی نیز در تعاملات خانوادگی و اجتماعی ما تاثیر داشته و راستی, درستی, عدالت و شجاعت در مقابل دروغ , تهمت, افترا, محرمات و واجبات قرار دارد که معمولاً در کتاب ها و روایات این مسئله پی در پی مطرح می شوند.

امام جمعه خوی با اشاره به محوریت سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: اگر سبک زندگی اسلامی را محور و معیار خود قرار دهیم و مدلی از آن را در اسلام بسازیم یقیناً با وحدت مردم روبه رو می شویم لذا با انجام این اقدام مسلمانان در برابر سبک زندگی اسلامی واکسینه شده و تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

شکوری با بیان این که اساس دین اسلام بحث توالد و ازدیاد جمعیت است گفت: در این رابطه احادیث و روایات بی شماری وجود دارد و توصیه های فراوانی برای بالا بردن جمعیت اسلام شده است.

وی تصریح کرد: در برهه ای از زمان در ایران به خصوص پس از پیروزی انقلاب دستورالعمل های در رابطه با کنترل جمعیت به دلیل وجود مشکلاتی در کشور صادر شد که مدت زمان آن بیش از حد به طول انجامید.

شکوری اظهار کرد: برخی ها این مسئله را تحکیم کرده و ادعا دارند که کار درستی در قدیم الایام صورت نگرفته اما این اقدام ترمزی بود که به خاطر وجود مشکلات اساسی در کشور صورت گرفت پس نباید آن برهه را محکوم کرده و ادعای اشتباه بودن آن را داشته باشیم.

امام جمعه خوی افزود: اکنون نیز نیاز به بالا بردن آمار جمعیت در کشور را داریم و اگر این کار با برنامه ریزی های دقیق صورت نگیرد ممکن است در آینده گریبان گیر شده و تهدیدات بشری زیادی به وجود آید.

وی با اشاره به راهکارهای ازدیاد جمعیت ایران گفت: خانواده هایی وجود دارند که پس از ازدواج تا چند سال از بچه دار شدن جلوگیری می کنند لذا برای از بین بردن چنین تفکراتی باید فرهنگ سازی شده و وزرات بهداشت, حوزویان و دانشگاهیان با همکاری و تعامل برنامه های لازم را انجام دهند.

شکوری تصریح کرد: وزارت بهداشت و مراکز درمانی با آموزش های لازم به خانواده های جوان و اجرای برنامه های دولت که در مجلس به تصویب می رسند می تواند جمعیت را بالا برده و آن را استقرار ده چراکه با این کار دستورات مقام معظم رهبری نیز اجرایی می شود.


پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی