پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          07 شهریور 1398 - 29 August 2019


معاون آموزشی وزارت بهداشت از تدوین آئین نامه جدید بازنشستگی برای هیئت علمی علوم پزشکی و همچنین آئین نامه دانش پژوهی در گروه پزشکی خبر داد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: آئین نامه جدیدی برای بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی تدوین شده است که به زودی ابلاغ می شود.

وی افزود: در آئین نامه جدید شرایط فعالیت اساتید پس از بازنشستگی و توجه به شرایط سنی و امکان فعالیت آنها مشخص شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اینکه هر عضو هیئت علمی از لحاظ جسمی، روحی، چگونه می خواهد به کار خود ادامه دهد در آئین نامه جدید مشخص شده است.

وی همچنین از ابلاغ آئین نامه دانش پژوهی برای اساتید دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه هیئت ممیزه مرکزی، برای نخستین بار کارهای آموزشی با مقالات علمی و پژوهشی تطابق سازی شد. به این ترتیب هر عضو هیئت علمی که در آموزش پزشکی نوآوری داشته باشد و آن فعالیت به تائید هیئت ممیزه برسد، می تواند از آن برای ارتقا استفاده کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت محاسبات نیروی انسانی در گروه های تخصصی و غیر تخصصی پزشکی را تا پایان امسال به انجام می رساند. به این ترتیب توزیع نیروی انسانی با توجه به این محاسبات به تدریج در کشور اصلاح می شود.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته حدود ۲۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی تاسیس شده و ۳۲۷ دانشکده و گروه آموزشی و چهار هزار رشته مقطع راه اندازی شده است. تمام این موارد موجب شده تا نیازهای کشور برآورده شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی، ۱۴ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دندانپزشکی، ۱۱ هزار دانشجوی داروسازی، ۵۰ هزار دانشجوی پرستاری و ۱۰ هزار دانشجوی مامایی در کشور در حال تحصیل هستند.

در ۱۰ سال گذشته ۷۵ درصد ظرفیت رشته های پزشکی افزوده شده

وی درباره موضوع افزایش ظرفیت پزشکی که این روزها مطرح شده، گفت: در ۱۰ سال گذشته ۷۵ درصد ظرفیت رشته های پزشکی افزوده شده و در پرستاری این میزان بیش از ۱۷۰ درصد بوده است. در رشته های تخصصی پزشکی نیز حدود ۹۵ درصد افزایش ظرفیت داشته ایم. برای گسترش رشته های علوم پزشکی و افزایش ظرفیت باید به کیفیت نیز توجه کنیم و سیاست ما همین روندی است که تاکنون طی کرده ایم.

معاون وزیر بهداشت از تامین ۲ هزار هیئت علمی جدید برای دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: فرآیند جذب هیئت علمی جدید در دانشگاه های علوم پزشکی تا پایان سال جاری نهایی می شود.

وی با اشاره به نقش اعضای هیئت علمی در ایجاد شرکت های دانش بنیان گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد اعضای هیئت علمی علوم پایه پزشکی در کارآفرینی به کمک شرکت های دانش بنیان نقش دارند. هر ۲۸ عضو هیئت علمی در یک شرکت دانش بنیان فعالیت دارند و برنامه وزارت بهداشت گسترش حضور اعضای هیئت علمی در دانش بنیان ها است.

امکان فعالیت همزمان آموزشی و دانش بنیانی اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها

لاریجانی افزود: به تازگی هیئت امنای دانشگاه های علوم پزشکی مصوب کرده اند که با امکان فعالیت همزمان آموزشی و دانش بنیانی اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها موافقت کنند.

وی درباره پزشک خانواده اظهار داشت: ۱۰۰ متخصص پزشکی خانواده تربیت شده اند و در حال حاضر هم ۲ هزار نفر دوره MPH پزشک خانواده را می گذرانند و در ۵ سال آینده ۱۵ هزار نفر دوره های پودمانی پزشکی خانواده را طی خواهند کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از افزایش دوره های مهارت محور در علوم پزشکی خبر داد و گفت: ۲۶ دوره مهارتی مرتبط با علوم پزشکی مصوب شده اند و ۵۵ مرکز نیز مجوز فعالیت گرفته اند که امیدواریم این تعداد تا پایان سال به ۱۰۰ مرکز افزایش پیدا کند.

وی از اجرای پایلوت برنامه آموزش جامعه نگر در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خبر داد و گفت: ۳ دانشکده پزشکی، ۳ دانشکده داروسازی و ۳ دانشکده دندانپزشکی آموزش درگیری بیشتر دانشجو با عرصه یا آموزش جامعه نگر را به صورت پایلوت پیاده سازی می کنند.

پیش از سال ۱۴۰۴ ما به سرانه ۲ پزشک در هزار نفر می رسیم

لاریجانی خاطرنشان کرد: اول انقلاب در کشور ۷۰۰ دانشجوی پزشکی تربیت می شد و اکنون بیشتر از ۷ هزار دانشجوی پزشکی در سال پذیرفته می شوند. ۳۰ درصد این ۷ هزار نفر تعهد بومی داده اند و از سال ۹۹ فارغ التحصیل می شوند. به این ترتیب افراد متعهد به گذراندن ۲۱ سال خدمت در منطقه خودشان هستند. با توجه به شیبی که در پیش گرفته شده پیش از سال ۱۴۰۴ ما به سرانه ۲ پزشک در هزار نفر می رسیم که از نظر شاخص جمعیتی، شاخص مطلوبی است.

وی از ارزیابی الکترونیکی دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: ۷۳ درصد آزمون های علوم پزشکی به صورت الکترونیک است و سنجش پزشکی به صورت تخصصی امتحانات تخصصی پزشکی را برگزار می کند.

تمام دانشکده های علوم پزشکی رتبه بندی می شوند

معاون وزیر بهداشت با اشاره به فرآیند اعتباربخشی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی به طور کامل اعتباربخشی شده اند و از میان استانداردهای اجباری و اختیاری، بخش عمده ای تایید و بخشی مشروط شده اند و بخشی از آنها نیز اخطار آموزشی گرفتند. تا پایان سال جاری نیز برای پنجمین بار تمام دانشکده های علوم پزشکی رتبه بندی می شوند. همچنین اعتباربخشی بین المللی ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی تا پایان سال به اتمام می رسد.

وی درباره برنامه های بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در حال حاضر ۱۴۰۰ برنامه آموزشی به زبان انگلیسی در سایت education iran برای مخاطب خارجی در دسترس است.

لاریجانی از بکارگیری جدی آموزش پزشکی مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: به دانشگاه ها اعلام شده است که ۲۵ درصد برنامه های درسی دکتری تخصصی باید مجازی باشد و کلیه دروس دانشگاه ها باید در موکوس (برنامه آموزش الکترونیک) قابل دسترسی باشد. ضمن اینکه تمامی برنامه های آموزشی گروه علوم پزشکی بازبینی شده اند.

وی درباره آمار مهاجرت و فعالیت پزشکان عمومی گفت: حدود ۱۰ درصد این افراد در گروه های غیر کاری پزشکی فعالیت می کنند و حدود ۹ درصد برای تحصیل و یا کار از ایران خارج می شوند.

برگزاری اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه ها در آستانه سال تحصیلی جدید

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره برنامه آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در آستانه سال تحصیلی جدید یادآور شد: برنامه آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی به صورت فشرده اجرا می شود و علیرغم چالش های اعتباری که وجود دارد برنامه ها به صورت دقیق پیگیری می شود. در آستانه سال تحصیلی جدید نیز اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه ها برگزار خواهد شد.

وی درباره ظرفیت پزشکی و چالش هایی که برای افزایش ظرفیت وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی در سال های گذشته برنامه ریزی های وسیعی انجام گرفته است. یک زمان دسترسی به پزشک عمومی به سادگی امکان پذیر نبود اما امروز در اقصی نقاط کشور پزشک متخصص حضور دارد. ضمن اینکه توقعات مردم بیش از این است، جامعه پزشکی نیز وظیفه خود را انجام می دهد.

لاریجانی گفت: با این وجود وزارت بهداشت معتقد است افزایش ظرفیت پزشکی یک موضوع سیاسی نبوده بلکه یک موضوع فنی و تخصصی است. اگر فردی در رشته پزشکی تحصیل کرد بعد از فارغ التحصیلی باید کار داشته باشد و اگر شغلی نداشته باشد مشکلات بیشتری برای مردم ایجاد می شود. اگر کسی در علوم انسانی یا هنر تحصیل کرد و پس از آن شغل مرتبط نداشت ممکن است مشکل چندانی ایجاد نکند اما برای رشته پزشکی این گونه نیست.

وی تاکید کرد: باید علاوه بر اینکه در زمان دانش آموزی هدایت تحصیلی صورت گیرد، در دانشگاه ها هم باید برنامه برای دانشجویان ورودی جدید وجود داشته باشد. دانش آموزی که بلافاصله از مدرسه وارد دانشکده پزشکی می شود و مرگ و زندگی را از نزدیک مشاهده می کند ممکن است در ادامه تحصیل دچار مشکل شود و کشش لازم برای تحصیل در این رشته را نداشته باشد.

برنامه وزارت بهداشت برای بعد از حذف کنکور

معاون وزیر بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به مدت ۵ دوره دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس پذیرش می کند و دوره جدید نیز به این دانشگاه مجوز داده شد که این شیوه را ادامه دهد و ما در وزارت بهداشت فکر می کنیم اگر بخواهیم قانون مجلس را در زمان برداشتن کنکور اجرا کنیم یک راه اش این است که لیسانس علوم پزشکی بگیریم و پس از آن افراد در دکتری پزشکی ادامه تحصیل دهند.

وی افزود: به زودی در شورای آموزش پزشکی عمومی برای اجازه ایجاد دوره پذیرش از لیسانس به دیگر دانشگاه ها تصمیم گیری می شود و در اولین قدم به ۲ تا ۳ دانشگاه به صورت پایلوت اجازه داده می شود دانشجوی پزشکی را بر اساس یک غربالگری از دوره لیسانس بپذیرند. ضمن اینکه دوره دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ارزیابی شده و خروجی مثبتی داشته است.

انتقال رشته های علوم پزشکی به وزارت علوم کار شدنی نیست

لاریجانی درباره جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و پیوستن آن به وزارت علوم، تاکید کرد: انتقال رشته های علوم پزشکی به وزارت علوم کار شدنی نیست. ما در وزارت بهداشت نیازهای مردم در حیطه پزشکی را برطرف کرده ایم و علت اصلی آن این بوده که بیمارستان ها در اختیار آموزش بوده اند. در حال حاضر ۴۰ درصد آموزش پزشکی عرصه بالینی دارد. اینکه تصمیم بگیریم با یک کلاس و میکروفون و ماژیک کلاس پزشکی برگزار کنیم امکان پذیر نیست.

وی افزود: آموزش پزشکی هزینه های سنگینی دارد و هر دانشجو احتیاج به بیمار دارد. هم اکنون دانشجویانی که در شهرهای کوچک بیمار کمتری می بینند کارآیی کمتری نسبت به بقیه دارند. در آمایش سرزمین و همچنین سیاست های کلی نظام سلامت که از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده است پیوستگی آموزش و خدمات مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ۱۲ درصد هیئت علمی کشور از گروه علوم پزشکی است که ۳۰ درصد تولیدات علمی را برعهده دارند. حوزه پزشکی با جدیدترین متدهای علمی مرتبط است و حوزه علوم پزشکی با کمترین اساتید و دانشجویان کارآیی بیشتری نسبت به سایر حوزه های علوم دارد و نسبت به آنها موفق تر بوده است.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت کار بسیار پر هزینه ای است و درست است که ادغام تجربیات محدودی در دنیا دارد اما هم اکنون دانشگاه های مشهور دنیا مسئولیت اجتماعی را برعهده دانشکده های پزشکی گذاشته اند.

لاریجانی درباره شهریه دانشگاه آزاد در گروه پزشکی گفت: ریز شهریه دانشگاه آزاد توسط هیئت امنای دانشگاه آزاد به تصویب می رسد و ما نیز به عنوان وزارت بهداشت نماینده داریم اما با وجود این شهریه ها نیز دانشگاه آزاد با چالش هایی در تامین هزینه های آموزش پزشکی مواجه است. با این وجود گزارش شهریه باید از سوی دانشگاه اعلام شود.

وی درباره ماده واحد پیشنهادی نمایندگان مجلس درباره بازگشت دانشجویان ایرانی به داخل کشور گفت: نمایندگان در این ماده واحده این موضوع را به سازمان سنجش محول کرده اند که از نظر وزارت بهداشت، انتقال دانشجویان از خارج به داخل در صلاحیت سازمان سنجش نیست و این کار در حیطه شورای عالی ارزیابی وزارت بهداشت است.

تحصیل ۱۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی گروه علوم پزشکی در خارج از کشور

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ۱۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی گروه علوم پزشکی در خارج از کشور در حال تحصیل هستند که به دلیل مسائل ارزی درخواست بازگشت دارند و میزان پرونده های بازگشتی از ۴۵۰ نفر به یک هزار و ۲۰۰ پرونده در ماه رسیده است. ما در وزارت بهداشت سعی داریم با درک شرایط اقتصادی که برای مردم به وجود آمده با آنها همراهی کنیم اما در عین حال باید اصول خود را نیز داشته باشیم و از همین رو رسیدگی به پرونده های این دانشجویان زمان بر است.

وی یادآور شد: ما نمی توانیم از دانشگاه هایی که مورد تایید نیستند افراد را بپذیریم. این موضوع در گروه پزشکی بسیار حائز اهمیت است چرا که با سلامت انسان ها مرتبط است. بسیاری از این افراد در دانشگاه هایی تحصیل کرده اند که کیفیت لازم را نداشته اند، دندانپزشکی داریم که یک روز پشت یونیت دندانپزشکی ننشسته است. در حالی که دانش آموختگان با نمرات بالا پشت کنکور مانده اند کسانی که رفته اند نمی توانند کنکور را دور بزنند. با این وجود وزارت بهداشت برای افرادی که شرایط لازم را دارند همراهی لازم را انجام می دهند.

برنامه وزارت بهداشت برای اصلاح فرآیند بومی گزینی

لاریجانی درباره نظر وزارت بهداشت در زمینه بومی گزینی گفت: بومی گزینی فی نفسه کار بدی نیست اما برای اینکه موفق باشد باید ضوابطی نیز داشته باشد. برخی از مصوبات کار گزینش ما را در دانشگاه ها سخت تر می کند. ما در وزارت بهداشت پیگیر اصلاح بومی گزینی هستیم. متعهد بومی در علوم پزشکی ۲۱ سال باید در منطقه بماند و این نگرانی هم وجود دارد که یک پزشکی در آن منطقه بیمار کافی دارد یا خیر بنابراین بومی گزینی نیاز به اصلاح دارد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی