پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          18 امرداد 1393 - 09 August 2014


جهاد دانشگاهی در طول انقلاب توانمندی‌های بسیاری را به اثبات رساند


رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم 17 مرداد در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته قم با گرامیداشت سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی گفت: 16 مرداد 59 یادآور سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی به فرمان امام خمینی(ره) است که این روز بر همه جهادگران عرصه سازندگی و فرهنگی ارزشمند و گرامی است.

وی افزود: 35 سال قبل هنگامی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) و حرکت مردم انقلابی و ولایت‌مدار به پیروزی رسید در ابتدی این پیروزی ایران اسلامی همچنان با توطئه‌ها و دشمنی‌های فراوانی از سوی ابرقدرت‌های جهانی مواجه بود.

وی با اشاره به برخی از توطئه‌ها و کارشکنی‌های دشمنان در انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب با توجه به وابستگی‌های اقتصادی و نظامی به ابرقدرت‌های جهانی مانند آمریکا و شوروی، با مشکلات فراوانی در مسیر انقلاب روبرو بودیم.

رئیس جهاد دانشگاهی قم گفت: کشور ایران که زمانی ژاندارم خلیج فارس و آمریکا و هم‌پیمانانش به‌شمار می‌رفت و کشور به دست نیروهای تحصیل کرده و متخصص در غرب اداره می‌شد پس از انقلاب هر روز از طرف عناصر خودفروخته شاهد رخدادهای توطئه‌گرایانه دشمن در کردستان، خوزستان، گنبد کاووس و آذربایجان بود.

فقیه‌زاده در خصوص مبارزه مردم و انقلابیون با توطئه‌های دشمن اظهار کرد: با پیروزی انقلاب هر یک از کشورها به‌دنبال سهمی برای خود بودند که در سال 58 دانشجویان با تسخیر لانه جاسوسی به گفته امام راحل انقلاب بزرگ‌تری را رقم زدند.

رئیس جهاد دانشگاهی قم ادامه داد: با شکست آمریکا در تسخیر لانه جاسوسی هیمنه قدرت آمریکا در جهان شکسته شد از این رو اتاق جنگ ها به سمت دانشگاه‌ها رفت و برخی از اساتید با تفکر آمریکایی این گونه تبلیغ می‌کردند که ایران بدون قدرت آمریکایی‌ها قدرت تولید و حضور در عرصه جهانی ندارد و نمی‌تواند در برابر آمریکائی‌ها ایستادگی کند.

وی جنگ هشت ساله علیه ایران را یکی دیگر از توطئه‌های دشمن در مبارزه با انقلاب اسلامی دانست و گفت: هنگامی که هیمنه آمریکا با تسخیر لانه جاسوسی شکسته شد و دانشجویان ما تفکر انقلابی خود را به رخ جهان کشیدند آمریکا و هم‌پیمانانش جنگی نظامی علیه ایران آغاز کردند و این جمگ نابرابر توسط بعثی‌های عراق آغاز شد.

فقیه‌زاده عنوان کرد: بسیاری از ستمگرانی که امروز در برابر جنایات اسرائیل در غزه سکوت می‌کنند و بی‌گناهان را به خاک و خون می‌کشند و امروز اجازه نمی‌دهند نامی از غزه برده شود در طول هشت سال دفاع مقدس ایران سکوت کردند و انواع موشک‌ها و هواپیماها را در اختیار عراق قرار دادند تا ریشه انقلاب اسلامی را براندازند اما موفق نشدند.

وی به نگاه ویژه امام راحل(ره) در ساماندهی دانشگاه‌ها در فضای انقلاب و با وجود توطئه‌های دشمن اشاره و اظهار کرد: امام خمینی(ره) با هوشیاری به این نکته توجه داشت که اگر می‌خواهیم انقلاب را از جهان‌خواران بی‌نیاز کنیم نیازمند وحدت عملی و واقعی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم تأکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در این نقطه از انقلاب شکل گرفت و با این دیدگاه حکیمانه امام راحل(ره) به معجزه قرن تبدیل شد.

فقیه‌زاده با اشاره به تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی توسط امام خمینی(ره) افزود: این ستاد جهت اسلامی کردن دانشگاه‌ها تشکیل و در این ستاد جهاد دانشگاهی موظف به مدیریت دانشگاه‌ها شد و امام خمینی(ره) در این باره عنوان کردند اسلامی‌‌سازی دانشگاه به منزله مستقل کردن کشور است.

وی تصریح کرد: منظور از مستقل کردن کشور حذف عناصر و اساتید و کسانی که در دانشگاه‌ها حجاب و عفاف را مورد توجه قرار می‌دادند نبود؛ چرا که نخبگان و تحصیل‌کرده‌های ایرانی به خارج از کشور می‌رفتند و پژوهشگران و محققان راه پیشرفت را در مسیر غرب می‌دانستند و فرار مغزها و نخبگان توسط دانشگاه‌ها مطرح می‌شد.

فقیه‌زاده درخصوص وظایف جهاد دانشگاهی در این عرصه نیز گفت: وظیفه جهاد دانشگاهی در این شرایط تدوین سرفصل مناسب برای تحقق دانشگاه مستقل متناسب با نیاز کشور است و کار بزرگی در نظام فرهنگی رقم خورد و جهاد در این سال‌ها وظیفه مهمی در دفاع از انقلاب بر عهده داشت.

وی بیان کرد: همزمان با راه‌اندازی دانشگاه‌ها در سال 69 شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شد و وظیفه جهاد دانشگاهی را فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقات علمی تعیین کرد و خوشبختانه با توانمندی‌های جهاد دانشگاهی دستاوردهای فراوانی را در طول انقلاب اسلامی شاهد بودیم.

رئیس جهاد دانشگاهی قم در مورد مهم‌ترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در حوزه صنعت در ابتدای انقلاب، کشورمان برای حفاری و تولید نفت نیازمند کشورهای غربی بود اما جهاد توانست با نیروهای متخصص دکل‌های حفاری نفتی را طراحی کند.

فقیه‌ زاده ادامه داد: همچنین گام بعدی در صنایع دفاعی به‌عنوان یک نیاز مهم برای ادوات نظامی در تولید فولاد بود که این صنعت در اختیار کشورهای صنعتی آمریکا، انگلیس و آلمان بود که جهاد با تلاش دانشمندان توفیق یافت آن را طراحی کرده و به تولید برساند و در اختیار وزارت دفاع قرار بدهد.

وی درخصوص دیگر توانمندی‌های جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در حوزه مخابرات و ارتباطات در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی توانست در فرستادن گیرنده‌های رادیویی و تلویزیونی کشور را بی‌نیاز کند که در این باره رادیو معارف ظرفیت مهمی برای نشر معارف اسلامی و دینی به‌شمار می‌رود و افتخار ما در این عرصه وجود فرستنده‌های پرقدرت است.

وی یادآور شد: در علم و دانش سلول‌های بنیادی نیزموفقیت‌های خوبی از سوی جهاد دانشگاهی به ثبت رسید و حتی رهبر معظم انقلاب نیز این دستاوردهای علمی از سوی جهاد دانشگاهی را مورد توجه قرار داد و ما افتخار می‌کنیم به اینکه امروز علم سلول درمانی به جای دارو و درمان راهکاری برای آسایش مردم شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی قم درباره اهمیت دانش سلول‌های بنیادی گفت: امروزه نباید صرفاً به این توجه داشت که با مرگ مغزی، اعضا به بیماران پیوند می‌خورد بلکه با پیشرفت‌های موجود می‌توان اندام‌ها را ترمیم کرد.

فقیه‌زاده گفت: در حوزه درمان ناباوری نیز جهاد دانشگاهی به‌ویژه جهاد قم خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه کرد به‌گونه‌ای که در چند سال قبل باید درمان در تهران صورت می‌گرفت در حالی که امروز واحد قم موفق شده تا با درمان ناباوری و مرکز توریست درمانی زمینه‌ای برای حضور بسیاری از مردم از کشورهای خلیج فارس تا آسیای میانه را فراهم کند.



تگ ها اخبار دانشگاه جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی قم رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم وحدت حوزه و دانشگاه انقلاب اسلامی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی