پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          14 امرداد 1398 - 05 August 2019


مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه های وزارت علوم برای حمایت از پروژه های ساخت داخل خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها آمادگی حضور مؤثر در نهضت تولید داخل را دارند.

پرتال دانشگاهی به نقل از محمدسعید سیف در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه میانِ وزرات صمت، وزارت علوم، معاونت علمی و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع «نهضت ساخت داخل»، اظهار داشت: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شده است، ابتدا شورای راهبری با حضور وزرا و مسئولین ارشد این نهادها و متعاقبِ آن، کارگروه ساخت داخل متشکل از مدیران ذیربط مجموعه‌های یادشده، تشکیل شود تا فعالیت‌ها، هم مستمر باشد و هم به‌صورت منسجم دنبال شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هرچند فعالیت‌هایی در وزارت علوم و وزارت صمت و همچنین حمایت‌هایی از جانب معاونت علمی صورت می‌گیرد، با این وجود اما عملاً پراکنده هستند؛ لذا ضروری است که این اقدامات و فعالیت‌ها را در یک چارچوب و در راستای هدفی مشترک هماهنگ کنیم. مطمئناً با این هم افزایی، فعالیت‌ها، بسیار اثربخش تر خواهد شد و شرکت‌ها، دانشگاهیان، پژوهشگران نیز با سهولت می‌توانند از این حمایت‌ها بهرمند شده و در جهت ساخت داخل حرکت کنند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم اضافه کرد: اگر نیازها به‌صورت شفاف بیان و تعهدات و حمایت‌های مالی نیز پیش بینی شود، به واسطه وجود مراکز مختلف آزمایشگاهی و تحقیقاتی خوب در کشور، دانشگاه‌ها آمادگی حضور مؤثر در نهضت تولید داخل را دارند.‌

راه اندازی سامانه عرضه و تقاضا میان صنعت و دانشگاه

سیف از ایجاد سامانه عرضه و تقاضای نیازهای کشور خبر داد و افزود: بر مبنای تفاهم‌نامه مورد اشاره، مقرر شد تا با حمایت وزارت علوم، سامانه‌ای راه اندازی شود که نیازها و مشکلاتِ فنی کشور در آن ثبت و در ادامه توسط دانشگاهیان به آنها رسیدگی شود.

وی در تشریح سازوکار این سامانه، اظهار داشت: سامانه به شکلی طراحی می‌شود که از یک سو، صنعت کشور، بخش خصوصی و بخش دولتی بتوانند نیازهایشان را مثل قطعات و یا سیستم‌های فنی در سامانه ثبت کنند و از سوی دیگر، اساتید و شرکت‌ها با دریافت و شناختِ این نیازها، با ارائه پیشنهادات و در ادامه تبادل نظرهای مقدماتی، اقدامات لازم را برای رفع نیازها انجام دهند.

سیف همچنین به پیش بینی وظایف نهادها و دستگاه‌ها در این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: تعهدات و تکالیف هر وزارتخانه و دستگاه به تفکیک و در راستای مسیر نهضت ساخت داخل، با تعیین محورهای موضوعی مشخص شده است.

اساتید فعال در «پروژه ساخت داخل» تشویق می شوند

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم ادامه داد: به‌طور مثال یکی از محورهای فعالیت وزارت علوم در این نهضت، این است که اساتید را به همکاری در این پروژه‌ها ترغیب سازد و با همکاری خود دانشگاه‌ها مشوق‌هایی برای اساتیدی که درگیر پروژه‌های ساخت داخل می‌شوند، در نظر گرفته شود. همکاری دانشگاه‌ها از این نظر حائز اهمیت است که احتمالاً بعضی از آنها خواهان حضور جدی تر و برخورداری از نقش پررنگ‌تری در این امر هستند و برخی دانشگاه‌ها ممکن است امکانات لازم را نداشته باشند.

هدایت و جهت دهی پایان نامه ها

وی افزود: هدایت و جهت دهی پایان نامه‌ها و رساله‌ها یکی دیگر از محورهای تعریف شده برای وزارت علوم است که با استفاده از امکان تحقیقاتی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارند، با سوق دادنِ موضوعات پایان نامه‌ها به سمت تولید داخل، می‌توان از این فرصت بهره لازم را برد.

ارائه وام پژوهش و فناوری برای حمایت از پروژه‌های ساخت داخل

سیف ارائه تسهیلات وام‌های پژوهش و فناوری را برای حمایت از پروژه‌های ساخت داخلی یکی دیگر از محورهای وظایف وزارت علوم برشمرد و گفت: بهره‌مندی از فرصت‌های مطالعاتی هم یکی از مباحثی است که وزارت علوم متعهد به انجام آن است؛ فرصتی که اساتید می‌توانند از طریق آن با حضور در فضای صنعت، ضمن آشنایی با مشکلات و نیازها، بتوانند در آینده در جهت رفع آنها کمک کنند.

‏بهبود‬ رشته‌ های تحصیلی در راستای نیاز صنعت

وی همچنین از بازنگری و بهبود رشته‌های تحصیلی و متناسب کردن آن با نیازهای صنعت و همچنین مهارت فارغ‌التحصیلان برای مشارکت در پروژه‌های ساخت داخل نیز به‌عنوان برخی دیگر از محورهای فعالیت وزارت علوم در موضوع ساخت داخل یاد کرد.

سیف مهمترین محورِ وظایفِ وزارت صمت را در چارچوب این تفاهم‌نامه، استفاده از فناوری‌های نوین و افزایش میزانِ بهره‌وری در تولیدات صنعتی کشور عنوان کرد و گفت: این امر طبیعتاً مستلزم مشارکت دانشگاه‌ها است و بر همین مبنا امیدواریم وزارت صمت بمنظور بالا بردن بهره‌وری، تشویق و ملزم به استفاده از تکنولوژی‌های روز شود.

ایجاد فرصت‌ های شغلی جدید و فرصت مطالعاتی توسط وزارت صمت

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم بحث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را یکی دیگر از محوری‌ها تعیین شده برای وزارت صمت برشمرد و اظهار داشت: حمایت از پایان نامه‌ها و جهت دهی به آنها و نیز کمک به ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و تسهیل صدور مجوزهای لازم برای تولید کنندگانی قصد تولید تجهیزات مورد نیاز را دارند، برخی دیگر از سرفصل‌های تعهدات و وظایف وزارت صمت در این تفاهم نامه است.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی