پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          26 دی 1397 - 16 January 2019


وضعیت تولید علم اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی در سال های اخیر رشد مناسبی را نشان می دهد به گونه ای که تعداد اساتید خاموشی که پیش از این مقاله نداشتند، به طور محسوسی کاهش یافته است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به گزارش خبرنگار مهر،  اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی در سال های اخیر وضعیت تولید علم مناسبی را داشته اند به گونه ای که از ۱۹ هزار و ۵۷۲ نفر شاغل در دانشگاه ها تعداد ۱۶ هزار و ۵۵۹ نفر دارای حداقل یک مقاله هستند. این وضعیت نشان از تولید علم بالا در دانشگاه های علوم پزشکی دارد به طوری که در مقایسه با سایر علوم نیز بیش از یک سوم تولید علم کشور برعهده علوم پزشکی است.

بر اساس اطلاعاتی که از سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت تا روز ۲۴ دی ماه ۹۷ استخراج شد، وضعیت علم سنجی ۲۰ هزار و ۷۴۷ هیئت علمی بررسی شده است.

از تعداد ۲۰ هزار و ۷۴۷ هیئت علمی تعداد ۱۹ هزار و ۵۷۲ نفر شاغل و تعداد ۱ هزار و ۱۷۵ نفر بازنشسته هستند.

در این بررسی رتبه فرد در فهرست دانشمندان ۱ درصد پراستناد برتر نظام رتبه‌بندی جهانی ESI، وضعیت در گوگل اسکولار، اچ ایندکس و میزان استنادات مشخص شده است. با امکان گزینه حذف استنادات به خود نیز می توان میزان استنادات دیگران را به فرد مشخص کرد. 

۴۸ عضو هیئت علمی در میان دانشمندان ۱ درصد پراستناد برتر نظام رتبه‌بندی جهانی ESI (بر اساس نتایج نوامبر ۲۰۱۸) قرار دارند که از این تعداد ۲ نفر بازنشسته و ۴۶ نفر شاغل هستند.

جدول دانشمندان ۱ درصد پراستناد برتر نظام رتبه‌بندی جهانی ESI (بر اساس نتایج نوامبر ۲۰۱۸)

بررسی وضعیت دانشگاه ها در زمینه علم سنجی اعضای هیئت علمی نشان می دهد که بیشترین سهم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۱ هزار و ۷۹۴ هیئت علمی و ۱ هزار و ۶۸۵ نفر دارای یک مقاله و بیشتر است. کمترین سهم از اعضای هیئت علمی دارای مقاله مربوط به دانشکده های علوم پزشکی مستقل است.

۱۶ دانشکده علوم پزشکی در حال حاضر به صورت مستقل فعالیت می کنند که با توجه به تعداد کم اعضای هیئت علمی این دانشکده ها در گزارش ذکر نشده است. 

نکته مورد توجه در این جدول این است که در این جدول بدون توجه به «حذف خود استنادی»، صرفا تعداد مقاله بیشتر ملاک قرار گرفته است.

جدول دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی دارای بیشترین مقاله در هر دانشگاه

ادامه جدول سازمان ها و اعضای هیئت علمی فعال و افراد دارای بیشترین تعداد مقاله

سامانه علم سنجی نشان از فعالیت اعضای هیئت علمی علوم پزشکی کشور در زمینه تولید علم دارد.

دکتر شاهین آخوندزاده - قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه میزان فعالیت اعضای هیئت علمی علوم پزشکی در زمینه تولید علم می گوید: این سامانه به صورت شفاف میزان فعالیت اعضای هیئت علمی را نشان می دهد.

میزان هیئت علمی خاموش در علوم پزشکی به زیر ۲۵ درصد رسید

وی می افزاید: در حال حاضر بیش از  ۱۹ هزار عضو هیئت علمی علوم پزشکی در کشور فعالیت دارند که میزان هیئت علمی خاموش در علوم پزشکی ۵ سال پیش بالای ۴۰ درصد بود اما این میزان اکنون به زیر ۲۵ درصد رسیده است.

آخوندزاده درباره هیئت علمی خاموش معتقد است: برخی از این گروه، اعضای هیئت علمی قدیمی دانشگاه ها هستند. در آن زمان افراد مجبور نبودند برای ارتقای وضعیت خود مقاله بین المللی داشته باشند. بنابراین ممکن است شما افرادی را مشاهده کنید که استاد تمام هستند و استادان خوبی هم هستند اما مقاله ISI، اسکوپوس و یا مدلاین ندارند.

وی خاطرنشان می کند: بخش زیادی از اعضای هیئت علمی خاموش علوم پزشکی استاد شده اند اما دیگر فعالیتی ندارند بنابراین در گروه فعالان دارای مقاله قرار نمی گیرند.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت می گوید: بخش کمی از این اعضای هیئت علمی خاموش نیز استادیاران جوان گروه های بالینی هستند که تازه کار خود را شروع کرده اند و با توجه به اینکه در قوانین ترفیع سالانه دانشگاه ها حداقل مقاله را به عنوان فرآیند ارتقاء در نظر گرفته اند درصد این افراد در میان گروه هیئت علمی خاموش به طور محسوسی در حال کاهش است.

بررسی وضعیت علم سنجی با ملاک تعداد اعضای هیئت علمی و تعداد مقاله تنها برش کوچکی از فعالیت پژوهشی و وضعیت تولید علم در علوم پزشکی کشور است. رتبه بندی های سال های اخیر نیز نشان داده اند که گروه علوم پزشکی در تولید علم وضعیت رو به رشدی داشته است و تلاش بیشتر در این حوزه به فرآیند تولید علم با کیفیت کمک می کند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی