پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          13 تیر 1397 - 04 July 2018


وزیر علوم از طرح جدید وزارت علوم برای گذراندن سربازی دانشجویان دکتری در صنعت خبر داد و گفت: برای حل مسایل کشور بر خلاف روال معمول خودمان رأسا وارد عمل می شویم.

به گزارش پرتال دانشگاهی خبرگزاری مهر- گروه حوزه و دانشگاه؛ زهرا سیفی و ندا نظری: «منصور غلامی» در هفته جاری در خبرگزاری مهر حضور یافت و ضمن بازدید از بخش های مختلف به سئوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.

وزیر علوم در این مصاحبه به مهمترین موضوعاتی که این روزها وزارت علوم با آن درگیر است و برای آنها برنامه دارد پرداخت.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در راستای فرمایشات رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه، ساماندهی آموزش عالی در راستای طرح آمایش آموزش عالی، آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی، بورسیه های بلاتکلیف، طرح سربازی دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری در صنعت، تقویت فنی و حرفه ای ها و برخی از مسایل روز آموزش عالی توضیحاتی ارائه داد.

مشروح گفتگوی مهر با «منصور غلامی» را می توانید در زیر بخوانید:

*آقای وزیر یکی از مهمترین مباحث مطرح این روزها دیدار اخیر مقام معظم رهبری با اساتید دانشگاه‌ها بود در این دیدار مسائل بسیار مهمی مطرح شد که فقط محدود به دانشگاه‌ها نبود بلکه به کل کشور مربوط می شد، اما شاید بار عمده تحقق این مطالبات به عهده وزارت علوم و دانشگاه ها باشد. شما این جلسه را چگونه ارزیابی می کنید.

نشست اساتید و دانشگاهیان با مقام معظم رهبری، جزء نشست هایی است که خوشبختانه سالیانه برگزارمی شود. این جلسه فرصت مغتنمی است تا به صورت ویژه هم اساتید مطالبی را خدمت مقام معظم رهبری ارائه دهند و هم از نقطه نظرات ایشان در آن زمان خاص، با آن فضا و مخاطبان خاص مطلع شوند.

امسال ارزیابی های کلی از این نشست خوب بود. ایشان از جامعه دانشگاهی و مجموعه علمی کشور، رضایت نسبی داشتند. از بیانات ایشان نیز مستقیما می شد این را استنباط کرد. اما تأکید شد که آموزش عالی کشور در این شرایط زمانی، هم در امکانات و هم در مجموعه های در اختیار خود نیاز به یک بازنگری و بازچینش دارد.

*به طور مشخص یکی از مهمترین مطالبات رهبری در این دیدار حل مشکلات کشور به دست دانشگاهیان بود. درست است که در این زمینه همیشه باید یک ارتباط دو سویه بین دانشگاهیان و مسئولان باشد و همانطور که رهبری نیز تأکید داشتند مسئولان باید به سراغ دانشگاه بروند و از دانشگاهیان برای حل مسائل مشاوره و کمک بگیرند، اما آیا وزارت علوم نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده یا برنامه ای برای تسریع آن دارد؟

بحث تربیت نیروی انسانی یکی از مباحثی بوده که وزارت علوم در شروع کار حوزه‌های آموزش عالی در دانشگاه‌ها، به عنوان ماموریت اصلی به آن توجه داشته و به خوبی رشد کرده است. جمعیت فارغ التحصیلان کارشناسی که در بدنه مجموعه های اجرایی کار می کنند،  نشان می دهد که آن وظیفه به خوبی انجام شده است. حال شاید بعضا به دلیل تعداد بیشتر فارغ التحصیلان نسبت به آنچه که در بازار جذب می شود،  نگاهی از این منظر باشد که چگونه می توان برنامه ریزی و مدیریت کرد.

کیفیت تحصیلی فارغ التحصیلان ما در سطح بین الملل مورد توجه دانشگاه‌های دیگر بوده و مورد تقدیر قرار می گیرد و از نظر کیفی مشکلی ندارند. بلکه جزء برترین ها هستند. اما اینکه در حوزه های دیگر تحقیقات و ارتباط مسائل پژوهشی با مشکلات جامعه چقدر پیش رفته‌ایم؟ عرض می کنم که، ارزیابی هایی که وجود دارد نشان می دهد خیلی خوب بوده، ولی ایده آل نیست.
*فکر می کنید مهمترین دلیل این نقص که ما هنوز در زمینه ارتباط دانشگاهیان با خارج از دانشگاه مشکل داریم، چیست؟

گاهی وقت ها این سئوال‌ها طوری مطرح می شود که حکایت از کم بودن این ارتباط است به نظر من دلیل عمده آن ناقص بودن وضعیت اطلاع رسانی‌ها است. دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ما آن طور که باید و شاید گزارش هایی از توانمندی ها و دستاوردهای خود ارائه نمی دهند. بخش روابط عمومی این مراکز فعال نیست. لذا خواهش کرده ایم روابط عمومی ها به این بخش بیشتر بپردازند و گزارش هایی نیز معاونین مربوطه دانشگاه ها باید ارائه دهند تا بیرون از دانشگاه از وضعیت فعالیت های دانشگاهها بیشتر آگاه شوند.

برای تحقق فرمایشات رهبری خودمان به دستگاه های اجرایی مراجعه می کنیمحجم مسائل و مشکلات کشور بیشتر از آنچه در دانشگاه ها انجام می شود، وجود دارد. ما بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در جلساتی که برای بررسی و اجرایی کردن مواردی که مورد سئوال بوده، داشته ایم به این نکته بیشتر پرداخته ایم و برخلاف روال معمول در دنیا، سعی می کنیم از این به بعد خودمان هم مراجعه ای به دستگاه های اجرایی داشته باشیم .

به تمام دستگاههای اجرایی اعلام می کنیم که ما آمادگی داریم که با تشکیل تیم های علمی و تحقیقاتی برای حل تمام مسایلی که شما در ارائه خدمات در سطح جامعه با آن روبرو هستید، ورود پیدا کنیم. در دنیا بدین صورت است که دستگاه ها می روند و به محققان سفارش داده و مساله شان را حل می کنند، اما ما خودمان به سراغ دستگاه ها می رویم و گفته ایم این کار را انجام می دهیم. هرچند در نشست های منطقه ای استانی عموما دانشگاه‌های ما با ارائه توانمندی و توانایی خود به نوعی آمادگی خود را برای حل مسائل کشور اعلام کرده‌اند حالا اینکه چرا تاکنون به نوعی وسیع و عمیق شکل نگرفته،  بحث دیگری است .

ما با دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها، طرح‌ها و پروژه های مهمی داریم، تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های ما به طور مثال با وزارت نفت برای اکتشاف، استخراج، توسعه میادین همکاری دارند . در یکی دوسال اخیر این ورود انجام گرفته، وزارت نفت هم جلو آمده، یک نشستی با وزیر نفت داشتیم که طبق آن چندین قرارداد اکتشاف توسعه میدان نفتی توسط دانشگاه هایی که بعضا دانشگاه های شهرستان هستند، امضا شد. یا دستگاه های پمپ های استخراج نفت که در واقع راندمان تخیله چاه‌ها را افزایش می دهند توسط دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته و نصب شده و اکنون در حال ساخت مابقی سفارشات است.

در بحث مباحث اجتماعی هم کارهای خوبی شده، گزارش هایی هم به نهادهای مختلف ارسال شده است و هم در خود وزارت کشور که متولی مسائل اجتماعی است این مطالب ارائه شده، طرح هایی از چند سال پیش با وزارت کشور در حال انجام است. غیر از این نیز دانشگاه ها البته نه به صورت سفارشی، ولی در قالب پایان نامه های متعددی این مسائل را حل می کنند.

* بله. پایان نامه های زیادی با موضوعات مسائل اجتماعی تهیه می شود اما استفاده و کاربردی شدن آنها مسئله است.

اینکه پایان نامه‌ها بیشتر به سمت کاربردی شدن هدایت شوند، بخشی از آن براساس تشخیص استاد و دانشجو است و بخشی هم سفارش مساله است. سفارش تحقیق باید به شکلی تشویق شود تا مسائل و مشکلات را دستگاه ها به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتقل کنند. به عنوان مثال بعد از  زلزله های غرب کشور پژوهشگاه زلزله گزارش بسیار دقیق و مبسوطی از مطالعات قبلی و مطالعاتی که روی این موضوع صورت گرفته بود، آماده کرد تا به هیات دولت ارائه دهد تا در مسائل مرتبط با زلزله استفاده شود که مورد تقدیر نیز قرار گرفت لذا باید بگویم این فعالیت ها وجود داشته، اما نیاز به گسترش و اطلاع رسانی بیشتری دارد.
*نقشه جامع علمی کشور و به ویژه سند آمایش آموزش عالی یکی دیگر از دغدغه های امروز به شمار می آید. شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیرا مطرح کرده، رضایت بالایی از عملکرد وزارت علوم در این خصوص به ویژه در سند آمایش آموزش عالی ندارد، پاسخ شما در این خصوص چیست؟

 مقام معظم رهبری هم در صحبت های خود فرمودند در حوزه علوم پزشکی کار پیشرفت بهتری داشته و در بخش وزارت علوم کم‌تر بوده است. حوزه علوم پزشکی همان طور که می دانید تعداد محدودی دانشگاه دارد و اگر آمار جمعیت دانشجویی آن را نیز در نظر بگیرید تعداد رشته های آن بسیار کم تر از وزارت علوم است از طرفی هم مجموعه جدید و جوانی است و فارغ از سابقه قبل از انقلاب، ساختار آن از سال ۶۵ شکل گرفت و طبیعی است که مقداری چابک تر هم باشد.

از سوی دیگر در مجموعه وزارت علوم آمار موسسات آموزش عالی بالا است. یک زمانی گزارش هایی از دو هزار و ۸۶۰ موسسه مطرح بود که کمی بیشتر از تعداد موسسات چین است. اکنون تعداد این موسسات به  ۲ هزار و ۵۵۰ موسسه کاهش یافته است که تعدادی به شکل های مختلف تعطیل شدند. این موضوع در چند زیر نظام درحال انجام است.

در بخش غیردولتی، دانشگاه آزاد با چیزی حدود ۳۵ درصد جامعه دانشجویی کشور، یک سهم قابل توجهی را دارد، موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی ها نیز یک بخش دیگر هستند، دستگاه های اجرایی تعداد زیادی دانشگاه وابسته به خود دارند که یکی از برنامه های آمایش، ساماندهی این دانشگاه‌ها است که حرکت های خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.

 بعد می‌رسیم به زیرنظام های دیگر که دانشگاه پیام نور یکی از آنها است. این دانشگاه در یک زمان گسترش زیادی داشته، اکنون در واقع به شکلی با تغییر رویکردها و نظارت و کنترل هایی که صورت می گیرد، ساماندهی می شود. دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز به شکلی نظام مند و سازمان یافته می شود.

*همه این زیر نظام ها قرار است به نوعی محدود شوند؟

خیر، این‌ها باید بر روی مسیر خود قرار گیرند.

*ولی به نظر می رسد این اتفاق افتاده، من فکر می کنم شما در استفاده از کلمه «محدود» ملاحظه دارید؟

خیر. الان توضیح می‌دهم، همه مراکز آموزش عالی می خواستند دانشگاه تهران بشوند و همه دوره ها و رشته ها را راه اندازی کنند که این در واقع نه مقدور است و نه مطلوب. در چارچوب ساماندهی، دانشگاه پیام نور باید درجهت وظایف خود قرار گیرد و این به تدریج درحال انجام است چرا که تغییرات ضربتی می تواند ساختارها را دچار مشکل کند.

دانشگاه فنی و حرفه ای درحال تقویت است. یک مشکلی که داریم و از قبل رخ داده این است که تمام کسانی که وارد دانشگاه می شدند به نوعی هدفشان اخذ مدرک دکتری بود و این باعث شد که بدنه تکنسین کشور به شدت ضعیف شود لذا کاردان های فنی که در مجموعه فنی و حرفه ای آموزش می بینند مد نظر هستند و وزارت علوم از فنی و حرفه ای حمایت جدی می کند تا این دانشگاه توسعه و ارتقا بیشتری داشته باشد.

علمی کاربردی نیز دچار مدرک گرایی و افزایش دوره مدارک دانشگاهی شده بود که آن را به مسیر خود برگرداندیم و این ها سه زیر نظام مهم ما هستند همچنین ساماندهی و توجه به بخش خصوصی نیز مورد تاکید است.

 در مجموع دانشگاه های دولتی به ویژه در شهرستان ها، نیاز به ساماندهی دارند، برخی از رشته های این دانشگاهها به دلیل اینکه دیگر دانشجویی وارد نمی شود، خالی مانده،  لذا باید برای استفاده بهینه از امکانات، روی ماموریت ها کار شود. این مصوبه آخر سال ۹۴ ابلاغ شده دو سال اخیر زمینه های اجرای آن فراهم شده البته به طور طبیعی حتما مقاومت هایی در زیر نظام ها در مقابل ساماندهی بوده و شاید هنوز هم هست.

لذا محدود شدن‌ها، محدود شدن به چارچوب‌های اساسنامه و ماموریت دانشگاه ها و مراکز دانشگاهی خواهد بود. توسعه براساس ظرفیت منطقه و نیاز کشور صورت خواهد گرفت و قرار نیست جلوی توسعه اعم از رشته‌ها و مراکز گرفته شود.

تغییر در محتوای دروس، عناوین رشته‌ها و اهداف رشته از تربیت نیروی انسانی جزء برنامه هایی است که انجام می شود ما باید با نهادهای برنامه ریز کشور از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور یک هماهنگی نزدیکی در آموزش نیروی انسانی داشته باشیم.

ما دو بخش نیروی انسانی را در دانشگاه ها آموزش می دهیم، یک سری محققان و کسانی که قرار است دانش را به پیش ببرند، فارغ از اینکه این‌ها کجا به کار گرفته می شوند، این افراد خود جای خود را پیدا می کنند. در مقابل کسانی که با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و دکتری با حضور در مشاغلی به توسعه کشور کمک می کنند، باید با نهادهای برنامه ریز کشور دراین خصوص بیشتر هماهنگی صورت گیرد .

اکنون در جلسات شورای برنامه ریزی و هیات‌های امنای وزارت علوم از سازمان برنامه بودجه و سازمان استخدامی کشور دعوت می شود و ما بر حضور آنها در این جلسات تاکید می کنیم که این موضوع باعث می شود، از منابع و امکانات استفاده بهینه داشته و هدفمند حرکت کنیم و آینده را در تربیت نیروی انسانی، تحقیقات، اختراعات و اکتشافات از جنبه های مختلف مد نظر قرار دهیم.

در جلسات ستاد نقشه جامع علمی کشور، حداقل دوبار از زمانی که من حضور دارم این گزارش ارائه شده اما با وجود تعداد مرکز و برنامه هایی که پیش بینی شده، هنوز کار سختی است و برای به نتیجه رساندن آن باید تلاش زیادی کرد.
*به بحث ساماندهی اشاره کردید، نکته دیگری که مطرح است، نامتوازن شدن رشته های دانشگاهی است. این موضوع باعث شده گرایش داوطلبان به سمت رشته های درآمد زا بیشتر شود همچنین بیشتر داوطلبان اکنون به سمت رشته های علوم تجربی گرایش پیدا کرده اند و تعداد داوطلبان دیگر گروه ها، ریزش داشته، دلیل این چیست؟

در کنکور سراسری امسال، تعداد داوطلبان کمی بیشتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بود که از این تعداد ۶۰ درصد متقاضی علوم تجربی بوده و حدود ۴۰ درصد نیز در بقیه رشته ها ثبت نام کرده اند، یک دلیل آن این است که این متقاضیان خوب هدایت نمی شوند، شاید خانواده ها نیز به این مطلب کمک کرده و فکر می کنند در علوم تجربی امکان اشتغال بیشتری وجود دارد، در حالی که علوم تجربی هم ظرفیت محدودی دارد .

نگرانی این است که در سال‌های آینده، دچار تورم فارغ التحصیل در بخش علوم پزشکی شویم. به نظر می رسد کار مشاوره ای و برنامه ریزی بیشتری نیاز است، از طرفی هم داوطلبان این اختیار را دارند تا در هر رشته ای که علاقمند هستند، ثبت نام کنند.

*درست است اما نمی توان نقش وزارت علوم و زیرنظام های آن را در این زمینه نادیده گرفت. شاید کمبودهایی در زمینه مهارت و اشتغال زایی در رشته های دانشگاههای وزارت علوم وجود دارد که گرایش ها نسبت به رشته های آن کمتر شده است.

بله. البته ما نیز در وزارت علوم از سال گذشته اجرای طرحی را تحت عنوان توانمند سازی فارغ التحصیلان دانشگاهی و اشتغال پذیری آنها آغاز کرده ایم. یعنی اینکه ما فارغ التحصیلان خودمان را با مهارت های مرتبط با تحصیلشان بیشتر آشنا می کنیم.

*در حال حاضر وضعیت ارتباط دانشجویان و اساتید با صنعت چگونه است و طرح فرصت مطالعاتی و کارورزی در صنعت را تا کجا پیش برده اید؟

کارآموزی در صنعت برای رشته های فنی و تجربی فراهم شده است و با وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت معدن تجارت توافق هایی در این زمینه صورت گرفته. طرح هایی در این دو وزارتخانه در حال انجام است. در صنعت بحث این است که اعضای هیات علمی، فرصت مطالعاتی در صنعت داشته باشند و پروژه ای را با صنعت هماهنگ کنند و حدود ۶ ماه تا یکسال در خارج از دانشگاه کار کنند.

بحثی درباره گذراندن دوره سربازی دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری در صنعت پیشنهاد داده ایم ، با نظام وظیفه صحبتهایی شده و وزارت صنعت استقبال کرده است کارآموزی دانشجویان در صنعت را نیز هماهنگ کرده ایم، طرحی برای این موضوع در صنعت وجود دارد که این طرح نهایی شده و در سامانه ای که برای این کار در نظر گرفته شده دانشجویان با راهنمایی دانشگاه ها ثبت نام می کنند این موضوع نیز در دانشگاههای مختلف در حال گسترش است .

بحثی هم درباره گذراندن دوره سربازی دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری در صنعت پیشنهاد کرده ایم، موافقتهایی در این زمینه صورت گرفته است با سازمان نظام وظیفه در این زمینه صحبتهایی شده و وزارت صنعت نیز از آن استقبال کرده است. با این طرح، دانشجویان دکتری که به دلیل محدویت و ظرفیت کم نمی توانند جذب مرکز تحقیقات دانشگاهی شوند به صنعت می روند و به صورت یک دوره موقت آنجا حضور دارند، ولی پیش بینی می کنیم اکثرا این دانشجویان بتوانند جای خود را پیدا کرده و ماندگار شوند.  

*همه دانشجویان دکتری می توانند در این طرح شرکت کنند؟

این موضوع به صنعت بستگی دارد مثل اینکه در صنعت خودرو اعلام کنند که به این رشته ها نیاز داریم و لذا زمینه بکارگیری باید فراهم باشد.

*رسیدگی به پرونده بورسیه های بلاتکلیف ماجرای دامنه داری بود و چند سال است که یکی از سرفصل های آموزش عالی به شمار می آید. آخرین وضعیت این بورسیه هاچیست؟ چقدر از این بورسیه ها در وزارت علوم جذب شدند.

پرونده‌ بورسیه ها بررسی و با نهایت ارفاق، کل پرونده‌ها جمع شد. از بین ۳ هزار و ۶۷۳ پرونده، ۲۱ نفر هیچ جای ارفاق نداشتند و از تحصیل محروم شدند .

یک تعدادی شرایط لازم را نداشتند که به تحصیل با هزینه شخصی تبدیل شدند. تعدادی مامور به تحصیل بودند که به دستگاهی که داشتند محول شد. تعداد محدودی باقی مانده اند که در حال تحصیل هستند و امسال در نهایت فارغ التحصیل می شوند. تعدادی از این افراد جذب شده و تعدادی منتظر جذب هستند. فرایند جذب این افراد توقف نداشته، امسال نیز در فراخوان های جذب سعی کردیم این افراد را به شکلی به دانشگاه ها معرفی کنیم تا از بین این ها جذب صورت گیرد، به نظرم پروسه بورسیه ها تمام شده و تلاشمان این است که به روند جذب این افراد کمک کنیم.

*ارزیابی شما از فعالیت تشکل های دانشجویی در این دوره چیست؟ بعضا مباحثی مطرح می شود که وزارت علوم بین تشکل ها با توجه به نگرش و سلیقه های سیاسی تبعیض قائل می شود؟ همچنین بحث دیگری نیز در رابطه با تشکل های دانشجویی مطرح می شود و آن اینکه تشکل های دانشجویی دیگر کارایی سابق را ندارند و روحیه مطالبه گری خود را از دست داه اند، ارزیابی شما چیست؟

من مقدمه اول و موخره آخر سئوال شما را قبول ندارم، ببینید تشکل ها فعال هستند. در طول  ۴ و ۵ سال گذشته تشکل های جدیدی ایجاد شده است، فعالیت این تشکل ها معمولا در چارچوب آیین نامه مربوط تشکل های دانشجویی تحت عنوان تشکل های اسلامی صورت می گیرد، قانون نیز همان آیین نامه است و هیچ سلیقه ای اعمال نمی شود.

در حال حاضر این تشکل‌ها  به شکل مختلف فعالیت می کنند. معمول این است که تشکل های سیاسی در فضاهای خاصی مانند انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس یا اتفاقات خاص سیاسی که در سطح کشور اتفاق می افتد خیلی خود را نشان می دهند.  

آمارهای سال گذشته نشان می دهد این تشکل ها خیلی فعال بوده اند و اطلاعات کمی در سطح جامعه از فعالیت این تشکل ها ارائه می شود.

شما چه تعداد از سخنرانی های درون دانشگاهی را منتشر و تحلیل کردید؟ چه تعداد از فعالیت کرسی های آزاد اندیشی و مناظرات در بخش دانشجویی را گزارش کردید؟ دانشجوهای ما واقعا در این بخش ها خوب کار می کنند به طوریکه ما برای حمایت از این دانشجویان کم می آوریم.

تلاش ما این است که به فعالیت های دانشجویی کمک کرده و بخشی از بار را از دوش آنها برداریم تا احزاب سرکار خود رفته و دانشگاه ها و دانشجویان هم به رسالت خود آزادانه و فارغ از چارچوب های حزبی رسیدگی کنند.

باید مراقب باشیم تشکل های دانشجویی به دلایل کم تجربگی و سوء استفاده گروه های مختلف دچار آسیب نشوند که ما ظرفیت های خوب خود را از دست بدهیم، مجموعه مدیران کشور را از اوایل انقلاب نگاه کنید، تقریبا همه از فعالان تشکل های دانشجویی هستند.

باید به تشکل های دانشجویی به عنوان محل تربیت نیروی انسانی و مدیران آینده نگاه کنیم.

*آقای وزیر در حدود ۲ ماه دیگر سال تحصیلی جدید آغاز می شود، در سال تحصیلی جدید در دوره های پولی، شبانه، پیام نور و ... چقدر افزایش شهریه خواهیم داشت؟

در مورد افزایش شهریه، معمولا هیات امنای دانشگاه ها تصمیم می گیرند. از قدیم هم همین بوده، ولی به طور کلی ممکن است ۱۰ درصد افزایش شهریه داشته باشند. البته الان گزارشی نداریم که کمتر از ۱۰ درصد یا بیشتر از آن است. اما امیدوارم هیات امناها حداقل لازم برای پوشش هزینه ها را از طریق شهریه داشته باشند. بنابراین توصیه ام به هیأت امنای دانشگاهها این است که در حداقل لازم شهریه ها را افزایش دهند. معمول این است که ۱۰ درصد افزایش داده شود اما در سالهای گذشته در برخی موارد تا ۱۵ درصد نیز افزایش شهریه داشتیم. سعی ما این است که دانشگاهها حداقل نیاز خود را از طریق افزایش شهریه تأمین کنند. اما در نهایت در توان دانشگاهها نیست که شهریه صفر شود.
*از زمانی که به عنوان وزیر علوم معرفی شدید، بگویید. چطور انتخاب شدید و چگونه علیرغم برخی اعتراضات این پیشنهاد را پذیرفتید؟

این ها دیگر جزء خاطرات است.

من فکر می کنم دومین نفر بودم. اول آقای هاشمی و بعد من را معرفی کردند، برخی خودشان خود را مطرح کرده و از این طرف و آن طرف خواسته بودند آنها را توصیه کنند. به نظر من تنها دو نفر به صورت رسمی معرفی شدند البته به طور غیررسمی ۳ نفر بودیم. دکتر خاکی صدیق بودند که به صورت رسمی معرفی نشدند اما تقربیا به نتیجه رسیده بود که خودشان کنار کشیدند  و اینکه پشت صحنه با کسانی حرف زده باشند، خبر ندارم. 

آمدن من هم با تماس از دفتر ریاست جمهوری شروع شد، من هیچ تصوری در ذهنم نداشتم. حالا این ها را به صورت خاطره بگویم. درحال آمدن به تهران برای ماموریت بودم که در ماشین گوشی من زنگ خورد. از دفتر ریاست جمهوری بود که گفتند نمی آیید تهران یک وقت سر بزنید؟ گفتم چرا دارم می آیم، گفتند می شود یک سری هم به دفتر ما بزنید؟ رفتیم آنجا بحث مطرح و قرار شد من یک مروری کرده و آنها نیز با من هماهنگ کنند، یک هفته بعد، تقریبا دوباره تماس گرفته و گفتند نتیجه چه شد؟ گفتم هرچه فکر می کنم اگر کس دیگری را بگذارید، قطعا خیلی بهتر است اما من تنها در شرایطی می آیم که این انتخاب قطعی باشد. در آن صورت، تکلیف احساس می کنم که بیایم، بقیه به عهده شماست، من رفتم صحبت کردم و قرار شد برویم در فاز معرفی به مجلس. از روزی که به من تلفن زده شد تا روزی که من رای اعتماد گرفتم ۲۱ روز طول کشید. از سوی دیگر فکر می کنم باتوجه به نزدیک به دو دهه فعالیت و خدمت در جایگاه رئیس دانشگاه و مدیر ارشد، از نزدیک نقاط قوت، چالش ها و آسیب های این حوزه را به خوبی می شناسم. این تجربه های گرانسنگ می تواند در ادامه مسیر برای پیشبرد برنامه های نظام آموزش عالی کشور راهگشا باشد.

*از وقتی وزیر شدید، غذای دانشجویی خورده اید؟

از وقتی وزیر علوم شدم تنها در بازدید از دانشگاه ها یک بار غذای دانشجویی خورده ام.

*شما استاد سخت گیری هستید یا سهل گیر؟ اگر دانشجویی از شما نمره بخواهد نمره می دهید؟

من استاد سهل گیری هستم. دانشجویانم را معمولا می شناسم و اگر احساس کنم که در واقع استحقاق نمره را دارند، نمره می دهم. گاهی اصطلاحا می گوئیم نمره قرض می دهیم که در درس بعدی خودم و یا همکارم پس بدهند. معمولا دانشجویان در درس هایی که با من دارند، کم نمی آورند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی