پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          29 مهر 1393 - 21 October 2014



 بررسی 16 موضوع علوم انسانی در شورای تحول


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به احکام مقام معظم رهبری گفت  بخشی از حکم جدید برمی گردد به تکمیل و اجرای سریع مصوبات قبلی، ماباید سازو کار آن را با همکاری اعضای شورا، رئیس شورا و روسای دیگر قوا  و با مشارکت بزرگان این مسیر را تسریع ببخشیم و مصوبات مان را از اینکه در برخی موارد مبتلا به توقف شود و در بخش هایی اجرا نشود خارج و تلاش کنیم مصوباتی که با اطمینان خوبی به تصویب رسیده اجرایی شود .
دکتر محمد رضا مخبر دزفولی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی در دور جدید فعالیت پرداخت.

وی با اشاره به اهم دستاورد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این سال ها، در ابتدا تشکر خود را از مقام معظم رهبری به خاطر حسن اعتماد در حکم جدید شورا ابراز داشت و افزود:  حضرت آقا در حکم جدید مسیری را که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دوره اخیر طی کرده است مورد توجه قرار داده اند و نکات و اولویت هایی را مطرح کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در 7 الی 8 سال اخیر، شورا برمبنای حکم رهبر معظم انقلاب، چند اولویت مهم را در دستور کاری خود قرارداده است که بخش هایی از آن همان گونه که در حکم جدید معلوم است به ثمر رسیده و بخش هایی در حال انجام است، بخش هایی هم ناتمام مانده و یا همان گونه که در حکم آمده به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی با بیان اینکه اولویت‌های ما در 7 الی 8 سال گذشته چند جهت گیری مهم بوده افزود: ما در زمینه علم و فناوری تحرکات خوبی بعد از پیروزی انقلاب داشتیم اگرچه با وقفه هایی در دوره‌های زمانی مواجه بودیم، اما از زمانی که رهبر معظم انقلاب بحث نهضت نرم افزاری را مطرح کردند و بعد از آن نقشه جامع علمی کشور را مطرح کردند و در حکم سال 85،86 برروی نقشه جامع علمی کشور تاکید فرمودند، سه اولویت را در آن دوره به عنوان اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص کردند .

تعیین سه اولویت اصلی شورا

به گفته دکتر مخبر تدوین نقشه جامع علمی کشور، تدوین سند تحول بنیادین سند آموزش و پرورش و  مهندسی فرهنگی سه اولویت اصلی شورا بود که توسط مقام معظم رهبری مشخص شده بود.

وی افزود:  البته در کنار این موارد، موارد دیگری هم در احکام قبلی رهبر انقلاب بود که در کنار این سه کار مهم، مورد توجه قرار گرفت .

مشارکت 3 هزار استاد حوزه و دانشگاه در تدوین سند نقشه جامع علمی

وی یادآورشد: در چند سال اخیر توفیق یافتیم نقشه جامع علمی کشور را نه تنها در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسانیم، بلکه توانستیم قبل از آن به عنوان سند و میثاق مورد اتفاق جریان نخبگانی کشور در معرض اظهار نظر نخبگان قراردهیم در تدوین سند نقشه جامع علمی کشور حدود 3 هزار استاد دانشگاه و حوزه مشارکت داشتند این عقبه با ارزش برای این کار بود.

نقشه جامع علمی دستور کار اصلی یک سال شورا

وی ادامه داد: این سند در مرحله بعد به صحن شورا آمد و 18 جلسه شورا، به تصویب مواد این سند اختصاص یافت. یعنی در طول یکسال کار صحن شورا، فقط موضوع نقشه جامع علمی بود که سال 90 مسیر اجرایی شدن را طی کرد.

مخبر افزود: خوشبختانه در تدوین اسناد دیگر مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه مهندسی فرهنگی سازوکاری را تدارک دیدیم که به روز رسانی، نظارت، رصد و همین طور ضمانت بخشی به اجرایی شدن این اسناد را نیز در درون آن ایجاد کردیم .

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال در نقشه جامع علمی کشور، ستاد راهبری اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور با ترکیب جامع، متشکل از مسئولان علم و فناوری، نمایندگان مجلس، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه ها و بخش های تخصصی که مرتب با مساله علم و فناوری تشکیل شد و علاوه بر موارد مذکور بخش های علمی غیردولتی در تدوین اسناد ذیل نقشه با شورا همکاری داشتند.

آخرین وضعیت نقشه جامع علمی کشور

وی افزود: 50 جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور تشکیل شد و یک هماهنگی و هم افزایی بین همه دست اندرکاران عرصه علم فناوری ایجاد شد و این یکی از دستاوردهای مهم این 10 سال بود و در حکم جدید مقام معظم رهبری به آن اشاره شده و به نظرم حتی مقام معظم رهبری به این سند را به عنوان الگو اعلام کردند که سند تدوین و ابلاغ شد و در مرحله اجرایی شدن قرار دارد برای اجرایی شدن نیز هماهنگی و سازو کار خوبی تدارک دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار تدوین نقشه جامع علمی کشور، تدوین سند تحول بنیادین نظام آموزش و پروش مورد توجه بوده که حتی شنیده ام رهبر معظم انقلاب در سخنرانی فرموده اند که این جز آرزوهای ما بود که تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همه دولت های قبل دراین خصوص تلاش کردند اما جای خالی داشتن یک سند مشترک برمبنای نگاه میان مدت و بلند مدت برمبنای آموزه های درونی و اسلامی و ارزشی و ملی احساس می شد. با مشارکت دست اندرکاران تعلیم و تربیت، طرح های تحقیقاتی مختلفی با کمک آموزش و پرورش قبل از تدوین سند کار شد تا منجر به تدوین سند تحول بنیادین اموزش و پرورش شد و اکنون درحال اجرا است.

تصویب سند مهندسی فرهنگی

وی ادامه داد: سومین مساله تدوین نقشه مهندسی فرهنگی بود که نسبت به بقیه سخت و پیچیده تر بود و زمان طولانی تری از ما را به خود اختصاص داد و عناصر گوناگونی هم که دراین سند مشارکت داشتند تا به یک گفتمان و یک نگاه مشترک دست یابند وقت زیادی از ما گرفتند اما امروز به نقطه ای رسیده ایم که سند تصویب شده است.

سازماندهی نخبگان و توسعه فرهنگ قرآنی

مخبر افزود: در کنار این مسایل  طی 8 سال گذشته، در حوزه قرآنی فعالیت خوبی شده و سند و میثاق ملی توسعه فرهنگ قرآنی در شورا تصویب شده است. درحوزه نخبگان، سازماندهی امر نخبگان با سند نخبگان شکل گرفته و امروز شما تحولاتی را که در بنیاد ملی نخبگان می بیند به دلیل مقید بودن به اجرا شدن این سند نخبگان است.

جذب اساتید جوان دانشمند از طریق فراخوان جذب

وی ادامه داد:  در زمینه مسایل دانشگاهی بخش قابل توجهی اعضای هیات علمی جدید از طریق فراخوان جذب دانشگاه ها شده اند و این یک جریان علمی بود که موجب افزودن دانشمندان جوان و با استعداد ما به دانشگاه‌ها شد که این کار از دوره های قبل بوده است.

مخبر در کنار این مساله به بنیاد ملی بازی رایانه ای و موضوع اسباب بازی نوشت افزار اشاره کرد که سند آن در شورای عالی بوده وسیاست های آن درحال تصویب است .

چالش جدی جمعیت 

وی ادامه داد: موضوع جمیعت موضوعی است که امروز همه در دولت و هم در مجلس بر روی آن وفاق مشترک دارند که جمعیت جزو چالش جدی ما است و باید در این زمینه سیاست های خود را بازنگری کرده به سمت افزایش جمیعت براساس یک برنامه معین حرکت کنیم.

تسریع در اجرای مصوبات قبلی شورا

مخبر در پاسخ به این سوال که برنامه اصلی شورا برای مواردی که مقام معظم رهبری تبیین کردند چیست و چه راهی در پیش رو دارید تا این موارد محقق شود،گفت: یک بخشی از حکم جدید برمی گردد به تکمیل و اجرای سریع مصوبات قبلی، ما باید سازو کار آن را با همکاری اعضای شورا، رئیس شورا که رئیس جمهور است و روسای دیگر قوا که رئیس مجلس و روئس قوه قضایئه هستند و با کمک مشارکت بزرگان این مسیر را تسریع ببخشیم و مصوبات مان را از اینکه در برخی موارد مبتلا به توقف شود و در بخش هایی اجرا نشود خارج و تلاش کنیم مصوباتی که با اطمینان خوبی به تصویب رسیده اجرایی شوند. این اولین مطالبه رهبری است که تحقق و اجرای سریع مصوبات شورا را از ما خواسته‌اند برای این بخش تدارک دیده و کارهایی کرده ایم و درجلسات شورا پیشنهادها را مطرح می کنیم و براساس مشورتی که از جلسه شورا دریافت می کنیم مشخص می کنیم که چطور این مسیر را می توانیم به نتیجه برسانیم.

شورا باید مرجع دلسوزان باشد

وی افزود: اما مقام معظم رهبری در بخش های دیگر ضمن تاکید بر موارد قبلی، اولویت های جدیدی را مطرح فرموده اند. یکی از این موارد این است که شورا باید مرجع دلسوزان انقلاب پناهگاه عناصر انقلابی و متدین و کسانی باشد که کار و تلاش انقلابی دارند و برای ترویج افکار انقلاب اسلامی و فرهنگ دینی و ارزشی و ملی ما حرکت می کنند این مسئله نیاز به باز مهندسی و بازنگری دارد.

مخبر ادامه داد: از طرفی هم باید قبول کنیم یک جریان وسیع که حضرت آقا از لفظ عنود درمورد آن استفاده کردند، یعنی بسیار معاند با انقلاب معارضه نرم می کنند. این معارضه یک معارضه فرهنگی است. وقتی در مقابل ما یک جبهه متشکل از افراد معارض قرار دارد و دشمن ما نیز هست و نمی خواهد انقلاب وجود داشته باشد، باید این جبهه از طرف ما نیز شکل گیرد. 

نقش تسهیل گری شورا

وی افزود: البته این مساله به برنامه احتیاج دارد و باید همه ظرفیت‌ها کنار هم قرارگیرد تا برای آرمان مشترک همفکری کنند، که این امر جزء برنامه ما است و برای آن درحال برنامه ریزی هستیم بعد از آن نیز باید جوشش های انقلابی نظام مند شوند. مقررات دست و پاگیری که مانع آنها می شود باید توسط شورا برداشته شود و شورا نقش تسهیل گیر داشته باشد ما باید این کار را انجام دهیم واگر انجام ندهیم به وظیفه خود عمل نکرده ایم .

کاستی شورا در سه حوزه کاری

وی تاکید کرد : البته در مهندسی فرهنگی، تحول نظام آموزش و پرورش و موضوع تحول علوم انسانی کاستی هایی داریم.

ایجاد بیش از 200 بازی ملی رایانه ای توسط متخصصان داخلی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به مدیرت راهبردی برای برطرف کردن چالش های فرهنگی گفت : درموضوع چالش‌های فرهنگی، زمانی خیلی کلی موضوع را پیگیری می کنیم و زمانی موردی پیگیری می کنیم. به عنوان مثال یک جریان بزرگ و پیچده فرهنگی معارض به صورت بازی‌های رایانه ای رخنه کرد که مقام معظم رهبری زودتر از بقیه از  شورا خواستند که رسیدگی به این موضوع را در دستور کاری خود قرار دهند که بازی رایانه ای در شورا مطرح شد و به عنوان یک آسیب و معضل کار کارشناسی برروی آن انجام شد که منجر به شکل گیری بنیاد ملی بازی رایانه ای شد و امروز شرکت های گوناگون تولید بازی‌های رایانه ای در کشور داریم. بیش از 200 بازی ملی و داخلی توسط جوانان متخصص و متعهد و انقلابی داخل کشور ایجادشده و برخی از بازی های ما چهره جهانی پیدا کرده اند.

وی افزود: حتی ما بازی‌های برخط که فناوری آن مختص  5 الی6 کشور است را در دست داریم و برخط کشور ما مشتری خود را پیدا کرده است و باید از آنها حمایت شود .

وی در مورد مدیریت چالش جمیعتی گفت: اولین بار شورا به این بحث ورود پیدا کرد و 3 سال کار مطالعاتی تخصصی انجام داد و منجر به جهت گیری شورا شد و مقام معظم رهبری آن را تایید کردند و اکنون در مسیر تایید مجلس قرار دارد .

تشکیل ستاد مهندسی فرهنگی

مخبر در خصوص اینکه چرا سند مهندسی فرهنگی تصویب شده ولی ابلاغ نمی شود، افزود: سند مهندسی فرهنگی در دولت قبل تصویب شده بود بعد که دولت جدید مشغول کار شد، رئیس جمهور پیشنهاد داد که اگر ممکن است پیشنهادهای جدید، یا اصلاحات و تکمله هایی برای مهندسی فرهنگی داشته باشیم. این پیشنهاد درصحن شورا مطرح شد و شورا قبول کرد این تکمله ها و اصلاحات و نکاتی که مد نظر رئیس جمهور بود مورد توجه قرار گیرد که قرار شد ستاد مهندسی فرهنگی شکل گیرد که ترکیب اعضاء، ماموریت ها و  وظایف به تصویب رسید و به زودی ابلاغ می شود و به محض ابلاغ، جلسات ستاد مهندسی فرهنگی برای اجرایی کردن ایجاد می شود .

عمل به سندمهندسی فرهنگی ایجاد جهش در حرکت فرهنگی کشور

وی ادامه داد: با توجه به این مساله که قرار شده است زمانی که رئیس جمهور فرصت ندارند در جلسات ستاد مهندسی فرهنگی شرکت کنند جلسات به ریاست معاون اول رئیس جمهور شکل گیرد، قرار شد معاون اول پیگیری لازم را صورت دهد تا هرچه سریع تر جلسات شکل گیرد و اگر جلسات ستاد  شکل گیرد بدانید که درعرصه موسیقی،معماری، تائتر و در عرصه های گوناگون فرهنگی اولا اسنادی که آماده شده به تصویب رسیده و به سمت اجرایی شدن حرکت می کنند و از موازی کاری و غفلت‌ها عبور خواهیم کرد. یکی از مسیرهای که جهش در حرکت فرهنگی کشور ایجاد می کند عمل به سند مهندسی فرهنگی است که امیدواریم اجرایی شود .

بررسی 16 موضوع علوم انسانی در شورای تحول

وی درباره تحول در نظام آموزشی به ویژه علوم انسانی نیز گفت: علوم انسانی یک مسئول مشخص دارد براساس مصوبه شورا یک شورایی به نام شورای تحول علوم انسانی به مسئولیت دکتر حداد عادل مسولیت تشکیل داده و اعضای این شورا دانشمندان دانشگاهی و حوزوی عرصه علوم انسانی هستند. ترکیب تلفیقی اساتید حوزه دانشگاه 16موضوع علوم انسانی را به کارگروه هایی تبدل کرده و در مورد آن کار می کنند که ترکیب اعضای این کارگروه‌ها همان متخصصان هرکدام از این رشته ها هستند.

وی افزود: این کارگروه ها دراین کارگروه ها سه برش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را مشخص کرده اند و در برش کوتاه مدت سرفصل هایی که باید اصلاح شود و کمک کند به جهت گیری بومی کردن علوم انسانی و اسلامی شدن علوم انسان تدوین می شود.

تدوین متون دانشگاهی

وی دلیل ایجاد تاخیر در بازنگری علوم انسانی را ظرفیت های محدود عدم تدوین متن قوی و موارد دیگر مطرح کرد که یکی از این مسایل بلند مدت در دستور کاری شورای تحول علوم انسانی تدوین متون کتاب دانشگاهی است.

استفاده شورای تحول از همه ظرفیت ها

مخبر افزود: در حوزه های دیگه اینقدر گرفتار نیستم ضمن اینکه اعضای شورای تحول سعی می کنند از همه ظرفیت ها استفاده کنند البته برخی گله مند هستند، ما باید کمک کنیم و از مسولان بخش بخواهیم که سرعت را بالا ببرند و البته دقت کنند و بتوانند هم از تجارب مثبت بشری استفاده کنند و هم منطبق با آموزه های اسلامی دینی و ارزشی بازنگری کنند.

نظام نوآوری عرصه فرهنگ

وی درباره نظام ملی نو آوری نیز افزود:  نظام ملی نو آوری جزیی از نقشه جامع علمی کشور است  و نقشه بدون نظام ملی نو آوری ناقص است و همکارن بخش ستاد راهبری نقشه جامع اکنون درحال تدوین نظام ملی نو آوری منبعث از نقشه جامع هستند. شاید بسیاری از کشورها عقب ماندگی خود را با نظام نوآوری پوشش داده اند و ما فکر می کنیم ناگزیر از طراحی آن هستیم و البته در نظام نوآوری عرصه فرهنگ نیز کار می کنیم که خود یک خلاقیت است.





تگ ها شورای تحول دانشگاهی دانشجویی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی