پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          03 فروردین 1399 - 22 March 2020


در سال ۹۸ چهره های زیادی در آموزش عالی خبرساز شدند که از جمله می توان به مسعود سلیمانی استاد دانشگاه تربیت مدرس و محمد آقاجانی رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، آموزش عالی در سال ۹۸، با حواشی متفاوتی رو به رو بود و برخی افراد به خبرسازترین چهره ها در این سال تبدیل شدند.

فارغ از رویدادها و اخبار متداول و معمول، افرادی همچون مسعود سلیمانی - استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس، سهیلا صادقی - عضو هیات علمی دانشگاه تهران، محمد آقاجانی - رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت و حسین توکلی - سخنگوی سازمان سنجش «چهره های خبرساز» آموزش عالی در سال گذشته بودند.

در این گزارش به دلایل خبرساز شدن این افراد می پردازیم.

سهیلا صادقی و رانت پژوهشی / انتشار پروژه های مشکوک پژوهشی

سهیلا صادقی، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ۱۰ خردادماه در دیدار اساتید با رهبر معظم انقلاب، ضمن انقاد از رفتارهای سیاسی در دانشگاه ها، به رانت های پژوهشی اشاره کرد و در همین رابطه گفت که پژوهش دانشگاهی نیز تابع رانت بازی های سیاسی است و معمولاً بودجه های پژوهشی کلان در اختیار افرادی خاص قرار می گیرد که در بیرون از دانشگاه، دارای اتصالات خاص هستند.

او همچنین در صحبت های خود به این موضوع اشاره کرده بود که حوزه پژوهش بعضاً نه بر اساس نیازهای واقعی کشور و نه به دست متخصصان و صاحب نظران که برپایه کسب درامدهای غیر متعارف و به دست عده ای صاحب منصب نوپا و نوظهور می چرخد که تنها قابلیت آنها، جذب رانت های پژوهشی است.

صحبت های این استاد دانشگاه، یک جریان و خط خبری را با کلید واژه «رانت پژوهشی» در رسانه ها جاری کرد. حواشی و جرایانات مرتبط با این موضوع، واکنش رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را نیز به همراه داشت. حجت‌الاسلام رستمی در پیامی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، ضمن تاکید بر لزوم شفافیت بودجه‌های پژوهشی، خواسته بود تا سامانه ای برای شفافیت بودجه های پژوهشی دانشگاه ها، ایجاد شود.

شریعتی نیاسر استعفا داد؛ خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم شد

یکی دیگر از چهره های خبرساز ۹۸، علی خاکی صدیق رئیس سابق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و معاون فعلی وزیر علوم است. پس از آنکه مجتبی شریعتی نیاسر از سمت خود به عنوان معاون آموزشی وزارت علوم استعفا داد، وزیر علوم در حکمی در تاریخ ۲۴ تیرماه علی خاکی صدیق را به عنوان معاون آموزشی خود انتخاب کرد. او که از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را برعهده داشت، در اسفند ۱۳۹۱ به عنوان «استاد برجسته مهندسی ایران» در اولین دورهٔ معرفی این عنوان توسط فرهنگستان علوم نیز انتخاب شده بود. وی همچنین یکی از گزینه های اصلی وزارت علوم پیش از منصور غلامی بود.

۲ حاشیه جنجالی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / آقای رئیس برکنار شد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۹۸، اتفاقات و حواشی را بخود دید که در نهایت منجر به برکناری محمد آقاجانی، رئیس این دانشگاه شد.
یکی از این حواشی، مربوط به ماجرای دانشجوی قلابی دندانپزشکی شهید بهشتی بود که شهریور ماه سال گذشته خبرساز شد. این دانشجو، ۲۶ شهریور ماه، فیلمی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و مدعی شد که به دلیل رزومه علمی پرباری که از کشورهای مختلف جهان داشته، با مجوز یکی از مسئولان دانشگاه، بدون کنکور سر کلاس‌های درس این دانشکده حاضر شده است. در ادامه این دانشجو، فهرست حضور و غیاب دانشگاه شهید بهشتی را در استوری اینستاگرام خود منتشر کرد؛ لیستی که نام او در آن به چشم می خورد.

از دیگر حواشی، می توان به انتصاب جلال الدین میرزای رزازف سرپرست دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد؛ انتصابی که اعتراض اساتید و دانشجویان را در پی داشت، به طوری که برخی دانشجویان، کلاس‌های درس را تحریم کرده و بعضی از اساتید نیز استعفا دادند.

و اما یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث شد این دانشگاه و ریاست آن در سال گذشته در صدر اخبار قرار گیرد، حرف و حدیث هایی مبنی بر تخلف در پذیرش دانشجوی انتقالی از خارج بود.

در نهایت وزیر بهداشت، ۱۷ مهرماه، محمد آقاجانی را برکنار و علیرضا زالی، استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی را به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منصوب کرد.

حبس غیرقانونی مسعود سلیمانی در آمریکا / آزادی پس از ۱۴ ماه بازداشت

مسعود سلیمانی از دیگر چهره های شاخص و خبرساز دانشگاهی در سالی که گذشت، بود. این پژوهشگر ایرانی که جزو دانشمندان یک درصد جهان به شمار می‌رود، حدود ۱۴ ماه در بازداشتگاهی در جنوب آتلانتا، زندانی بود.

ماجرا از آنجا شروع شد که مهرماه ۱۳۹۷ زمانی که او با دعوت رسمی «مایو کلینیک-یکی از مؤسسات آموزش عالی پزشکی ایالت متحده آمریکا» و با در دست داشتن روادید قانونی، قدم به فرودگاه شیکاگو گذاشت، مأموران فدرال مسلح، او را به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها، دستگیر و به بازداشتگاه منتقل کردند.

این دانشمند ایرانی در نهایت با تایید بی گناهی اش، از حبس غیر قانونی در آمریکا رهایی یافت و ۱۶ آذرماه ۹۸ به ایران بازگشت.

باقر لاریجانی پس از ۶ سال استعفا داد

یکی دیگر از چهره های خبرساز سال ۹۸، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت بود. او که از سال ۱۳۹۲ همزمان با وزارت سیدحسن قاضی زاده هاشمی، به سمت معاونت آموزشی وزارت بهداشت منصوب شده بود، در دوره وزارت سعید نمکی نیز ابقا شد. او اما ۱۴ دی ماه از سمت خود کناره گیری کرد. لاریجانی بیماری همسرش را علت استعفای خود عنوان کرده بود. در بخشی از استعفا نامه او آمده است؛ «بروز شرایط ویژه برای بنده در طول یک سال گذشته به دلیل بیماری همسر و نیاز به مراقبت از ایشان، اوضاع را به گونه ای دشوار نموده است که بیش از این فرصت حضور تمام وقت و تمرکز مطلوب بر حوزه آموزش را برای بنده فراهم نمی نماید.»

این در حالی است که استعفای وی درست پس از ماجراهای جریان ساز مربوط به تخلفات پذیرش در دانشجوی پزشکی رخ داد.

پس از رفتن لاریجانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حکمی دکتر علی اکبر حقدوست را به عنوان معاون آموزشی این وزارتخانه منصوب کرد.

پدر کنکور برای همیشه از سازمان سنجش رفت

بازنشسته شدن حسین توکلی؛ ملقب به «پدر کنکور ایران»، او را به یکی دیگر از چهره های خبرساز ۹۸ تبدیل کرد. توکلی از سال ۱۳۴۷ فعالیت خود را به صورت پاره وقت در سازمان سنجش آموزش کشور آغاز و در این مدت، در سمت‌های مختلفی نظیر معاون اجرایی سازمان سنجش، سخنگو و مشاور عالی رئیس سازمان فعالیت کرد.

۲۱ اسفند همزمان با بازنشسته شدن پدر کنکور، ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش، فاطمه زرین آمیزی را به سمت مدیر کلی روابط عمومی و سخنگوی این سازمان منصوب کرد.

مسن ترین و جوان ترین داوطلب کنکور ۹۸

در سال ۹۸ اما فارغ از تغییرات مدیریتی و حواشی های آن، افرادی به واسطه سنشان خبرساز شدند.

امین محمد کاملی با ۱۴ سال سن به عنوان جوان ترین شرکت کننده آزمون سراسری سال ۹۸ در گروه آزمایشی علوم تجربی شناخته شد. همچنین حسین دینوری نیز با ۸۱ سال سن به عنوان مسن ترین داوطلب کنکور در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کرد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی