پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          16 تیر 1394 - 07 July 2015


  نظرسنجی از روسای دانشگاه‌ها در مورد اقدامات مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی


نشست روسای دانشگاه‌ها پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

در این نشست بخش تحقیقات روابط عمومی سوال‌های طرح شده از سوی مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی را در اختیار روسای دانشگاه‌ها قرار داد. از حدود 110 دانشگاه و مرکز آموزش عالی 57 نفر به پرسش‌نامه پاسخ دادند که داده‌های آن در سه بخش «شاخص‌ها»، «اقدامات» و «پاسخ به سوالات باز» ارائه می‌شود. گفتنی است این پرسش‌نامه فاقد نام بوده به همین دلیل امکان مقایسه نتایج بین دانشگاه‌های کوچک و بزرگ وجود ندارد و نتایج کلی است.


در مورد پاسخ به سوال‌ اول که از روسای دانشگاه‌ها خواسته شده بود که دیدگاه خود را در مورد اهمیت نسبت دانشجویان خارجی به داخلی اعلام کنند، 10.7 درصد اهمیت این مساله را بسیار کم و کم ارزیابی کرده بودند و 28.6 درصد هم اهمیت این امر را متوسط ارزیابی کرده بودند، اما 60.8 درصد پاسخگویان توجه به نسبت دانشجویان خارجی به داخلی را بسیار زیاد و زیاد دیده بودند. یک نفر هم به این سوال پاسخ نداده است.


در مورد سوال دوم که اهمیت نسبت استادان خارجی به داخلی را مورد سنجش قرار می‌داد، نتایج به این ترتیب بود که حدود 22 درصد پاسخگویان اهمیت این شاخص را کم و بسیار کم و 37 درصد اهمیت را متوسط ارزیابی کرده‌اند ولی حدود 41 درصد پاسخگویان این نسبت را مهم و بسیار مهم ارزیابی کرده‌اند.


اهمیت میزان و تعداد دریافت گرنت‌های بین‌المللی، محور دیگر سوال‌هایی بود که از روسای دانشگاه‌ها پرسیده شد. نتایج نشان می‌دهد که 9 درصد پاسخگویان اهمیتی کم و بسیار کم و حدود 18 درصد هم اهمیتی متوسط برای گرنت‌های بین‌المللی قائل بوده‌اند. 73 درصد پاسخگویان اهمیت این مورد را بسیار زیاد و زیاد ارزیابی کرده‌اند.


دیدگاه روسای دانشگاه‌ها در مورد اهمیت پروژه‌های مشترک بین استادان داخلی و خارجی مورد سنجش قرار گرفت، حدود 9 درصد اهمیت پروژه‌ها را کم و بسیار کم، 14.5 درصد آنها اهمیت این مساله را متوسط و 76.5 درصد هم پروژه‌های مشترک را مهم و بسیار مهم ارزیابی کرده‌اند.


در خصوص اهمیت برگزاری سمینارهای بین‌المللی حدود 10.6 درصد روسای دانشگاه‌ها به این مساله اهمیت چندانی نمی‌دهند و 17.5 درصد آنها اهمیت این محور را متوسط ارزیابی می‌کنند و حدود 71.9 درصد پاسخگویان برای این مساله اهمیت زیاد و خیلی زیاد در نظر گرفته‌اند.


سوال بعدی نظرات روسای دانشگاه‌ها را در مورد لزوم وجود سامانه اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به زبان‌های بین‌المللی جویا شده بود، 7.2 درصد اهمیت وجود این سامانه را کم و بسیار کم و 14.3 درصد اهمیت آن را متوسط ذکر کرده‌اند اما 78.5 درصد پاسخگویان اهمیت اطلاع‌رسانی از طریق این سامانه را زیاد و بسیار زیاد ارزیابی کرده‌اند که نشان از شناخت روسای دانشگاه‌ها از اهمیت اطلاع‌رسانی دارد.


از نظر اهمیت قرار گرفتن در بین 200 دانشگاه برتر هم 5.6 درصد روسای دانشگاه‌ها گفته‌اند که کم و بسیار کم برای این شاخص ارزش قائل هستند؛ حدود 9 درصد هم اهمیت این شاخص را متوسط دیده‌اند ولی 85.2 درصد روسایی که پاسخ داده‌اند اهمیت قرار گرفتن در بین 200 دانشگاه برتر را زیاد و بسیار زیاد در نظر داشته‌اند.


از نظر اهمیت قرار گرفتن در بین 100 دانشگاه برتر آسیا هم نظرات تقریبا مشابه قبلی است و حدود 85 درصد دانشگاه‌ها، این مساله را مهم و بسیار مهم ارزیابی کرده‌اند.


در مورد اهمیت تعداد مقالات ایندکس شده مشترک بین دانشگاه‌های خارج و داخل نتایج نشان می‌دهد که 5.6 درصد (سه نفر) اهمیت را کم و بسیار کم، 29.6 درصد اهمیت را متوسط و 64.8 درصد اهمیت آن را زیاد و بسیار ارزیابی کرده‌اند.


در مورد اهمیت چاپ کتاب در سطح بین‌المللی توسط استادان دانشگاه، نتایج نشان می‌دهد که 76.4 درصد روسای دانشگاه، آن را شاخص بسیار مهم و مهم می‌دانند در حالیکه حدود هفت درصد آن را چندان مهم ارزیابی نکرده‌اند. 16.4 درصد پاسخگویان هم در حد متوسط به این شاخص نگاه کرده‌اند.


اولین اقدام مورد سنجش، اهمیت تفویض اختیار به دانشگاه‌ها در مورد جذب دانشجوی غیرایرانی بود. نتایج نشان داد که 5.3 درصد روسای دانشگاه‌ها با این تفویض اختیار خیلی موافق نیستند. 5.3 هم نظر خاصی ندارند ولی 89.4 درصد پاسخگویان کاملا با این امر موافق بوده و اهمیت آن را زیاد و بسیار زیاد دیده‌اند.


در مورد اهمیت فراهم آوردن امکانات زیرساختی در دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو، 81.8 درصد روسای دانشگاه‌ها اهمیت این شاخص را زیاد و بسیار زیاد دیده‌اند، حدود 13 درصد هم نظر به متوسط بودن اهمیت این شاخص داشته‌اند.


اهمیت تدریس همزمان زبان انگلسیی و فراگیری زبان فارسی متغیر دیگری بود که روسای دانشگاه‌ها در آن مورد سنجش قرار گرفتند؛ مانند سایر متغیرها سه نفر از روسای دانشگاه‌ها، اهمیت این شاخص را کمک و بسیار کم و 14 درصد هم آن را متوسط ارزیابی کرده‌اند در حالیکه 80.7 درصد پاسخگویان این مساله را بسیار مهم و مهم دیده‌اند.


در مورد اهمیت ارائه امتیاز بیشتر به پژوهش‌های دو و چندجانبه بین‌المللی 82.5 درصد پاسخگویان اهمیت این مساله را بسیار زیاد و زیاد دانسته‌اند و کمتر از 15 درصد آنها اهمیت این محور را متوسط در نظر گرفته‌اند.


اهمیت ارائه امتیاز بیشتر برای تدریس در دانشگاه‌های خارج از کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت. حدود 56 درصد پاسخگویان اهمیت آن را زیاد و بسیار زیاد در نظر گرفته‌اند که از سایر متغیرها کمتر است. 33.3 درصد متوسط و 10.5 درصد اهمیت این متغیر را کم در نظر گرفته‌اند.


روسای دانشگاه‌ها در مورد پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت افزایش امتیاز مقالات مشترک 68.5 درصد آنها چنین اظهارنظر کرده‌اند که این مساله بسیار مهم است. 25.9 درصد اهمیت آن را متوسط و 5.6 درصد هم اهمیت آن را کم ارزیابی کرده‌اند.


اهمیت ایجاد شعب دانشگاهی در کشورهای خارجی مورد پرسش از روسای دانشگاه‌ها قرار گرفت. 60.7 درصد آنها با این امر موافق و بسیار موافق بودند. 30.4 آنها نظر خاصی نداشتند و 9 درصد هم با این امر مخالفت کرده‌اند.


اهمیت واگذاری جذب دانشجوی خارجی به موسسات بخش خصوصی متغیری بود که نتایج آن با نتایج متغیرهای دیگر متفاوت بود و جهت مخالفت و موافقت تغییر کرده، 44.4 درصد روسای دانشگاه‌ها با این واگذاری مخالف، 27.8 درصد بی‌نظر و 27.8 درصد هم موافق با این امر بوده‌اند.


تگ ها نظرسنجی از روسای دانشگاه‌ها در مورد اقدامات مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی علمی و کاربردی دانشگاهی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی