پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          07 امرداد 1399 - 28 July 2020


دانشگاه صدا و سیما در واکنش به اعتراض دانشجویان پیرامون برگزاری امتحانات حضوری و مشکوک بودن چند دانشجوی این دانشگاه به کرونا توضیحاتی داد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، طی روزهای گذشته دانشجویان دانشگاه صدا و سیما نسبت به برگزاری امتحانات حضوری در شرایط شیوع کرونا، معترض بودند.

روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما درباره این اعتراضات و مشکوک بودن تعدادی از دانشجویان این دانشگاه به کرونا توضیحاتی ارائه کرده است.

توضیحات روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما به شرح زیر است؛

«باسمه تعالی

در پی انتشار مطالب کذب در خصوص ابتلای جمعی از دانشجویان دانشگاه صداوسیما به بیماری کرونا و توقف امتحانات و تعطیلی خوابگاه‌های دانشجویی به این دلیل در برخی سایت‌ها و خبرگزاری ها، نکات زیر به اطلاع می‌رسد:

۱- پس از آنکه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص برگزاری امتحانات حضوری در دانشگاه‌ها، اختیار تصمیم گیری را به دانشگاهها واگذار کردند، دانشگاه صداوسیما با بررسی مجموع شرایط، از جمله تعداد دانشجو، ظرفیت خوابگاهها، تعداد امتحانات، مشکلات متعدد برگزاری امتحانات غیرحضوری، احتمال خدشه در سلامت امتحانات و نقض عدالت آموزشی، و نیز با توجه به درخواست مکرر دانشجویان جهت طی مراحل فارغ‌التحصیلی و جذب در سازمان صدا و سیما و نیاز این سازمان در نهایت با اخذ نظر تخصصی مرکز بهداشت سازمان تصمیم به برگزاری امتحانات به صورت حضوری گرفت.

۲- یکی از مشکلات برگزاری امتحانات غیر حضوری، مشکلات دسترسی به اینترنت و دستگاه رایانه در برخی نقاط محروم و شهرهای کوچک بود که موجب می‌شد دانشجویان ملزم به سفرهای روزانه از روستا به شهر برای شرکت در جلسه امتحان مجازی می‌شدند و هم احتمال ابتلا به بیماری نسبت به محیط دانشگاه بیشتر بود و هم احتمال قطع اینترنت و از دست دادن امتحان و عقب افتادن فارغ التحصیلی و جذب در سازمان.

۳- جلسات تخصصی با مسئولان مرکز بهداشت صداوسیما که مدیریت بیماری کرونا در سازمان را برعهده داشتند برگزار شد و موافقت آنها با برگزاری امتحانات حضوری با توجه به شرایط و امکانات دانشگاه صداوسیما دریافت شد و برای حفظ سلامت دانشجویان و کارمندان در حین برگزاری امتحانات، دستورالعمل های بهداشتی ویژه ای در خصوص شرایط اسکان در خوابگاه، غربالگری، تهیه و توزیع غذا و حتی حمل و نقل دانشجویان تدوین و ابلاغ شد.

۴- علاوه بر این دستورالعمل‌های مذکور و علی‌رغم تعداد بسیار انک دانشجویان دانشگاه صدا و سیما نسبت به سایر دانشگاه‌های تهران، دانشگاه صدا و سیما تصمیم گرفت به منظور کاهش تراکم حضور دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی، زمان برگزاری امتحانات دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان کارشناسی و کاردانی را تفکیک کند، به نحوی که در زمان حضور دانشجویان در خوابگاهها صرفا در هر اتاق تنها یک و یا دو دانشجو ساکن شود.

۵- طی هماهنگی و مکاتبه با استانداری تهران و ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، کارشناسان و بازرسان ستاد مذکور از مکان برگزاری امتحانات و خوابگاههای دانشجویی بازدید کردند و پس از این بازدیدها و بررسی امکانات و شرایط دانشگاه، برگزاری حضوری امتحانات را بلامانع اعلام کردند.

۶- در نهایت پس از در نظر گرفتن تمام تمهیدات لازم امتحانات دانشجویان کارشناسی ارشد بدون هیچ مشکلی برگزار شد و بعد از آنکه دانشجویان خوابگاهها را ترک کردند تمام فضای خوابگاه ضدعفونی شده و شرایط برای پذیرش دانشجویان کاردانی و کارشناسی آماده شد.

۷- در ادامه امتحانات دانشجویان کاردانی و کارشناسی نیز با رعایت دستورالعمل های ابلاغی آغاز شد و هفته اول این امتحانات نیز بدون هیچگونه مشکلی پایان یافت. در پایان هفته اول با اوج گیری شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور و تصمیم استانداری تهران مبنی بر تعطیلی برخی مراکز از جمله سالن های ورزشی، تالارهای پذیرایی و ... علی رغم پیگیری مسئولان دانشگاه، در خصوص تعطیلی دانشگاهها تصمیم جدیدی ابلاغ نشد و تصمیم استانداری مبنی بر ادامه فعالیت دانشگاهها اعلام شد و به همین دلیل برگزاری امتحانات در هفته دوم نیز ادامه یافت.

۸- مرکز بهداشت سازمان صداوسیما که از ابتدا شرایط را رصد می‌کرد، پس از افزایش شیوع بیماری کرونا در تهران و در سازمان صدا و سیما و بوجود آمدن شرایط جدید، اعلام کرد که ادامه برگزاری امتحانات حضوری و فعالیت خوابگاه‌ها را به مصلحت نمی‌داند و بهتر است به منظور پیشگیری از ابتلای احتمالی دانشجویان و شیوع این بیماری، خوابگاه‌های دانشجویی هرچه سریعتر تخلیه شود. به همین دلیل بلافاصله مسئولان دانشگاه سه روز باقی مانده از امتحانات را تعطیل کرده و از دانشجویان خواستند در اسرع وقت نسبت به تخلیه خوابگاه‌ها اقدا نمایند.

۹- در همین ایام تعدادی از دانشجویان به دلیل اینکه مشکوک به بیماری کرونا بودند، مراجعه کردند که برای بررسی به مرکز بهداشت سازمان معرفی شدند که طبق اظهارات مسئولان مرکز مذکور، نتیجه آزمایشات اولیه این افراد منفی بود لیکن به دلیل اینکه برخی از دانشجویان ابراز می‌داشتند که برخی علائم از جمله از دست دادن حس بویای و چشایی دارند، پزشک اورژانس مرکز بهداشت برای ایشان توصیه استراحت چند روزه در منازل شخصی و سپس در صورت تشدید علائم بررسی بیشتر تجویز می‌کند.

۱۰- متاسفانه در این مدت رفتارهای مشکوکی نیز از برخی دانشجویان سر زد که با اجتماع در برخی اتاق‌ های خوابگاه و یا رفت و آمدهای جمعی غیرضروری به مراکزی در سطح شهر، سلامتی سایر دانشجویان را در معرض خطر قرار دادند که این موضوع تحت بررسی می‌باشد.

۱۱- پس از اعلام تعطیلی خوابگاهها، تعدادی از دانشجویان ضمن فضاسازی کاذب و برهم زدن آرامش روانی سایر دانشجویان، به مخالفت با بازگشت دانشجویان به شهرستان‌های خود پرداختند و در اقدامی خودسرانه و فاقد مبنای علمی و تخصصی، خواستار قرنطینه برخی دانشجویان مشکوک به بیماری در خوابگاه و انجام تست کرونا برای همه دانشجویان شدند. در این خصوص نیز مسئولان دانشگاه نظر تخصصی مرکز بهداشت صداوسیما را جویا شدند که با هر دو این درخواستها مخالفت شد.

دکتر حسینی رئیس مرکز بهداشت صداوسیما در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه صداوسیما در این خصوص اظهار داشت: «اگر بیماری چه دانشجو، چه غیر دانشجو، علایم بیماری کرونا را دارد و پزشک با آزمایش و یا با معاینه تشخیص بیماری کووید ۱۹ را داده است یعنی قطعی جواب آزمایش مثبت هست، در این شرایط بهترین حالت ممکن این است که این افراد اگر علایم شدید تنفسی ندارد در خانه خودشان بصورت جداگانه مراقبت شوند تا آن حمایت های عاطفی و خانوادگی و تغذیه ای از فرد بشود تا وضعیت بهتری پیدا کند. بهترین حالت را در این می‌بینیم که که این افراد در خانه خود بمانند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است که از تمام دانشجویان ساکن خوابگاه تست کرونا گرفته شود، انجام آزمایش برای همه دانشجویان را لازم ندانست و گفت:آزمایش pcr برای کسانی که هیچ علامتی ندارند ضرورتی ندارد چون حتی اگر شما آزمایش pcr انجام بدهید ۷۲ ساعت دیگر نتیجه مشخص می شود و معلوم نیست که شخص در طول این ۷۲ ساعت، از یک فرد ناقل دیگر این بیماری را نگیرد و امکان پذیر نیست که ما هر روز از همه مردم آزمایش pcr بگیریم. لذا توصیه می شود تا زمانی که ما علایم بیماری را نداشته باشیم واقعا نیاز به آزمایش تشخیصی نیست و کافی است همان رعایت های بهداشتی در نظر داشته باشیم ... لذا هیچ نیازی به تست همه ساکنان خوابگاههای دانشجویی نیست».

۱۲- نکته حائز اهمیت این است که تمام این پیشنهادات مسئولان دانشگاه در حالی بود که هیچ دانشجویی که نتیجه آزمایش او به صورت قطعی مثبت باشد وجود نداشت و تنها برای رفع نگرانی چند دانشجوی مشکوک و یا سایر ساکنین، این پیشنهادات پیگیری شد. تاکنون هم هیچ مدرکی مبنی بر ابتلای قطعی دانشجویان ساکن خوابگاه ارائه نشده است. با این وجود باز هم در همان زمان به دانشجویان اعلام شد که هرکس علائمی دارد که مشکوک به این بیماری است و یا حتی نگران است که مبتلا شده باشد جهت انجام آزمایش به مرکز بهداشت سازمان معرفی خواهد شد اما روز بعد هیچ دانشجویی چنین درخواستی نداشت و حتی یک نفر جهت تست مراجعه نکرد و همه دانشجویان ضمن تخلیه خوابگاهها به شهرهای خود بازگشتند.

لذا ادعای باقی ماندن نیمی از دانشجویان در خوابگاه دروغ است. ادعای ابتلای جمعی از دانشجویان به کرونا هم دروغ است. ادعای وخیم بودن حال برخی دانشجویان هم بنا به اعلام مرکز بهداشت سازمان که معاینه و آزمایش‌ها را انجام داد، دروغ است. ادعای آواره شدن دانشجویان در خیابان‌ها هم دروغ است و برخی دانشجویان که مشکل تهیه بلیط داشتند تا سه روز بعد از اعلام تعطیلی هم بدون هیچ مشکلی در خوابگاه اقامت داشتند. ادعای تماس دکتر زالی و یا سایر مقامات استان با رییس دانشگاه جهت غیر حضوری شدن امتحانات هم دروغ است.

متاسفانه همه این دروغ‌ها هم با ادعاهای ارزشی و به «قصد قربت»! نشر داده می‌شد که البته جز رسوایی برای مدعیان حاصلی نداشت و برای همه روشن شد که اهداف ناسالم دیگری در پس صحنه برای تخریب وجهه دانشگاه وجود داشته است.

بدیهی است پیگیری قانونی در خصوص نشر اکاذیب و تحریک به اخلال در امور دانشگاه از مجاری ذیصلاح انجام خواهد شد.

روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما»



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی