پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          01 آبان 1393 - 23 October 2014



نیاز 750 ساختمان مراکز آموزش عالی به مقاوم سازی


مدیر کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم بر افزایش توانمندی دانشگاه ها درخصوص مقاوم سازی ساختمان دانشگاه ها تأکید کرد.
دکتر مهرالله رخشانی مهر در سومین کارگاه تخصصی آشنایی با روال های مقاوم سازی ساختمان های دانشگاه های کشور که در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله برگزار شد ، گفت: ایران از لحاظ لرزه خیزی در منطقه فعال جهان قرار دارد و در سال های اخیر به طور متوسط هر 5 سال یک زمین لرزه با صدمات جانی و مالی بسیار بالا در نقطه ای از کشور رخ داده است و در حال حاضر ایران در صدر کشورهایی است که وقوع زلزله در آن با تلفات جانی بالا همراه است.

وی درخصوص امکان کاهش خسارت های ناشی از زلزله اظهار داشت: با افزایش سطح اطلاعات در رابطه با لرزه خیزی کشور، آموزش همگانی، شناسایی و مطالعه دقیق وضعیت آسیب پذیری ساختمان ها و مقاوم سازی صحیح و اصولی آن می توان تا حد مطلوب تلفات و خسارت های ناشی از زلزله را کاهش داد.

مدیر کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم تصریح کرد: پس از آغاز برنامه سوم توسعه، دولت برای کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله، تدوین ضوابط، آئین نامه ها، دستورالعمل ها و معیارهای فنی با محوریت سازمان مدیریت و برنامه زیزی و وزارت مسکن را برنامه ریزی کرد. تدوین و بازنگری آئین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله (استاندارد2800) و تهیه دستورالعمل به سازی لرزه ای ساختمان های موجود از مهم ترین دستاوردها در این زمینه است.

رخشانی مهر گفت: در برنامه چهارم توسعه دولت مکلف شد، بازسازی و نوسازی بافت های قدیمی شهرها و روستاها و مقاوم سازی ابنیه موجود در مقابل زلزله را با استفاده از منابع داخلی و خارجی مذکور در بند (ب) ماده 13 این قانون آغاز و ترتیباتی اتخاذ کند تا حداکثر ظرف ده سال عملیات اجرایی مربوط به این امر در کل کشور خاتمه یابد.

مدیر کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم خاطر نشان کرد: باید اهمیت مقاوم سازی ساختمان را با فرهنگ سازی در لیست اولویت های کاری مسئولان و ضوابط ساخت و ساز قرار گیرد.

وی به نقش فرهنگ سازی که وزارت علوم می تواند برعهده گیرد اشاره کرد و افزود: یکی از کارهایی که وزارت علوم می تواند در دستور کار خود قرار دهد مقاوم سازی ساختمان های خود وزارتخانه و دانشگاه هاست. بنابراین یکی از روش هایی که برای فرهنگ سازی مباحث مربوط به مقاوم سازی برای وزارت علوم ایجاب می کند این است که نسبت به مقاوم سازی ساختمان های خود اقدام کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یکی از مهم ترین سازمان های هر جامعه به شمار می آیند افزود: موقعیت استراتژیک آنها در مقابله با بحران و حوادث و نقش اساسی آنها در افزایش سطح آگاهی مردم حساسیت موضوع را بیشتر کرده است و از طرفی اکثر ساختمان های دانشگاه های کشور در برابر زلزله آسیب پذیر هستند که این امر نیاز به مقاوم سازی را بیش از پیش مطرح می کند.

مدیر کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم تصریح کرد: در برنامه سوم توسعه برای انجام مطالعات ساختمان های دانشگاه ها برای اجرای طرح مقاوم سازی مبلغ 270میلیون تومان (به 9 دانشگاه) اعتبار اختصاص یافت و در برنامه چهارم توسعه 5.5 میلیارد تومان اختصاص یافت که بین 40 دانشگاه توزیع شد و در برنامه پنجم نیز تاکنون 10 میلیارد تومان اختصاص یافت که به 10 دانشگاه داده شده که 6 پروژه آن به اتمام رسیده است.

وی یکی از اهداف اداره کل نظارت بر طرح های عمرانی را افزایش توانمندی دانشگاه ها در رابطه با موضوع مقاوم سازی دانست و افزود: به منظور هدایت مناسب و نظارت دقیق بر مطالعات پروژه ها از پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله کمک گرفته شده و سعی در به سرانجام رساندن پروژه های موجود و جلوگیری از تعریف پروژه های جدید بوده است که این موضوع نشان دهنده تلاش این اداره کل در نظارت و راهبری مؤثر پروژه هاست.

رخشانی مهر با اشاره به اینکه از مجموعه 265 مرکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، 60 مرکز با کارگروه مقاوم سازی در ارتباط هستند گفت: برای حدود 750 ساختمان از این مراکز درخواست مقاوم سازی داریم که زیربنای آنها در حدود 2.8 میلیون مترمربع است که اگر یک سوم هزینه نو سازی (متری 12 میلیون ریال) را برای مقاوم سازی مناسب فرض کنیم لذا برای اتمام مقاوم سازی فوق نیاز به 336 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا به سرانجام برسد و با این تخصیص بودجه 117 میلیارد ریال در 10 سال می توان نتیجه گرفت و در صورت ثابت فرض کردن تمام پارامترهای متغیر حدود 240 سال زمان خواهد برد.




تگ ها دانشگاه وزارت علوم دانشجویی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی