پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          20 مهر 1398 - 12 October 2019


مدیر کل امور پژوهشی وزارت نفت آخرین وضعیت اجرای ۲۶ طرح پژوهشی مشترک با دانشگاه ها را تشریح کرد و گفت: با دستور وزیر نفت، طرح پژوهشی ازدیاد برداشت از ۴ میدان نفتی مهم به دانشگاهها واگذار شد.

پرتال دانشگاهی به نقل از احمد خان بیگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۲۶ طرح پژوهشی برای همکاری با دانشگاه ها در دستور کار وزارت نفت قرار دارد، اظهار کرد: از این میان، ۹ طرح در حوزه های بالادستی با ایجاد پژوهشکده های متعدد، ۱۲ طرح در حوزه پایین دستی(کل فرایندهای پتروشیمی و پالایش بخش) با ایجاد انستیتو اجرا می شوند.

مدیر کل امور پژوهشی وزارت نفت افزود: ضمن اینکه ۵ طرح کلان اکتشاف نیز داریم که برای اجرای آنها ملزم به ایجاد پژوهشکده یا انستیتو نیستیم و در واقع با تعریفِ پروژه های کاربردی، در آینده توسط شرکت هایی شکل گرفته از دل خود دانشگاه، به انجام خواهد رسید.

وی افزود: اکنون دانشگاه ها یک پروژه پژوهشی را بدست گرفته و در بهترین حالت که به ندرت هم رخ می دهد، صرفا یک چالش موردی را در حوزه صنعت، حل می کنند. در حالی که در این ۲۵ طرح، ما به‌دنبال سوق دادن دانشگاه به مدلی از کسب و کار هستیم.

خان بیگی ادامه داد: به طور مثال؛ انستیتویی که درحوزه متانول، در شیراز ایجاد می شود، پس از دستیابی به دانش فنی و تخصصی این حوزه باید از این دانش در راستای کسب و کار و درآمدزایی بهره بگیرد. لذا مدل مورد نظر ما به این شکل است که دانشگاه بتواند با بهره گیری از این دانش، موتوری داشته باشد که بتواند با تکیه بر آن، طراحی یک فرایند پتروشیمیایی را صورت دهد.

مدیر کل امور پژوهشی وزارت نفت با تاکید بر اینکه دانشگاه باید یاد بگیرد که چطور کاتالیست تولید کند، اظهار داشت: پس از تولید کاتالیست، باید نحوه عمل، شبیه یک اکوسیستم باشد. اکوسیستم یعنی؛ زیست بومی که خودش پویایی داشته و در تعامل کامل با ذینفعانش است.

مغزِ کسب و کار باید در دانشگاه تقویت شود/در برندسازی مشکل داریم

وی همچنین به طراحی رویدادهایی در این حوزه اشاره کرد و گفت: در دنیا، شاخصی به نام جی آی آی(G-I-I)-شاخص نوآوری جهانی، وجود دارد که بر اساس آن، می بینیم که ما در حلقه های اول تکنولوژی و سطح آمادگی فناوری، مقالات و تولید علم از جایگاه خوبی برخورداریم، با این وجود از آنجا که در  حوزه هایی همچون گرفتن بازار، برند سازی و منتورینگ (mentoring)، ضعیف هستیم، در بخش کسب و کار، وضع مان خوب نیست؛ پس لزوما باید به این مهم، توجه داشته باشیم که مغزِ کسب و کار، باید در  دانشگاه تقویت شده و رشد یابد.

اجرای طرح پژوهشی برای ازدیاد برداشت از ۴ میدان نفتی مهم

خان بیگی طرح حوزه «ژئومکانیک» و «ژئوشیمیایی»، «ژئوشیمیایی سطحی»  و حوزه «مخازن شکاف دار» را بعنوان نمونه هایی از طرح های بخش اکتشافی نام برد و گفت: توسعه میدان و برنامه ازدیاد برداشت میدان نفتی آزادگان، برنامه ازدیاد برداشت میدان نفتی کوپال، برنامه ازدیاد برداشت میدان نفتی گچساران، برنامه توسعه و ازدیاد برداشت از میدان سروش و نیز یکی از میادین دریایی، از جمله این طرح ها در حوزه بالادستی هستند که با دستور وزیر نفت، با هدفِ ورود جدی تر دانشگاه به حوزه کسب و کار، به دانشگاه واگذار شده است.

۵ بسته کاری برای پژوهش در میادین نفتی

مدیر کل امور پژوهشی وزیر نفت درباره میزان پیشرفت روند اجرای طرح ها نیز توضیح داد و افزود: قرارداد طرح های بالادستی منعقد و کار اجرا عملا نزدیک به ۲ سال و نیم است که آغاز شده است. این قراردادها مشتمل بر ۵ بسته کاری است؛ بسته اول شامل غربالگری اطلاعات موجود میادین و استخراج و نیز ارائه غربالگری روش های ازدیاد برداشت براساس اطلاعات موجود. بسته دوم شمال ساخت مدل داینامیک میادین. بسته سوم، انجام آزمایش مورد نیاز برای به دست آوردن مدل بهینه، بسته چهارم، ارائه مدل استاتیک و داینامیک نهایی و بسته پنجم، رسیدن به این پاسخ که کار اجرایی و روش ازدیاد برداشت، نتیجه بخش خواهد بود یا خیر؟

خان بیگی ادامه داد: بر همین اساس، تاکنون بسته اول و دوم طرح های مربوط به میادین سروش و آزادگان به اتمام رسیده و وارد بسته سوم شده ایم. ضمن اینکه در روند اجرای طرح های مربوط به ۷ میدان دیگر، بسته اول به پایان رسیده و به زودی وارد بسته دوم خواهیم شد.  

انستیتوهای مربوط به شرکت پتروشیمی در آستانه راه اندازی

وی در مورد طرح های پایین دستی نیز اظهار داشت: تقریبا فاز اول اجرا و فراهم ساختن مقدمات ایجاد انستیتوهای مربوط به شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و همچنین شرکت های زیر مجموعه گاز ایران، به انتها رسیده و در حال حاضر،  مشغول استخراج نقشه راه و طراحی فرایند و تولید کاتالیست هستیم و در آستانه ورود به فاز دوم؛ یعنی مرحله اصلیِ اجرایی و ایجاد انستیتو و تولید دانش، قرار داریم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی