اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          23 امرداد 1399 - 13 August 2020

رشته‌ علوم آزمایشگاهی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های علوم پایه پزشکی است که در ادامه با رشته علوم آزمایشگاهی، گرایش‌های آن در مقطع ارشد و مهم‌ترین رفرنس‌های رشته علوم آزمایشگاهی آشنا شوید.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از بازرگانی خبرگزاری مهر، در کنار پزشکان متخصص و جراحان، یکی از نقش‌های مهمی که شاید کمتر دیده شود، فعالیت کارشناسان و پزشکان علوم آزمایشگاهی است که با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعات و بافت‌های بدن انسان، نقش ویژه‌ای در تشخیص بیماری‌ها دارند. اگر از علاقه‌مندان به فعالیت در محیط آزمایشگاه و کار با میکروسکوپ و انواع دستگاه‌های آنالیز آزمایشگاهی هستید، با ما همراه باشید تا در ادامه با رشته علوم آزمایشگاهی، گرایش‌های این رشته در مقطع ارشد و مهم‌ترین رفرنس‌های رشته علوم آزمایشگاهی آشنا شوید.

آشنایی با رشته‌ علوم آزمایشگاهی

رشته‌ علوم آزمایشگاهی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های علوم پایه پزشکی است که امروزه به‌ عنوان Clinical Laboratory Sciences  یا Medical Labratoary science شناخته می‌شود. فعالان این حوزه برای انجام آزمایش‌های گوناگون روی خون، مایعات و بافت‌های بدن جهت تشخیص بیماری‌ها، از دستگاه‌های الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساس و از روش‌های مختلف آزمایشگاهی مانند مطالعات میکروسکوپی، روش‌های تشخیص مولکولی، روش‌های مختلف تجزیه و بررسی شیمیایی و ایمنی‌شناسی و شناخت باکتری‌شناسی استفاده می‌کنند. صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان و همچنین پیشنهاد بهترین روش درمان یا پیشگیری بر اساس آنالیزهای آزمایشگاهی، ارزش کار متخصصین و فعالان رشته علوم آزمایشگاهی را می‌رساند که برای پزشکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

گرایش‌های علوم آزمایشگاهی در کارشناسی ارشد

بر اساس دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت سال ۹۹ گرایش‌های مجموعه علوم آزمایشگاهی در مقطع ارشد به شرح زیر است؛

مجموعه علوم آزمایشگاهی (۱):

* کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی

* کارشناسی ارشد زیست‌فناوری پزشکی

* کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی

مجموعه علوم آزمایشگاهی (۲):

* کارشناسی ارشد ایمنی‌شناسی پزشکی

* کارشناسی ارشد خون‌شناسی آزمایشگاهی و بانک خون (هماتولوژی)

مجموعه علوم آزمایشگاهی (۳):

* کارشناسی ارشد قارچ‌شناسی پزشکی

* کارشناسی ارشد میکروب‌شناسی پزشکی

* کارشناسی ارشد ویروس‌شناسی پزشکی

* کارشناسی ارشد انگل‌شناسی پزشکی

برخی از مهم‌ترین رفرنس‌های رشته علوم آزمایشگاهی

رشته پزشکی نیز مانند دیگر علوم و دانش‌ها دارای کتاب‌هایی است که به‌عنوان مرجع و رفرنس توسط دانشجویان رشته پزشکی و فعالین این حوزه در طول فعالیت پزشکی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کتاب‌های رفرنس دانشجویان پزشکی نه‌تنها در طول سال‌های تحصیلی آن‌ها، بلکه سال‌ها بعد، در طول دوره فعالیتشان نیز بسیار کاربردی بوده و باید همراه آن‌ها باشد. در ادامه بر اساس گرایش‌های مختلف مجموعه علوم آزمایشگاهی در مقطع ارشد، به معرفی برخی از مهم‌ترین رفرنس‌های رشته علوم آزمایشگاهی می‌پردازیم.

از آنجایی‌که خون ماده‌ای حیاتی است و در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها، بررسی و تحقیقات آزمایشگاهی روی آن نقش بسیار مهمی دارد، و از طرفی گرایش هماتولوژی در مجموعه علوم آزمایشگاهی (۲) از گرایش‌های پرطرفدار در بین داوطلبین ارشد علوم آزمایشگاهی به شمار می‌رود، دو رفرنس مهم خون‌شناسی در رشته علوم آزمایشگاهی را به شما معرفی می‌کنیم.

*  ضروریات خون‌شناسی هافبراند

* خون‌شناسی انعقاد و طب انتقال خون هنری دیویدسون

ضروریات خون‌شناسی هافبراند ۲۰۲۰ | ترجمه دکتر مهبد

کتاب ضروریات هماتولوژی هافبراند ۲۰۲۰، یعنی جدیدترین ویرایش آن، که توسط دکتر امیر سید علی مهبد استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی ارتش و همراهی انتشارات اشراقیه و بابازاده منتشر شده، شامل مطالب اساسی علوم پایه، تظاهرات بالینی، آزمایش‌های تشخیصی و درمان بیماری‌های خونی است. با نگاهی کوتاه و گذرا به مطالب این کتاب می‌توانید پیشرفت‌های چشم‌گیر در این ویرایش نسبت به ویرایش‌های پیشین، در زمینه شناخت پاتوژنز و روش‌های تشخیصی درمانی بیماری‌های خونی و سیستم لنفاوی را شاهد باشید.

خون‌شناسی انعقاد و طب انتقال خون هنری دیویدسون

کتاب خون‌شناسی هنری دیویدسون یکی از منابع معتبر دنیا در زمینه پاتولوژی و علوم آزمایشگاهی است که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز به‌ عنوان مرجع معرفی‌ شده است. این کتاب ترجمه بخش‌های ۴ و ۵ از کتاب اصلی است و پاسخگوی بسیاری از مشکلاتی است که پزشک در انتخاب یک تست مناسب، نحوه انجام آن و تفسیر داده‌ها با آن‌ها ممکن است روبرو شود.

دانش ایمونولوژی یکی از زمینه‌های مهم شناخت و مطالعه در علوم آزمایشگاهی است. در این زمینه کتاب ایمونولوژی سلولی و مولکولی ابوالعباس را به‌ عنوان یکی از رفرنس‌های مهم این رشته معرفی می‌کنیم. دانشجویان مختلف علوم پزشکی می‌توانند با مطالعه این کتاب، درک درستی از اصول پایه ایمونولوژی، مکانیسم‌ها و پاتوژنز بیماری‌ها پیداکرده و از راهکارهای درمانی بهتری استفاده کنند.

ایمونولوژی سلولی و مولکولی ابوالعباس ۲۰۱۸

در آخر در زمینه بیوشیمی و میکروب‌شناسی دو کتاب از رفرنس‌های کاربردی و مهم در رشته علوم آزمایشگاهی را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

اصول بیوشیمی لنینجر

علاوه بر اهمیت اصول بیوشیمی لنینجر برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته بیوشیمی با گرایش‌های مختلف، کتاب اصول بیوشیمی لنینجر به دلیل محتوا و نکات کاربردی پزشکی یکی از رفرنس‌های مهم در آزمون‌های علوم پایه پزشکی در ایران به شمار می‌رود و همچنین برای دانشجویان گرایش‌های مختلف علوم زیستی و علوم بین رشته ای نیز بسیار مفید و کاربردی است.

میکروب‌شناسی مورای

با مطالعه کتاب میکروب‌شناسی مورای می‌توانید درک کاملی در مورد موارد بالینی مرتبط با میکروب‌ها و بیماری‌های آن‌ها پیدا کنید. در این کتاب مفاهیم میکروب‌شناسی و ایمونولوژی به شکل شفاف و روان ارائه‌ شده که به یادگیری و تثبیت مطالب به شما کمک بسیاری می‌کند.

جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید.
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید .
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه