بررسي علل تقلب در امتحانات دانشگاهي
معاون آموزش پزشکي عمومي دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به ميزان کم تقلب در ميان دانشجويان، استاندارد نبودن سؤالات، نحوه آزمونها و كم كاري دانشجويان را از محرکهاي اصلي تقلب عنوان كرد.
دکتر حميد عمادي در گفتوگو با ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران با اشاره به استاندارد نبودن سوالات امتحاني، اظهاركرد: در مقطع علوم پايه حجم دروسي كه به دانشجويان ارائه ميشود بسيار سنگين است، به طور مثال حجم مطلب يك درس 2 واحدي به اندازه يك درس 4 واحدي و يا 6 واحدي است ولي اين درس تحت عنوان 2 واحد ارائه ميشود و اساتيد هم سختگيري ميكنند.
وي افزود: مسئله ديگر اين است كه دانشجويان ارتباط امتحانات و موضوعات تدريس شده در مقطع علوم پايه را با رشته پزشكي ضعيف ميدانند و اين ضعف پايهاي است، به عنوان مثال دانشجويان معتقدند بيوشيمي ربطي به پزشكي ندارد و با اين تفكر كه ضرورتي براي يادگيري اين درس وجود ندارد تقلب ميكنند.
عمادي با بيان اينکه وقتي حجم مطلب زياد باشد و امتحان سخت و پيچيده باشد، امكان تقلب بيشتر ميشود، تصريح كرد: شكل برگزاري امتحانات به صورت چهار گزينهاي يكي از اشكالات موجود است چرا كه آزموني كه بر اساس سؤالات چهارگزينهاي است موثر نيست و بهتر است كه در كنار اين شكل از سؤالات، سؤالات ديگري به صورت تشريحي و حتي شفاهي مطرح شود.
وي با اشاره به مشکلات امتحانات چهارگزينهاي، گفت: با توجه به تعداد زياد دانشجويان، گستردگي حجم امتحانات و مشكل تصحيح برگههاي امتحاني توسط اساتيد، امتحانات به صورت چهار گزينهاي برگزار ميشود و در نوع سؤالات چهارگزينهاي كم كم اساتيد در سالهاي متمادي به سمت تكرار سؤالها در اشكال مختلف ميروند به طوري كه موضوعات مورد سؤال كاملا مشخص ميشود، هر چند اين مسائل جز بخشهاي نامطلوب امتحان است اما هيچ دليلي عمل تقلب را توجيه نميكند.