پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          25 مهر 1398 - 17 October 2019


وزیر علوم گفت از کاهش تعداد واحدهای دانشگاههای پیام نور، علمی کاربردی، غیرانتفاعی و آزاد در طرح ساماندهی آموزش عالی خبر داد.

به  گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، منصور غلامی در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی که هم اکنون با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: دانشگاه های ما با تمام نقاط ضعفشان، از ۱۰-۱۵ سال گذشته تاکنون کل نیازهای کشور را تامین کرده اند.

وی افزود: اکثریت کسانی که امروز مدیریت جامعه را در اختیار دارند و در دانشگاه ها به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی مشغول هستند، یک، دو یا سه مقطع تحصیلی شان در دانشگاه های داخل کشور بوده است.

وزیر علوم  ادامه داد: در حین رقابت تنگاتنگی که کشورهای بزرگ جهان در بخش فناوری داشتند ما دارای جایگاه پانزدهم و شانزدهم یا در توسعه علمی هستیم.

وی ادامه داد: تحول دیگر حوزه تحقیقات و فناوری، ورود به عرصه فناوری ها است، ما شاید از اواخر دهه ۸۰، انتقال دانش به سطح جامعه برای تولید ثروت و انتقال فناوری به صنایع، ورود به مسایل اجتماعی اعم از فرهنگی و اقتصادی و مدیریتی جز برنامه ها بوده است. امروز ما این کار را به سرعت و جدیت پیش می بریم.

وزیر علوم افزود: گزارشی که معاون علمی و فناوری وزارت علوم همواره ارایه می کنند، بخشی از این مباحث است.

غلامی یادآورشد: ما اکنون بیش از ۴۳ پارک علمی و فناوری داریم که همین جوانان شرکت های متعددی در زمینه های مختلف مبتنی بر دانش را پشتیبانی می کنند.

فعالیت ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه ها

وی به فعالیت ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه های کشور غیر از دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این مراکز رشد بخش های بسیاری از یافته های علمی و فناوری های نوین را در گروه های کوچک دانش آموخته های دانشگاهی با همراهی اساتید پیش می برند که از درون آنها، شرکت های دانش بنیان به سرعت در حال رشد است.

ورود خوب وزارت صنعت برای پذیرش فرصت مطالعاتی

وزیر علوم گفت: ورود بسیار خوب وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پذیرش فرصت مطالعاتی اساتید جوان در صنعت که وزارت علوم هم گذراندن دوره پیمانی برای اعضای هیئت علمی جوان را به نوعی اجبار کرده تا این اساتید جوان ۶ ماه را در صنعت بگذرانند.

طراحی سامانه برای ورود دانشجویان به فرصت مطالعاتی

غلامی خاطرنشان کرد: برای ورود دانشجویان در بخش فرصت مطالعاتی تحصیلی در حوزه صنعت سامانه ای طراحی شده و مواردی از این قیبل که تمام تلاش این است که دانشگاه جامعه محور و مسئول در قبال مسایل و مشکلات جامعه باشند.

غلامی خاطرنشان کرد: در حوزه مسایل اقتصادی، اجتماعی گزارش های متعددی را از دانشگاه ها به وزرا ارسال کردیم، کاری که اکنون در وزارت نفت انجام می شود در استخراج و اکتشاف از دانشگاه های ما وارد شدند. در حوزه صنایع دفاعی یک پایه تک تک فعالیت های پژوهشی  دانشگاه ها بودند.

وی با یادآوری ورود دانشگاه به موضوع ساختمان پلاسکو و سیلاب امسال گفت: دانشگاه ها تمام قد پای تربیت نیروی انسانی هستند تا نسل توانمند، شجاع و امیدوار را به جامعه تقدیم کنیم. آینده جامعه در دست همین جوانان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه های ایران محدودیت های بسیاری دارند، افزود: دانشگاه ها مفتخر هستند که کار ارزشمندی انجام دهند.

طرح ساماندهی دانشگاه ها 

وزیر علوم ادامه داد: ما در دانشگاه ها نیاز به بازنگری، طراحی مجدد و به عبارتی ساماندهی داریم. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ۹۴ به ما تکلیف کرده ساماندهی دانشگاه ها را انجام دهیم.

غلامی با بیان اینکه همکاران ما در سطح دانشگاه های سراسر کشور این کار را انجام دادند، افزود: طرح آماده اجرا است و حاصل اجرا این خواهد بود که ما دانشگاه های متعددی که داریم را در شبکه های علمی قرار می دهیم و از متفرق عمل کردن خارجشان می کنیم.

وی ادامه داد: با نظارت علمی مدیریتی دانشگاه های بزرگ و مجموعه های کوچک در یک شرایط فعال قرار می گیرند و نهایتا ماموریت گرا خواهند شد و بر اساس ظرفیت های درونی و جایگاه ها منطقه ای خود، این ماموریت ها تعریف خواهد شد و نهایتا یک مجموعه منسجم علمی تحقیقاتی و فناوری را خواهیم داشت.

وزیر علوم با یادآوری اینکه سال های گذشته در مجامع مختلف، آماری بود مبنی بر اینکه  ۲ هزار و ۸۶۰ دانشگاه در کشور داشتیم، گفت: این آمار را اصلاح می کنم، ما در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۲۵ مرکز، مجتمع و دانشگاه داریم که مستقلا ذیل عناوین مدیریتی قرار دارند، درون آنها دانشگاه پیام نور، جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای کشور هستند.

کاهش تعداد واحدهای دانشگاههای علمی کاربردی، پیام نور و غیرانتفاعی

غلامی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی پیش از این هزار و ۲۰۰  مرکز داشت و ما بر اساس اصلاحی که طبق مصوبه شورای عالی اداری انجام دادیم، اکنون دارای ۶۰۰ مرکز هستند که آن هم در حال  ساماندهی است.

وی گفت:‌ دانشگاه پیام نور که پیش از این ۸۰۰ مرکز داشت اکنون دارای ۴۰۰ مرکز است، دانشگاه غیردولتی ما ۳۹۰ مرکز داشت که اکنون به زیر ۲۴۰ مرکز رسیده و به دلایل مختلف نیز کاهش می یابد.

کاهش تعداد مراکز آموزشی دانشگاه آزاد

وی افزود: آمار دانشگاه آزاد متاسفانه در اختیار ما نیست، تعدادی زیادی مرکز داشت لذا آنها هم در حال کاهش است.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی