اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه 13 امرداد 1398 - 04 August 2019
زمینه و ظرفیت های حرکت های جهادی در جنبش استادی در بیست و هفتمین نشست شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید کشور بررسی شد.
به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بسیج اساتید کشور، بیست و هفتمین نشست شورای راهبردی باحضور استادان مدعو از دانشگاههای تهران و با موضوع «بررسی زمینه و ظرفیت های حرکت های جهادی در جنبش استادی» برگزار شد.
وحید جلال زاده در این نشست ضمن بیان پیشینهای از حرکت های جهادی در کشور گفت: پیشینه حرکت های جهادی به روزهای آغازین تأسیس جمهوری اسلامی در جهاد سازندگی باز می گردد.
وی ادامه داد: روزهایی که هنوز طبل جنگ در شهرها طنین افکن نشده بود و مردم حزب الله از زن و مرد و پیر و جوان در حرکت های جهادی به آبادانی و آب و جاروب مناطق محروم شهرها بسیج می شدند و برای درو گندم و جو روستائیان، عاشقانه صف می کشیدند. اما شروع جنگ و حضور مردم، رنگ جهاد مردم را خونین کرد.
دبیر شورای راهبردی بسیج اساتید کشور افزود: حرکت جهادی جوانان غالبا دانشجو، این سالها در دور و نزدیک سپهر آسمانی ایران اسلامی، فناوری نو و انقلابی است که به جامعه ایرانی طراوت و شادابی بخشیده و دیدگان هر انسان آزاده ای را به تحسین می گشاید.
جلال زاده در ادامه پرسش هایی مانند ظرفیت های جامعه استادی در چه شکلی می تواند به بروز تحرکات مبارک جهادی بیانجامد؟ جایگاه سازمان بسیج اساتید در خلق و هدایت جنبش جهادی اساتید کشور کجاست؟ چه زمینه های بکر و چه ایده های خلاقانه ای را می توان برای این حرکت پیشنهاد داد؟ آیا الگو گیری از حرکت جوانان دانشجو در مناطق محروم کفایت می کند؟ ایده تأسیس مرکز حمایت و توانمندسازی و رشد و تعالی مناطق محروم چگونه قابل ارزیابی است؟ را مطرح کرد.
وی افزود: شورای راهبردی بسیج اساتید آماده دریافت پیشنهادات و راهکارهای اجرایی استادان برای ارائه به مراکز مرتبط خواهد بود.
در ادامه جلسه حسن ملکی با اشاره به دانش پایه بودن جامعه استادی و مفاهیم استخراج شده از بیانیه گام دوم، مهمترین حرکت جهادی دانشگاهیان را بالا نگه داشتن پرچم علم و آگاهی و شعور و بصیرت در جامعه دانسته و اضافه کرد: انقلاب فرهنگی به جهاد فرهنگی نیازمند است.
شاطرزاده نیز با تأکید بر بلوغ حرکت های جهادی در دهه پنجم انقلاب اسلامی گفت: جامعه اساتید سه نقش اساسی در مسیر حرکت های جهادی بر عهده دارند که آن سه نقش عبارتند از :
۱- طراحی مدل علمی بر پایه چهل سال تجربه عملی انقلاب اسلامی.
۲- هدایت و مدیریت میدانی بر پایه علم حرکت های جهادی حال حاضر نیروهای انقلابی.
۳- رصد و پایش این حرکت ها و آسیب شناسی آنها.
همچنین مهدوی زادگان از دیگر استادان حاضر در این جلسه با طرح این پیش فرض که نیت اصلی و اولیه بانیان بسیج اساتید، تقویط و بسط اقدامات انقلابی و جهادی بوده، خاطرنشان کرد: باید در مقابل روحیه اداری سازی بسیج اساتید ایستاد و این نهاد مبارک علمی را تبدیل به پیشقراول جهاد علمی در دانشگاهها کرد.
دکتر پارسا نیز در ادامه این جلسه با اعلام پراکندگی دانشگاه پیام نور در کشور، به ویژه در مناطق محروم، این امکان را فرصت بی نظیری برای خدمت رسانی و مبارزه علمی با فقر محرومیت در کشور دانست.
در پایان ایده ها و پیشنهاداتی از طرف اساتید حاضر در جلسه مطرح و مقرر شد بررسی های بیشتر در خصوص آنها انجام گیرد.