پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          16 بهمن 1397 - 05 February 2019


دانشجویان ورودی سال ۹۳ برخی رشته‌های علوم پزشکی بجنورد در حالی مجبور به دادن تعهد خدمت در مناطق محروم شده‌اند که در ابتدا مسئولان دانشگاه گفته بودند کسی موظف به حضور در مناطق محروم نیست.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجو از بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در چند روز گذشته شاهد به وجود آمدن حواشی‌ای برای دانشجویان رشته‌های پزشکی، پرستاری، اتاق عمل، مامایی، هوشبری و علوم آزمایشگاهی بود. ماجرا از آن قرار است که طبق دفترچه انتخاب رشته سال ۹۳، دانشجویان با سهمیه بومی جذب دانشگاه می‌شدند، اما در دفترچه انتخاب رشته هیچ گونه سخنی از داشتن تعهد دانشجویان به وزارت بهداشت به میان نیامده بود. این روند ادامه پیدا می‌کند و حتی پس از ثبت نام نیز تعهدی از دانشجویان برای خدمت در مناطق محروم اخذ نمی‌شود.

اما به یکباره و پس از چند سال دانشجویان رشته‌های عنوان شده از سمت دانشگاه مجبور می‌شوند تعهد خدمت در مناطق محروم را امضا کنند؛ در غیر این صورت از ادامه تحصیل باز خواهند ماند و یا دانشگاه مدرک آن‌ها را نمی‌دهد.

در این خصوص دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: مسئولان دانشگاه بعد از پنج سال به ما اعلام کرده‌اند که، چون بومی استان هستید باید تعهد ۱۴ ساله خدمت در مناطق محروم بدهید. در سال ۹۳ علت درج نکردن کد رشته مجزا برای غیربومیان را نداشتن خوابگاه و مسائل رفاهی بیان کرده‌اند و هیچ حرفی از اخذ تعهد خدمت در مناطق محروم نزدند؛ این در حالی است که اگر مشخص بود تعهدی در کار است بسیاری از دانشجویان می‌توانستند دانشگاه‌های بهتری قبول شوند.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ فقط یک کد رشته به اسم بومی‌های استان خراسان شمالی و بدون شرایط اخذ تعهد برای دانشجویان وجود داشته است، ولی همان زمان برای رشته‌های دیگر مانند دندانپزشکی کد رشته‌ی تعهددار نیز آمده بود. این در حالی است که محل خدمت برای دانشجویان ورودی ۹۴ که از سهمیه استفاده کرده اند، نیز مشخص شده است و حال مسئولان قصد دارند که مناطق محروم‌تر را به دانشجویان ورودی ۹۳ اختصاص دهند.

از دیوان عدالت اداری پیگیر حل مشکل هستیم
این دانشجو خاطرنشان کرد: در هفته گذشته از طرف دانشگاه برای تعیین محل خدمت دانشجویان جلسه‌ای برگزار شد و در آن جلسه بیان شد که در صورت عدم پذیرش تعهد، از ادامه تحصیلمان ممانعت به عمل می‌آید و به دانشجویان هیچ مهلتی داده نمی‌شود.

وی در پایان افزود: ما از دیوان عدالت اداری پیگیر مشکل به وجود آمده هستیم و امیدواریم این موضوع حل شود.

دانشجویان متاهل نیز حق انتخاب ندارند/ ۴ سال قبل به ما گفتند نیازی به تعهد ندارید
یکی دیگر از دانشجویان نیز به خبرنگار ما گفت: خجالت آور‌ترین قسمت ماجرا این است که هیچ حق انتخابی به دانشجویان متاهل داده نمی‌شود تا بتوانند محل خدمت خود را تعیین کنند؛ حتی حق انتقالی را نیز می‌خواهند از ما بگیرند. این به آن معنی است که ما باید ۸ سال تمام در یک محل خدمت کنیم. حال افراد متاهلی که همسرشان در محلی دیگر زندگی می‌کند باید چه اقدامی کنند؟

وی افزود: تقریبا بیشتر ما ۴ سال قبل و زمان ثبت نام راجع به تعهد از مسئولان سئوال کردیم، ولی همین مسئولان گفتند ورودی شما نیازی به تعهد ندارد و حالا زیر حرفشان زده اند با ندادن مدرک تحصیلی قصد دارند ما را تحت فشار بگذارند. جالب‌تر آن که حتی حاضر نیستند آینده شغلی ما را در همین ۸ سال نیز تضمین کنند.

درصورت پذیرش تعهد نیز حقوقمان نادیده گرفته می‌شود/ احتمال اخراجمان وجود دارد
یک دانشجوی دختر نیز به ما گفت: با وجود این که ما باید تعهد خدمت حداقل ۸ ساله به وزارت بدهیم، اما در قبال آن هیچ گونه حقی برایمان در نظر گرفته نشده است. اصلا مشخص نیست حقوق ما چقدر خواهد بود؟ ما باید به منطقه محروم برویم و مانند دیگر پرسنل کار کنیم، اما معلوم نیست از نظر حقوقی در چه شرایطی باشیم.

وی افزود: با این شرایط حتی در منطقه محروم نیز می‌توانند به راحتی ما را اخراج کنند. دانشگاه حداقل باید تعهد بدهد که ما در این مدت زیر نظر خود دانشگاه فعال خواهیم بود. به نظر می‌رسد این مدت برای آقایان نیز جزو خدمت سربازی هم محسوب نخواهد شد.

 
۱۱۷ نفر باید تعهد بدهند
اما پس از پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در پاسخ مطلب زیر را برای ما ارسال کرد.

ویدا طیبی، مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی معاونت آموزشی دانشگاه در این خصوص گفت: در ادامه جلسات تعیین محل خدمت دانشجویان متعهد به دانشگاه در ٣ روز جلسات توجیهی و تعیین محل خدمت تعداد ١١٧ نفر از دانشجویان ورودی ٩٣ در رشته‌های پزشکی، پرستاری، اتاق عمل، مامایی، هوشبری و علوم آزمایشگاهی که در سهمیه بومی ١٠٠ در صدی استان خراسان شمالی پذیرفته شده بودند، انجام شد.

طیبی با بیان این که تا کنون از این دانشجویان تعهد خدمت محضری گرفته نشده بود، عنوان کرد: طی مکاتبات متعددی که با بخش‌های معاونت آموزشی، شورای گسترش و امور حقوقی وزارت متبوع انجام شد، مشخص شد به دلیل استفاده دانشجویان از سهمیه ذکر شده که در همان سال در دفترچه کنکور توضیح داده شده بود، این دانشجویان مشمول سپردن تعهد محضری خدمت در مناطق محروم استان خراسان شمالی می‌باشند.

حال باید دید سرانجام این موضوع چه خواهد شد؟ آیا سخن دانشجویان در این خصوص به حق شمرده می‌شود و یا مجبور خواهند شد به مناطق محروم رفته و چندین سال در آنجا بمانند؟ به نظر می‌رسد از آنجایی که پس از ثبت نام هیچ گونه تعهدی از دانشجویان گرفته نشده و همچنین در دفترچه انتخاب رشته نیز حرفی از تعهد خدمت به میان نیامده است، دانشجویان سخن حقی را به زبان می‌آورند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی